لاهوتی اظهار کرد:

ایران از منافع خود در دریای خزر نمی‌گذرد | نباید از حقوق مساوی شرایط کنونی چشم پوشی کرد

نماینده لنگرود در مجلس با تاکید بر اینکه ایران مخالف کاهش منافع و سهم خود در دریای خزر است، گفت: افزایش بهره‌برداری از سهم کنونی در حوزه ذخایر نفتی و آبزیان ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی در خصوص وضعیت حقوقی دریای خزر و تعیین رژیم حقوقی جدید، گفت: کشورهای شوروی سابق و جمهور اسلامی به عنوان تنها همسایگان دریای خزر در سال‌های دور دارای سهم مساوی ۵۰ درصد در بهره‌برداری از دریای خزر برخوردار بودند اما در طول سال‌ها، دو کشور به شش کشور همسایه خزر تقسیم شدند لذا سهم‌خواهی‌های جدید مطرح شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای همسایه دریای خزر معتقد به سهم مساوی هستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات انجام گرفته به دنبال سهم بیشتر از قبل نیست اما همچنان تاکید دارد که از سهم بهره‌برداری خود کاسته نشود.

وی با یادآوری اینکه ایران تاکنون شرایط بهره‌برداری کامل از سهم کنونی خود را تعبیه نکرده است، افزود: متاسفانه سایر همسایگان دریای خزر از منابع نفتی بهره بسیار بردند اما بنا به اظهارات وزیر نفت ایران به‌ دلیل اتکا به ذخایر خلیج‌فارس، توجه کمتری به این بخش داشته بنابراین ایران نتوانسته از دخایر نفتی برداشت در خور داشته باشد.

لاهوتی ادامه داد: همسایگان شمالی ایران با داشتن تجربه بسیار برداشت ذخایر نفتی از این منطقه، توانستند بهره بیشتری نسبت به ما ببرند، زیرا در سال‌های اخیر وزارت نفت جمهوری اسلامی بر روی ذخایر نفتی جنوب ایران تمرکز کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در حوزه برداشت منابع آبزیان نیز چندان موفق نبوده است، گفت: همسایگان ما با داشتن صنایع به روز و تجهیزات مدرن به میزان بسیار از این ذخایر برداشت می‌کنند اما ایران به تکیه به روش‌های سنتی بسنده کرده است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: واقعیت را باید پذیرفت و دانست که ایران نمی‌تواند خواهان سهم بیشتر در جریان تعیین رژیم حقوقی جدید باشد هرچند نباید از حقوق مساوی شرایط کنونی چشم پوشی کرد، به ویژه اینکه همسایگان از این حقوق بهره بسیار می‌برند.

Share