باید مملکت خود را بسازیم

گفتگو با جوان عراقی که در قم متولد شد، به سوئد مهاجرت کرد و هم‌اکنون در نجف است

سید حسین شبار ۲۲ ساله از متولدین شهر قم است؛ پدر وی که از نجف به ایران آمده بود پس از اقامت در این شهر با مادری که اصلیتی عراقی داشته ازدواج می‌کند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عراق از جمله کشورهای جهان است که جمعیت چند تابعیتی قابل ملاحظه‌ای دارد؛ تحولات سیاسی و روی کار آمدن حزب بعث در دهه ۶۰ میلادی باعث شد تا تعداد زیادی از جمعیت این کشور بخاطر مخالفت با اندیشه‌های این حزب به آن سوی مرزها مهاجرت کنند.

این مهاجرت از نوعی اجباری آن بود که جزو جنایات جنگی محسوب می‌شود. بعثی ها قصد متحد کردن کشورهای عربی را تحت اندیشه وحدت، آزادی و سوسیالیزم را داشتند اما حاصلی جز آوارگی مردم را بدست نیاورد و سرمایه انسانی این کشور بخاطر حفظ جان گریختند.

ایران یکی از مقاصد مهاجران عراقی بود که از زمان حسن البکر و سلطنت پهلوی وارد مرزهای کشور شدند و در سال‌های پس از انقلاب اسلامی این روند ادامه داشت و با وجود جنگ ۸ ساله متوقف نشد.

ایران به تنهایی میزبان ۸۰۰ هزار تن از اتباع عراقی بود. این جمعیت بیشتر در شهرهای مذهبی همچون قم و مشهد ساکن شدند. تهران، خرمشهر و اهواز نیز جزو دیگر شهرهایی بودند عراقی‌ها در آنها ساکن شدند. حاصل این زندگی کسب تابعیت مضاعف و پناهدگی سیاسی بود. این جمعیت بیشتر با هموطنان عراقی خود ازدواج می‌کردند و فرزندان آنها در ایران متولد می‌شد.

سید حسین شبار ۲۲ ساله از متولدین شهر قم است؛ پدر وی که از نجف به ایران آمده بود پس از اقامت در این شهر با مادری که اصلیتی عراقی داشته ازدواج می‌کند. به گفته او ۶ ماه پس از تولدش خانواده تن به مهاجرت دیگری می‌دهد و زندگی ۱۵ ساله در سوئد تجربیات فراوانی در اختیار او قرار داده است.

سید حسین در پاسخ به دلیل بازگشت خانواده اش به عراق گفت: هیچگاه عراق و نجف را ندیده بودم و زمانی که صدام سرنگون شد شوق دیدار وطنی را که هرگز آن را ندیده و در آن متولد نشده بودم را داشتم و این آرزو حدود ۶ سال قبل ممکن شد.

او در ادامه گفت: با وجود اینکه می‌توانستیم در اروپا زندگی کنیم اینجا را انتخاب کردیم و به نظر من اینجا بهتر از هر جای دیگری است و ما باید مملکت خود را بسازیم.

او حالا راننده خودرو شخصی است و با تویوتا کمری مدل ۲۰۱۵ که ۱۳ هزار و پانصد دلار خریده، مسافرکشی میکند. گفتگوی با این راننده که اخلاقش خیلی شبیه ایرانی‌ها و رانندگی تند و تیزش شبیه عراقی هاست و روحیه آرام و همراه با نوعی احتیاطش حاصل یک زندگی در میان چند ملت را به نمایش می‌گذارد.

فارسی صحبت کردن او هم مدیون روزگار گذراندن پدر و بویژه مادرش است که به او آموخته است. فارسی سخن گفتن با او باعث شده بود به‌کلی فراموش کنم که زبان رسمی کشور ایران مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است.

سید حسین شبار که در نجف، شهر پدری خود ساکن است در این سن که اکثر ایرانی‌ها حاضر به ازدواج نیستند متاهل شده است و با دختری از عراق ازدواج کرده است.

Share