رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی:

پیشگیری در برابر آسیب‌های اجتماعی شاهرگ حیاتی آموزش‌ و پرورش است

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش استان گیلان بابیان مهم و مؤثر خواندن نقش طرح‌ها و برنامه‌های این اداره گفت: توجه ویژه به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کمک شایانی به پیشبرد اهداف آموزش‌وپرورش می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، جابر دادفر در سالن اجتماعات اداره آموزش‌وپرورش اداره کل بابیان اینکه پیشگیری در برابر آسیب‌های اجتماعی شاهرگ حیاتی آموزش‌وپرورش امروز است اظهار کرد: تمرکز اصلی ما در آموزش‌وپرورش، بر پیشگیری از گرایش به رفتارهای پرخطر است.

وی افزود: استدلال ما این است و شواهد نیز تأیید می‌کنند که مهم‌ترین خطری که در گروه سنی نوجوانان، مخاطره‌آمیز و تهدیدکننده است، گرایش به رفتارهای پرخطر، از قبیل گرایش به دخانیات، سوءمصرف مواد و خشونت است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش گیلان با اشاره به مأموریت‌های در نظر گرفته‌شده برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: ارتقاء دانش و آگاهی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان در زمینه عوامل مخاطره‌آمیز و آسیب‌های اجتماعی، نهضت فرهنگی به‌منظور کاهش گرایش به آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، توانمندسازی مدارس برای مواجهه فعال با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، زمینه‌سازی برای کاهش عوامل مخاطره‌آمیز در بین دانش‌آموزان، هم‌افزایی برای توسعه زیرساخت‌ها و خدمات پیشگیرانه و مراقبتی در زمینه آسیب‌های اجتماعی ازجمله مأموریت‌های اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی است.

وی به استراتژی‌هایی اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش استان گیلان اشاره کرد و گفت: تمرکز ویژه بر برنامه‌های پیشگیری اولیه در مدارس، راه‌اندازی نهضت فرهنگی پیشگیری در مدارس، همکاری برای استقرار نظام مراقبت اجتماعی از کودکان و نوجوانان، طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیری مبتنی بر الگوی آمایش سرزمین، گسترش نرخ پوشش برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توسعه برنامه‌های مبتنی بر شواهد در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، گسترش مشارکت‌های مردمی از طریق الگوهای اجتماع‌محور در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، طراحی و استقرار نظام آموزش درسی و کمک‌درسی پیشگیری در مدارس کشور ازجمله استراتژی‌های این اداره است.

دادفر با اشاره به چارچوب برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس افزود: به‌طورکلی، برنامه‌های اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش گیلان در قالب سه محور برنامه‌های پیشگیری اولیه، برنامه‌های نهضت فرهنگی پیشگیری در مدارس و برنامه‌های مراقبت اجتماعی دسته‌بندی شده‌اند.

 وی برنامه‌های محور پیشگیری اولیه را – پیشگیری با رویکرد «رشد – مدار»، آموزش و توانمندسازی، مشارکت و همکاری خانواده‌ها عنوان کرد و افزود: هرکدام از این برنامه خود به زیرمجموعه‌هایی تقسیم می‌شود.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش گیلان تصریح کرد: زیرمجموعه‌های این سه محور را می‌توان به‌صورت الف – پیشگیری با رویکرد «رشد – مدار»: طرح آموزش مهارت‌های مراقبت از خود (در دوره ابتدایی)، طرح آموزش مهارت‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر (در دوره متوسطه اول)، طرح مدارس عاری از خطر (در دوره متوسطه دوم) ب – آموزش و توانمندسازی: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارکنان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای والدین ج – مشارکت و همکاری خانواده‌ها: اجرای طرح همکاری خانه و مدرسه برای پیشگیری تقسیم نمود.

دادفر با اشاره به برنامه‌های محور نهضت فرهنگی پیشگیری در مدارس گفت: برگزاری جشنواره دانش‌آموزی نوجوان سالم و برگزاری جشنواره ابتکارات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح مدارس، برگزاری نمایشگاه‌های سیار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و سوءمصرف مواد در سطح مدارس، تولید و توزیع مجلات رشد پیشگیری نوین برای سه گروه مخاطب والدین، کارکنان و دانش‌آموزان، تولید و توزیع بسته‌های فرهنگی برای والدین، کارکنان و دانش‌آموزان، اجرای برنامه‌های مناسبتی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هفته مبارزه با مواد مخدر، هفته مبارزه با دخانیات و … استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی ازجمله برنامه‌های این محور محسوب می‌شود.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش استان گیلان افزود: برنامه‌های مراقبت اجتماعی را طرح مدارس مراقب (پیشگیری با رویکرد اجتماع – محور) (در کلیه دوره‌های تحصیلی) و همچنین اجرای طرح مداخله در آسیب‌های اجتماعی (ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر) است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا طرح مدارس عاری از خطر در ۳۳۳ مدرسه دوره دوم متوسطه، طرح مهارت‌های مقابله با رفتارهای پرخطر در ۳۹۹ مدرسه دوره اول متوسطه، طرح مهارت‌های مراقبت از خود در ۹۳۵ مدرسه ابتدایی، طرح مدارس مراقب (پیشگیری با رویکرد اجتماع‌محور) در یک هزار و ۶۶۷ مدرسه در کلیه دوره‌های تحصیلی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ اجرایی گردد.

دادفر با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی هم‌زمان والدین، کارکنان و دانش‌آموزان گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده در برنامه عملیاتی سال تحصیلی جدید تعداد ۱۳ هزار و ۲۸۱ نفر والدین، یک هزار و ۹۰۶ نفر کارکنان مدرسه، ۱۳ هزار و ۲۸۱ نفر دانش‌آموز تحت شمول این طرح قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه مداخلات آموزشی، حمایتی و رواتی –اجتماعی در مناطق ۳۴ گانه استان گیلان و اجرای پروژه جشنواره نوجوان سالم

جابر دادفر برنامه همکاری خانه و مدرسه را از برنامه‌های مهم در این اداره خواند و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود چهار مدرسه در استان گیلان تحت پوشش این برنامه قرارگرفته و همچنین توانمندسازی روانی اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه نیز از طرح‌های در حال انجام در این سال تحصیلی خواهد بود.

وی افزود: بر اساس هماهنگی‌های انجام‌گرفته ۲۲۶ هزار و ۸۰۰ نفر ساعت آموزش والدین و تعداد ۱۸ هزار ۴۵۰ نفر ساعت آموزش کارکنان انجام خواهد گرفت.

دادفر با اشاره به برگزاری یک هزار ۶۲۷ نمایشگاه سیار پیشگیری در مدارس دوره اول و دوم متوسطه گفت: توزیع سه هزار ۶۷۰ بسته فرهنگی – آموزشی در تمامی مدارس دولتی و برگزاری برنامه‌های هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مناطق ۳۴ گانه استان گیلان از مهم‌ترین فعالیت‌های این اداره در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ خواهد بود.

Share