مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان خبر داد

گیلان، استان سوم اشتغالزای کشور | میزان سرمایه گذاری داخلی از مرز پنج هزار میلیارد تومان گذشت

فرزام صفت تصریح کرد: در همین فضاست که با تلاش های انجام شده، طی دولت یازدهم؛ میزان سرمایه گذاری داخلی استان از مرز پنج هزار میلیارد تومان در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات گذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان از کسب رتبه سوم استان در اشتغالزایی در بین استان های کشور خبر داد.

آرش فرزام صفت افزود: گیلان با رتبه ۹.۲ درصد نرخ بیکاری رتبه سوم در بین استان های اشتغالزای کشور را کسب کرده است.
وی اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی منتشره مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در گیلان در پایان سال ۹۱ معادل ۱۵ و نیم درصد بود که در پایان سال ۹۲ به ۱۳.۶ درصد کاهش یافت و در پایان سال ۹۵ به ۱۱.۳ درصد بهبود یافته است.
فرزام صفت افزود: آخرین آمار بیکاری که تاکنون در اختیار ما قرار گرفته نیز مربوط به تابستان سال ۹۶ به میزان ۹.۲ درصد بوده که بر این اساس رتبه سوم در بین استان های دارای کمترین نرخ بیکاری متعلق به گیلان است.
وی با اشاره به اینکه فضای کسب و کار در اشتغالزایی استان تاثیر مستقیم دارد، گفت: بهبود فضای کسب و کار یک شاخص جهانی است و هر چه این شاخص بهتر باشد، به معنای فراهم تر شدن بستر سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه در کشور ما فضای کسب و کار را در برش استانی محاسبه و اعلام می کنند، افزود: براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گیلان در اکثر فصل ها در شاخص فضای کسب و کار طی چهارسال گذشته مقام اول کشور را کسب کرده است.
وی تصریح کرد: در همین فضاست که با تلاش های انجام شده، طی دولت یازدهم؛ میزان سرمایه گذاری داخلی استان از مرز پنج هزار میلیارد تومان در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات گذشت.
وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری خارجی ما نیز که در ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید به دلایلی از جمله تحریم ها ناچیز و صفر بود ، به رقمی افزون بر ۱۸۰ میلیون دلار بالغ شد.
فرزام صفت گفت: با سرمایه گذاری های این چنینی واحدهای تولیدی همچون صنایع کوچک و متوسط (SME) صنایع سلولزی و یا بیمارستان های خصوصی چند هزار شغل را بطور مستقیم و غیرمستقیم برای مردم استان به ارمغان آورده است.
وی اذعان کرد: با وجود تمامی اقدامات و موفقیت های کسب شده، مشکل بیکاری در استان ما جدی است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان بخشی از جامعه بیکاران را مربوط به کسانی دانست که با ادامه تحصیل؛ ورود شان به بازار کار به تاخیر افتاده است.
وی با اشاره به سیاست چابک سازی و کوچک کردن دولت گفت: با توجه به این سیاست در کشور، نمی توان به استخدام دولتی و ورود بخش اعظمی از بیکاران به بدنه دولت امیدوار بود؛ از اینرو به نظر می رسد یکی از مهمترین راهکارهای اشتغالزایی سرمایه گذاری در بخش خصوصی ست.
به گفته فرزام صفت؛ حفظ اشتغال موجود در قدم اول و سپس اشتغالزایی در قدم بعدی یکی از مهمترین سیاست هایی است که دولت دنبال می کند.
وی تصریح کرد: در همین راستا، سال گذشته، افزون بر۵۳۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق به بنگاه های تولیدی پرداخت شد که بخش اعظم آن صرف حفظ اشتغال موجود شده است.
وی تکمیل پروژه های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد را از دیگر سیاست های دولت برای اشتغالزایی عنوان و بیان کرد: اگر شرکتی که زیر ساخت های آن آماده است، را راه اندازی کنیم، از شروع واحد جدید به مراتب کم هزینه تر است که در همین راستا، دولت در قالب نوسازی و توسعه تسهیلاتی را در اختیار واحدهای تولیدی قرار می دهد.
به گفته فرزام صفت؛ در بخش های حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی، اشتغال خانگی و کسب و کار خرد در صندوق کارآفرینی نیز بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در سال گذشته توزیع شد.
وی خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد مجوزها و شروع کسب و کار را برای سرمایه گذاری تسهیل کند تا از طریق آن سرمایه گذار برای شهروندان بویژه جوانان اشتغالزایی کند.

Share