نایب رئیس کمیسیون بهداشت

اجرای «طرح تحول سلامت» با چالش‌هایی مواجه شده است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس گفت: عدم اتحاذ تدابیر لازم و در نظر نگرفتن منابع و مصارف اجرای طرح تحول سلامت از سوی دولت، اجرای این طرح را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمدحسین قربانی اظهار داشت: انتظار داریم دولت با اتخاذ تصمیمات اصولی و با تدابیری جدی و راهگشا برای برطرف کردن موانع موجود نسبت به اجرای هر چه بهتر طرح تحول نظام سلامت در کشور، کمک کرده و آن را به بهترین نحو مدیریت کند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به انتقادات موجود در نحوه اجرای این طرح افزود: طرح تحول نظام سلامت یک طرح ملی در کشور است که با رضایتمندی دولت، مجلس و با تاکیدات ویژه و رهنمودهای مقام معظم رهبری در کشور اجرا شد و در اصل وجودی اجرای آن خدشه‌ای وارد نیست.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اینکه این طرح از افتخارات جمهوری اسلامی است گفت: اجرای طرح تحول سلامت همواره رضایتمندی زیادی را برای همه اقشار مردم داشته است و دولت باید با اعمال مدیریت در تخصیص منابع و با جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری به اجرای بهتر این طرح کمک کند.

قربانی مزایای اجرای صحیح طرح نظام سلامت در کشور را برشمرد و ابراز داشت: رفع مشکلات عدیده مردم در حوزه بهداشت و درمان، کاهش پرداختی‌های مردم از جیب، حذف زیرمیزی‌ها و گسترش ارائه خدمات در نقاط مختلف جامعه از جمله مزیت‌های اجرای این طرح در کشور بوده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: عدم وجود تدابیر لازم و در نظر نگرفتن منابع و مصارف اجرای طرح تحول سلامت از سوی دولت، اجرای طرح را با چالش‌هایی مواجه کرده اما تدبیر وزارت بهداشت نیز برای رهایی از این چالش‌ها باید بر اساس قانون انجام شود.

نماینده مرم آستانه اشرفیه در مجلس چهار مولفه لازم برای اجرای صحیح طرح تحول سلامت را برشمرد و افزود: اجرای طرح پزشک خانواده، سیستم ارجاع، پرونده و کارت‌های الکترونیک سلامت و ایجاد گایدلاین‌ها از مواردی است که در روند کاهش هزینه‌ها و ارتقای حداکثری خدمات در حوزه سلامت موثر هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان خاطرنشان کرد: اگر دستگاه‌های مربوطه، منابع لازم همچون ۱۰ درصد هدفمندی، یک درصد ارزش افزوده، منابع سازمان تامین اجتماعی و مالیات کالاهای آسیب رسان را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند بسیاری از مشکلات این طرح رفع می‌شود.

قربانی به بحث وجود قاچاق دارو در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر معضلی به نام قاچاق دارو در کشور به آن صورت وجود ندارد و بسیار سهم ناچیزی دارد زیرا الزاماً ورود هرگونه دارو به کشور تنها از طریق سازمان غذا و دارو امکان پذیر بوده و از این طریق می‌تواند مجوز پخش در داروخانه را اخذ کند.

وی نظارت موثر بر واردات دارو را از مزایای اجرای طرح سلامت خواند و گفت: با اجرای این طرح، نظارت‌ در واردات دارو بهبود یافت هرچند نمی توان منکر وجود برخی شبکه‌های مافیایی در کشور بود که با تحت فشار قرار دادن سازمان غذا و دارو و با دور زدن این سازمان موفق به اخذ مجوزهای لازم می‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس خاطرنشان کرد: هم اکنون توزیع داروهای مورد نیاز در کشور، صرفاً توسط داروخانه‌ها انجام می‌شود به‌طوری که دیگر شاهد سوداگری دارو در بازار معروف ناصر خسرو نیستیم اما برای حفظ و بهبود شرایط همچنان کنترل‌های لازم باید اعمال شوند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان همچنین در مورد تجهیزات پزشکی وارداتی عنوان کرد: تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور الزاماً باید از شرکت‌هایی تهیه و خریداری شوند که برای ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان، دفاتر نمایندگی خود را در داخل کشور راه اندازی کرده‌اند.

Share