شهردار رشت مطرح کرد:

وجود روستاهایی توانمند در حوزه گردشگری در شهر رشت | ضرورت تجهیز رستورانها با غذاهای محلی

عصر شنبه ششم آبان ماه نشست تخصصی مدیریت شهری و شهرهای هوشمند نقش برندینگ در گردشگری شهری با حضور دکتر محمدرضا هل فروش استاد دانشگاه تکنیکال وین- اتریش و جمعی از صاحب نظران و نمایندگان سازمانهای مردم نهاد در عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهردار رشت با تاکید بر مصاحبه خود با شبکه باران خاطرنشان کرد: برای شهر رشت باید امتیازهایی ایجاد و فضاهایی تولید شود.

وی داشتن روستاهای توانمند، وجود منطقه آزاد انزلی و امتیازهای آن در شهر رشت یادآور شد: شهر رشت روستاهایی توانمند دارد که می توان با معرفی آنها ضمن معرفی فرهنگ،  آداب و رسوم و جذب توریست و گرفتن ورودی، همچون کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری از تخریب این روستاها توسط گردشگران جلوگیری کرد.

دکتر نصرتی با تاکید برضرورت تجهیز رستورانها با غذاهای محلی یادآور شد: باید یک سناریو با بازی همه شهروندان نوشته شود و زمانی شهروندان در این سناریو نقش خود را به درستی ایفا خواهند کرد که ذینفع باشند.

 شهردار رشت گفت: کشورهای موفق در گردشگری بالاترین اشتغالزایی و تولید منابع ناخالص ملی را دارند.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه محیط زیست شهرهای جاده ابریشم در رشت گفت: ۳۳۰ شهر خارج ایران را در این دبیرخانه راه خواهند یافت البته به شرطی که مشکل ترافیک, پارکینک زباله و… در این شهر حل شود.

دکتر نصرتی دستگاههای متولی مثل گردشگری و شهرداری ها را ناظر حوزه گردشگری خواند وگفت: شهر رشت استعداد بی نظیری دارد اما به شرطی ذینفعان چون قطعات پازل به خوبی در کنار هم قرار گیرند.

توسعه شهری و برندینگ رشت در حوزه گردشگری در آینده نزدیک  

محمد حسن عاقل منش نیز در راستای برنامه ریزی شورا در مبحث سرمایه گذاری گردشگری اذعان داشت: حضور چهره های ملی برای ارتقا شهر در حوزه گردشگری در شهری از شهرهای خلاق یونسکو امید است گام های خوبی برداشته شود.

وی افزود: در این دو سالی که گذشت شهر رشت در زمینه تثبیت خود در یونسکو گام های خوبی برداشته است , لذا امید است در آینده نزدیک در زمینه توسعه شهری و برندینگ در حوزه گردشگری نیز موفقیت هایی را کسب نماید.

 

ضرورت شناسایی جامعه خلاق شهر رشت

محمد حسن علیپور سوق دادن افراد به تفریحات سالم را از عوامل جذابیت اقتصادی دانست و گفت: در شهر خلاق باید به ایده و نظرات ذینفعان توجه داشت.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت شناسایی جامعه خلاق خاطرنشان کرد: شهر رشت نه تنها در حوزه غذا بلکه در فرهنگ, موسیقی و محیط زیست میتواند برند باشد.

دانش و خلاقیت کلید اصلی توسعه است/ گردشگری مربوط به بخش خصوصی است/ ۴۵ مدل گردشگری ثبت شده در جهان

دکتر هل فروش نیز ضمن قدردانی از برنامه ریزی دکتر قدیمی و دعوت دکتر نصرتی در خصوص هوشمند سازی شهر رشت اذعان داشت: مرکز هوشمند سازی شهرها در دانشگاه امیر کبیر با هدف هوشمندسازی شهرها راه اندازی شده است.

استاد دانشگاه تکنیکال وین-اتریش منابع محدود را لزوم هوشمند سازی شهر خواند و گفت: این محدودیت چه در منابع بودجه ای و چه منابع انسانی و… لحاظ خواهد شد. لذا در درجه اول برای کشوری مثل ایران که منابع آن به خصوص منابع مالی محدود است باید به فکر هوشمند سازی شهر بود.

وی افزود: هدف از هوشمندسازی شهری ارتقا کیفیت زندگی شهروندان است و بنابراین باید ساختار ها در یک سیستم برنامه ریزی شده قرار گیرد.

هل فروش با تاکید بر اینکه یک شهر هوشمند معمولا یک سیستم را تعریف می کند تصریح کرد: در چهارچوب هوشمندسازی شهر اقتصاد پایدار برمبنای شهر هوشمند براساس نظریه تئوری و سیستم بنا شده است.لذا شهردار با ورود در مسند شهرداری باید به اطلاعات جامع ایی از سیستم های شهر دست یابد تا با توجه به تمامی زیرسیستم ها با کمک ابزار خلاق و نوگرا طرح هوشمند را ارائه دهند.

این پژوهشگر یادآور شد: در مدیریت شفاف برای هوشمند سازی شهر یک سری اطلاعات به روز با تعریف شاخص هایی از طریق آموزش در اختیار مردم و سازمانها قرار خواهد گرفت.

استاد دانشگاه تکنیکال وین اتریش بحث اقتصاد هوشمند را بسیار مهم خواند و گفت: با توجه به راه اندازی استارتاپ ها با همراهی دانشگاه ها و متفکرین شهرها، اقتصاد پایدار شهری میسر خواهد شد.

هل فروش اذعان داشت: شهرها همواره سعی دارند هم زیرساختهای خود را توسعه دهند وهم خدمات رسانی داشته باشند که در این زمینه شایسته است تا شهرها در یک ارتباط جهانی به بهینه کاوی خود بپردازند.

استاد دانشگاه تکنیکال وین اتریش, دانش را کلید اصلی توسعه خواند و افزود: دانش های بومی با بهینه کاوی و خلاقیت باید با توجه به اهداف شهر سنجیده شود.

 هل فروش خلاقیت را دیگر عامل توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: موضوع گردشگری فقط گردشگران و مکان گردشگری نیست بلکه با علم بر این که چه کسی می آید می توان برنامه ریزی داشت چراکه جهانی شدن با یک الی دو محصول میسر نخواهد شد. بلکه باید داده های خود را با توجه به دانش بومی و بهینه سازی توسعه داد.

این استاد دانشگاه وین با تاکید بر عدم وجود ساختار دولتی در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری مربوط بخش خصوصی است. لذا بخش خصوصی می تواند گردشگری را توسعه دهد و بخش دولتی چون شهرداری نقش نظارتی و کنترلی را برعهده خواهد داشت.

وی از وجود ۴۵ مدل گردشگری ثبت شده در جهان خبرداد و اذعان داشت: با شناسایی الویت ها و برنامه ریزی برای ایجاد و یافتن بازار یابی , شناخت ظرفیت مردم شهر , مدیران شهری و بیان ضرورت آن دیگر نیازی به جستجوی سرمایه گذار و دخالت بخش دولتی نیست بلکه در آن صورت سرمایه گذار خود به دنبال این شهر خواهد آمد.

دکتر هل فروش با تاکید بر ضرورت آموزش نیروی انسانی در توسعه گردشگری یادآور شد: ما برای شهر نیازمند یک سری مدیران توانمند هستیم.

وی در خصوص چهارچوب گردشگری و حوزه های پیرامونی آن خاطرنشان کرد: ساختارهایی چون کنسرت ها ، سالن اپراها ، پارک ها و فضاهای عمومی ، بناهای تاریخی، بخش کشاورزی ، فستیوال های شهری فروشگاههای بزرگ و برند و… کاملا در خدمت گردشگری است ، بنابراین شهرها با ایجاد محصول خاص با توجه به پتانسیل های درون زایی آن شهر میتوانند گام های بلندی در توسعه پایدار خود بردارند.

وی با تاکید بر ضرورت هویت شهری گفت: شهر رشت در حفظ بناهای تاریخی خود تقریبا موفق عمل کرده است.

دکتر هل فروش با اشاره به ثبت موفق شهر رشت در یونسکو به شهر خلاق خوراک گفت: این موفقیت را به مردم شهر رشت تبریک عرض می کنم حضور دکتر نصرتی یک فرصتی در شهر رشت است که امیدواریم ذینفعان از این فرصت به خوبی استفاده ببرند.

۸۲ درصد درامد ناخالص ملی کشورهای پیشرفته و امریکا از صنعت گردشگری است

دکتر یارزاده با اشاره تجارب دکتر هل فروش گفت: موضوع شهر هوشمند در راستای شناخت داشته های ماست و ما باید بدانیم که داشته های خود را چگونه پردازش و به اقتصاد پایدار برسبم.

وی گفت: ۸۲ درصد درآمد ناخالص ملی کشورهای پیشرفته و امریکا از گردشگری است در حالیکه سهم ایران یک درصد است . بنابراین شایسته است تا با شناخت پتانسیل ها و ارتباط دیتا و مدیریت شهری و برندینگ شهری در حوزه گردشگری ورود کنیم.

دکتر یارزاده با تبریک موفقیت شهر رشت در یونسکو به عنوان تنها شهر خلاق ایران در حوزه خوراک شناسی یادآور شد: باید این موضوع را به حوزه بین المللی بسط دهیم و این مستلزم یک برنامه ریزی صحیح است.ِ

در ادامه هریک از حاضرین به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود در راستای بسط و توسعه گردشگری پرداختند.

Share