طبق گفته‌ی انجمن آلزایمر

۱۰ نشانه‌ای که برای آلزایمر باید جدی بگیرید

طبق گفته‌ی انجمن آلزایمر ۱۰ نشانه‌ای که در این مقاله بررسی شده‌اند، علائم کلاسیک بیماری آلزایمر هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از چطور، تازگی‌ها دچار فراموشی شده‌اید؟ فکر می‌کنید این فراموشی‌ها می‌توانند از علائم آلزایمر باشند؟ به‌کارگیریروش‌های پیشگیری از آلزایمر و انجام برترین تکنیک‌های تقویت حافظه، به ما کمک می‌کنند حافظه قوی داشته باشیم و تا حدی از ابتلا به اختلالات حافظه جلوگیری کنیم. به‌هرحال در کنار اینها، مهم است که با علل ضعف حافظه کوتاه مدت و علائم آلزایمر نیز آشنا شویم تا اگر خدای نکرده خودمان یا عزیزان‌مان دچار آنها شدیم، در صورت امکان بتوانیم قبل از جدی‌تر شدن مسئله، چاره‌ای بیندیشیم. در این مقاله با علائم آلزایمر آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید چه مواردی جزو علائم آلزایمر نیستند.

طبق گفته‌ی انجمن آلزایمر ۱۰ نشانه‌ای که در این مقاله بررسی شده‌اند، علائم کلاسیک بیماری آلزایمر هستند. اگر این نشانه‌ها را دارید، باید به دکتر مراجعه کنید چون:

 ۱. این علائم ممکن است نشانه‌ی بیماری‌های مشابه فراموشی باشند ولی اگر به‌موقع آنها را شناسایی و درمان کنید، می‌توانید بهبود یابید.

۲. بیماری فراموشی بهتر است که هرچه زودتر تشخیص داده شود.

این مقاله جدی‌ترین علائم آلزایمر را به شما نشان می‌دهد تا بتوانید این بیماری را به‌موقع تشخیص و اقدامات لازم را انجام بدهید.

 ۱.تغییر در حافظه
از دست دادن حافظه اولین و مهم‌ترین نشانه‌ی هشداردهنده است که زندگی روزمره‌ی شما را مختل می‌کند.

اگر دچار علائم زیر شدید، به پزشک مراجعه کنید:

وقتی که یک سؤال را چندبار می‌پرسید؛
بیشتر و بیشتر به یادداشت‌ کردن یا اعضای خانواده‌تان تکیه می‌کنید؛
به‌سختی می‌توانید اتفاقات یا اطلاعات اخیر را به خاطر بیاورید.
چه چیزی نشانه‌ی فراموشی نیست؟ گهگاه فراموش می‌کنید کلید‌های خود را کجا گذاشته‌اید.

درست است که وقتی به بیماری آلزایمر فکر می‌کنیم اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌آید از دست دادن حافظه است، ولی ۹ نشانه‌ی هشداردهنده‌ی دیگر هم وجود دارند که همان‌قدر مهم هستند.

۲. دست کشیدن از انجام کارهای روزمره
بی‌علاقگی، بی‌تفاوتی و دست کشیدن از فعالیت‌ها و افراد موردعلاقه‌تان، می‌تواند یکی از علائم آلزایمر باشد. برای مثال دیگر طرفدار تیم مورد علاقه‌ی خود نیستید، حوصله ندارید برای نوه‌های عزیزتان وقت بگذارید، دیگر بافتنی نمی‌بافید یا نجاری نمی‌کنید و حتی دیگر ماهی یک‌بار هم با دوستان خود قرار نمی‌گذارید.

۳. گم کردنِ زمان و مکان

تا‌به‌حال برای‌تان پیش آمده است که از خواب عمیقی بیدار شوید و به یاد نیاورید چه روزی است، ساعت چند است و کجا هستید؟ در این صورت دچار «موقعیت ناآگاهی» شده‌اید. اگر این مشکل خیلی شدیدتر شود، یکی از علائم آلزایمر را دارید. موقعیت ناآگاهی یعنی فرد نتواند به خاطر بیاورد چه فصلی یا چه سالی است، کجاست یا چرا آنجاست. با پیشرفت آلزایمر، گاهی اوقات پیش می‌آید که فرد گذشت زمان را فراموش و فکر می‌کند سال‌ها جوان‌تر است.

۴. مشکلات بصری-فضایی
مشکلاتی در درک عمق و فاصله، تشخیص دادن چهره‌ها یا اشیای آشنا و تفسیر کردن تصاویر، از دیگر علائم آلزایمر و زوال عقل هستند. فعالیت‌هایی مانند بالارفتن از پله‌ها، رفتن داخل وان حمام، پیدا کردن راه خانه یا کتاب خواندن ممکن است برای شما مشکل‌تر شود.

۵. کاهش توانایی برقراری ارتباط
آیا همیشه تلاش می‌کنید کلمه‌ی مناسب را پیدا کنید ولی درنهایت نمی‌توانید؟ شاید همیشه مجبور می‌شوید بگویید: «اون چیزی که روش غذا می‌پزیم» چون کلمه‌ی «اجاق گاز» به ذهن‌تان نمی‌رسد. شاید همیشه نویسنده‌ی خوبی بوده‌اید و اخیرا متوجه شده‌اید که نمی‌توانید افکار خود را به‌راحتی روی کاغذ بیاورید. تغییر توانایی شما برای برقراری ارتباط، یکی از علائم آلزایمر است.

چه چیزی نشانه‌ی فراموشی نیست؟ گاهی اوقات نمی‌توانید کلمه‌ی مناسب را پیدا کنید.

۶. مشکل در حل مسئله و برنامه‌ریزی
ممکن است حافظه‌ی شما به نظر خودتان خیلی هم خوب باشد، ولی اخیرا برنامه ریزی، مدیریت حساب بانکی و به‌موقع پرداخت کردن صورت‌حساب‌ها برای‌تان سخت شده باشد، یا اینکه همیشه دست‌پخت خوبی داشته‌اید ولی حالا دیگر نمی‌توانید از مراحل پیچیده‌ی دستورپخت غذا سر در بیاورید. حتی بیشتر طول می‌کشد که صبح‌هاقهوه یا چای درست کنید. این کارها مربوط به عملکرد اجرایی هستند، توانایی‌ای که معمولا به‌خاطر فراموشی کمتر می‌شود. اگر این علائم را در خود یا یکی از عزیزان‌تان مشاهده کردید، با پزشک تماس بگیرید.

۷. تغییراتی در حال‌وهوا و شخصیت

آیا پدرتان که قبلا سخت‌گیر نبود، حالا زودرنج و ترسو شده است؟ شاید شما را متهم کرده است که فقط به این خاطر در انجام کارهای روزانه‌ی منزل به او کمک می‌کنید که می‌خواهید پول‌ و وسایل قیمتی او را بدزدید. شاید با هم به فروشگاه رفته‌اید و فقط به‌خاطر اینکه نان مورد علاقه‌ی او را جابه‌جا کرده بودند، داد‌وبیداد راه انداخته بود. اگر پدرتان همیشه بدخلق و لجوج بوده است، احتمالا این مسئله به کارکرد‌های شناختی او ربطی ندارد. اما تغییراتی که در چند ماه اخیر در حال‌وهوا و شخصیت او به‌وجود آمده است، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که مغزش دچار تغییراتی شده است. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا او را مورد معاینه قرار بدهد.

۸. گم‌ کردن چیزها
کسی را می‌شناسید که دائما چیزها را گم می‌کند؟ کسانی که به زوال عقل و آلزایمر دچارند، این مشکل برای‌شان خیلی شدیدتر است. آنها نه‌تنها چیزها را گم می‌کنند، بلکه فرایند جست‌وجو و پیدا کردن‌شان نیز برای‌شان سخت‌تر می‌شود. کسی که فراموشی دارد، ممکن است کلافه شود چون فکر می‌کند کسی عمدا عینک او را در فریزر گذاشته یا کیف او را دزدیده است! این فرد نه‌تنها نمی‌تواند کفش‌هایش را پیدا کند، بلکه اصلا یادش هم نمی‌آید که چطور سر از فر درآوردند!

چه چیزی نشانه‌ی فراموشی نیست؟ کلیدتان را گم می‌کنید و بعد به یاد می‌آورید که آنها را روی کمد گذاشتید تا تلفن را جواب بدهید.

۹. بدتر شدن قدرت تشخیص فرد
اگر اخیرا متوجه شده‌اید که عزیزتان قدرت تشخیص خود را از دست داده و انتخاب‌های بد زیادی داشته‌ است، بهتر است از پزشک وقت ملاقات بگیرید. شاید او مدام گول کلاهبرداری تلفنی را می‌خورد و پولش را از دست می‌دهد. یا مادرتان که معمولا خیلی تمیز و مرتب است، اخیرا نامرتب شده و حتی دوش نگرفته است. شاید حتی متوجه شوید که لباس‌هایش مناسب فصل نیست.

چه چیزی نشانه‌ی فراموشی نیست؟ گاهی اوقات تصمیمی می‌گیرید که عزیزان‌تان با آن موافق نیستند.

۱۰. سخت‌تر شدن کارهای همیشگی
در راه سوپرمارکت به خانه گم می‌شوید، کاری را که ۲۰ سال است مشغولش هستید، نمی‌توانید انجام بدهید یا نمی‌توانید غذاهای همیشگی را درست کنید. اینها علائم آلزایمر و سایر انواع فراموشی هستند. در واقع مشکل وقتی شروع می‌شود که «کاری را که همیشه انجام می‌دادید»، برای‌تان سخت‌تر شده است، نه چیز جدیدی که به‌تازگی درحال یادگیری آن هستید.

Share