در جلسه غیرعلنی شورا

از ورود «سبوس» به صحن شورا تا انتقاد به انتصابات شهردار رشت

فرهام زاهد گفت: سبوس برنج را در حلق کسانی می کنیم که مهمان نواز بودن گیلانی ها را با خیلی چیزهای دیگر اشتباه می گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هجدهمین جلسه شورای شهر رشت عصر روز دوشنبه ۲۷ آذرماه در تالار شورا برگزار شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورا در پیش از دستور جلسه اظهار کرد: شهردار در این مدت انتخاب هایی را داشتند بنظر می رسد که بیشتر جابجایی بود تا انتخاب. گویا یک سبد مدیریتی در شهرداری وجود دارد و فقط جابجایی صورت می گیرد.

فرهام زاهد افزود: اگر شهردار با توجه به شناخت از مدیران دست به انتخاب زده است، بعد از مدتی انتظار می رود دوستان آنالیزی از وضعیت موجود شهرداری، دارایی ها و بدهی ها و… در حوزه تحت امر خودش در اختیار شورا قرار دهد و همزمان راهکار را هم ابتدا به شهردار ارایه دهد و شورا نیز در نقش ناظر در جریان عملکرد مدیران مناطق و معاونت ها باشد. و بعد از مدتی باید شاهد رشد در آن واحد باشیم.

 وی اظهار کرد: حالت دوم که امیدواریم نباشد، این است که شهردار در شرایط فشارهای بیرونی دست به چنین انتخابی زده است و اگر این فشارها از سوی اعضای شورا باشد، باید بگوییم تمام شعارهای ما که شورا باید تنها ناظر باشد، در حد شعار باقی مانده و نقش شورا به حالت دوگانه می ماند و چیزی جز ضرر برای مجموعه شهردار و کاهش اعتبار شورا و عدم رسیدن به برنامه های و طرح ها چیز دیگری برای ما ندارد.

زاهد با اشاره به انتصاب های جدید در پست های شهرداری افزود: این انتخاب ها نشان می دهد انتخاب مدیرانی که در این مدت قربان صدقه خود رفته اند و رسانها نیزعملکرد ایشان را نقد و بررسی کرده اند، دوباره در پست های شهرداری مشغول فعالیت شده اند. شخص شهردار باید پاسخگو باشد زیرا وی این مدیریت و مسئولیت را پذیرفته و حکمی که امضا کرده، باید شخصا جوابگو باشد. و حتی اگر این انتخاب ها با فشار اعضای شورا اصورت گرفته باشد، باز هم شخص شهردار باید پاسخگو باشد.

وی از اعضای شورا خواست با همدلی از ظرفیت مدیران ارشد استان و همچنین پیشکسوتان حاضر در شورا چه در سطح محلی و استانی استفاده نموده و برای رفع مشکلات شهر تلاش نمایند.

زاهد تاکید کرد: برخی دوستان حاضر در سطح ملی می توانند در حوزه حل معضل سراوان رودخانه ها، ترافیک شهر بررسی و اصلاح طرح تفصلی، از ظریفت های گیلانی در سطح ملی بهره مند شویم.

عضو شورا در بخشی از سخنان خود به سفر وزیر کشاورزی به لنگرود و اظهارات ناراحت کننده وی که نشاندهنده توهین به برنجکاران بود، اظهار کرد: باعث تاسف است کشاورزی که دغدغه قیمت برنج دارد، وزیرمی گوید سبوس بدهید. جای خوشحالی است که تاثیر فضای رسانه ای اینقدر بود که وزیر ناچار شد، سریعا واکنش نشان دهد.

   زاهد به فرهنگ فولکور گیلان و نوع معنای سبوس در فرهنگ محاوره اشاره نمود و افزود: سبوس در گیلان هنوز غذای چهارپاست. زیرا هنوز نتوانسته ایم از سبوس برنج فراوری های جدید تولید کنیم. هرچند وزیر و استاندار گیلان به دلیل عدم آگاهی از فرهنگ گیلان، موجب ناراحتی کشاورزان شدند، اما تاسف برای مجموعه نماینده های گیلانی است که آنجا بودند و تذکر ندادند که در فرهنگ ما این جمله معنای خوبی نمی دهد.

وی ابراز کرد: تکذیب وزیر را به عنوان عذرخواهی او می پذیریم. اما همین سبوس برنج را در حلق کسانی می کنیم که مهمان نواز بودن گیلانی ها را با خیلی چیزهای دیگر اشتباه می گیرند. و در پایان تاکید می کنم: ادب مرد به ز دولت اوست.

Share