مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان:

۴۴۱ روستا در گیلان آب شرب بهداشتی ندارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان با بیان اینکه استان گیلان ۴۴۱ روستای فاقد آب آشامیدنی بهداشتی دارد گفت: ۴۴۱ روستا در استان گیلان هیچ‌گونه شبکه آب شرب بهداشتی ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محب‌علی رنج‌ور با اشاره به اینکه ۳۷.۴ درصد جمعیت کل استان گیلان را روستاییان تشکیل می‌دهند اظهار داشت: استان گیلان رتبه نخست کشور را در جمعیت روستایی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان شاخص بهره‌مندی آب شرب روستایی استان گیلان را ۷۶.۱ درصد عنوان کرد و افزود: شاخص بهره‌مندی آب روستایی استان گیلان از شاخص کشوری ۵ درصد عقب مانده است.

وی منابع مالی را یکی از عامل عقب ماندگی شاخص بهره‌مندی آب روستایی در استان گیلان نام برد و با تاکید بر اینکه پروژه‌های آب روستایی در استان گیلان هزینه‌بردارتر از دیگر استان‌ها است گفت: استان گیلان برای اجرای شبکه آب‌رسانی یک روستا ۲.۵ برابر متوسط کشوری لوله‌گذاری می‌کند.

رنجور تراکم جمعیت و فاصله خانوارهای روستایی را از مهم‌ترین عامل مقوله مذکور عنوان کرد و افزود: استان گیلان ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که از این میزان هزار و ۶۱۹ روستا از آب روستایی برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان با اشاره به اینکه به‌منظور آب‌رسانی به‌مناطق روستایی ۳۹۰ حلقه چاه و ۵۵۴ دهنه چشمه حفر شده است خاطرنشان کرد: ۷۱.۷ میلیون مترمکعب سالانه به‌طور سالانه آب شرب سالم روستایی در استان گیلان تامین می‌شود.

رنج‌ور با اشاره به اینکه استان گیلان در مجموع ۴۴۱ روستای فاقد آب‌ روستایی دارد تاکید کرد: روستاهای مذکور از هیچ‌گونه سامانه آب شرب بهداشتی برخوردار نیستند و برخورداری این روستاها از آب شرب سالم نیازمند اعتبارات کلان است.

وی بیان اینکه ۱۰۰ روستا در شهرستان رشت فاقد آب شرب سالم روستایی هستند خاطرنشان کرد: به‌دلیل جلگه‌ای و ساحلی بودن برخی از روستاهای رشت، بهره برداری از چاه‌ها محدود بوده و تلاش است با استفاده از ظرفیت تصفیه‌خانه بزرگ آب سنگر به روستاهای مذکور آب‌رسانی شود.

Share