فرزاد توکلی خبرداد

امکان رهگیری گوشی های سرقت شده در طرح رجیستری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اظهار کرد: در طرح رجیستری بدلیل داشتن سه کد اختصاصی، هر گوشی تلفن همراه، فقط به نام یکنفر ثبت شده، از اینرو، امکان رهگیری آن بسیار آسان تر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به اجرای طرح ریجیستری برای گوشی های تلفن همراه گفت: امکان رهگیری گوشی های سرقت شده در طرح رجیستری به راحتی میسر است.

فرزاد توکلی افزود: در طرح احراز اصالت تلفن همراه یا همان رجیستری، هر گوشی تلفن همراه وارد شده به کشور، با سه کد منحصر به فرد هویت دار خواهد شد و با هماهنگی های ایجاد شده بین وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها گوشی های دارای این کدها در کشور فعال می‌مانند.

وی یکی از مزیت های اجرای طرح رجیستری را رهگیری آسان گوشی های سرقت شده دانست و افزود: در گوشی های قاچاق کدها اصلی نیست و شاید کپی آن کد را ده ها نفر داشته باشند که امکان رهگیری آن را با مشکل روبرو می کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اظهار کرد: در طرح رجیستری بدلیل داشتن سه کد اختصاصی، هر گوشی تلفن همراه، فقط به نام یکنفر ثبت شده، از اینرو، امکان رهگیری آن بسیار آسان تر است.

توکلی با بیان اینکه با اجرای طرح رجیستری جلوی واردات قاچاق گوشی گرفته می شود، گفت: خسارت مالی ناشی از ورود قاچاق این گوشی ها به دولت و نظام اقتصادی کشور بسیار بالاست.

وی گفت: چنانچه شماره سریال گوشی که وارد ایران می شود در سامانه گمرک ثبت نشده باشد، گوشی قاچاق محسوب می شود و امکان فعال سازی در شبکه مخابراتی کشور را نخواهد داشت.

توکلی با اشاره به اینکه طرح رجیستری از سال ۸۵ دو بار کلید خورد اما موفقیت آمیز نبود، گفت: در آن زمان فقط کد ۱۶ رقمی وارد سامانه می شد، اما اکنون سه ویژگی در سامانه ثبت می شود که فقط منحصر به یک نفر است، از اینرو کار را برای متخلفان بسیار دشوار می کند

وی گفت: با اجرای این طرح جلوی ورود گوشی های تقلبی به کشور گرفته می شود و مشتریان می توانند مطمئن باشند که گوشی های شان برند اصل است و اگر هم قبلا سیم کارت دیگری بر روی گوشی قرار گرفته باشد، با طرح ریجستری مشخص می شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اطمینان از خدمات پس از فروش، اصالت تلفن همراه و تایید گوشی ها از نظر تست سلامت را از جمله مزایای طرح رجیستری عنوان کرد.

توکلی درباره مزایای خدمات پس از فروش طرح رجیستری تصریح کرد: برخورداری از خدمات پس از فروش یعنی اینکه تنها تجهیزاتی مجوز واردات دریافت می کنند که تست های لازم بر روی آنها انجام شود و شرکت گارانتی کننده ملزم به ارایه خدمات پس از فروش است و خریدار می تواند با اطمینان خرید کند.

وی گرانی کنونی گوشی ها را بیشتر نشات گرفته از تاثیر روانی خواند و گفت: عوارض گمرکی برای گوشی های معمولی فقط بین پنج تا هفت درصد است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان به شهروندان توصیه کرد که از خرید تلفن های رجیستری نشده بپرهیزند و یا خودشان با شماره گیری سامانه همتا یا #۷۷۷۷* یا hamta.ntsw.ir تلفن شان را ثبت کنند.

توکلی تصریح کرد: در سامانه همتا گزینه ای به نام استعلام اصالت وجود دارد که شهروندان می توانند به اصلی بودن گوشی خود پی ببرند.

وی به پیش بینی طرح رجیستری برای مسافران و گردشگران نیز اشاره و بیان کرد: برای مسافران و یا گردشگرانی که وارد کشور می شوند ،گوشی های شان تا یکماه رجیستر شده است و در صورت اقامت بیشتر در کشور می توانند گوشی های شان را رجیستر کنند.

در حال حاضر پرونده های زیادی در محاکم قضایی از جمله تعزیرات برای برندهای تقلبی و بدنبال آن نبود خدمات پس از فروش در حال رسیدگی است.

اجرای طرح رجیستری در راستای مبارزه با قاچاق گوشی های تلفن همراه و توجه به حقوق شهروندان و مصرف کنندگان است که هدف از آن ارایه خدمات پس از فروش به شمار می رود.

Share