سجاد ساغری

هرگونه بی‌احتیاطی می‌تواند انبار باروت خاورمیانه را منفجر کند

بله اوضاع خطرناکی بر منطقه خاورمیانه حاکم است و هر بی‌احتیاطی می‌تواند انبار باروتی را منفجر کند که نتیجه‌اش می‌تواند جنگ‌ مهلک و گسترده‌تری باشد

برای خاورمیانه وقوع ناآرامی، بی‌ثباتی، منازعه و حتی جنگ امری دور از انتظار نیست، منطقه‌ای که در آن عصبیت و خشونت نهادینه شده است، نا آرامی که مرزهای دیگر جهان کمتر شاهد آن هستند و شاید هم نیستند. مرزهای نفرت در این خاورمیانه هر روز عمیق‌تر و خطرناک‌تر می‌شود. بنیادگرایی، تروریسم، نژادپرستی و قوم‌گرایی رادیکال و از همه بدتر مرزبندی‌های هویتی بر مبنای نگرش‌های جزمی مذهبی به امر عادی و شایع تبدیل شده است و تصویری زشت حتی بیش از هر زمانی در گذشته از این منطقه به نمایش گذاشته است.
خاورمیانه بیمار در تب شدیدی دست و پا می‌زند، همان چیزی که رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ نویدش را از همان زمان که در کاخ سفید مستقر شد با پیامی توئیت کرد. هنوز قائله داعش و جنگ داخلی سوریه تمام نشده، کانون‌های بحران جدیدی سرباز می‌کند. پرتاب موشک حوثی‌های یمن به ریاض، حکومت عربستان را در تعقیب سیاست‌های جاه‌طلبانه‌اش که گرداب هولناکی را در منطقه ایجاد می‌کند جری‌تر کرده است.
زمامداران عربستان سعودی که عادت دارند زیرکانه از بهانه‌های کوچک برای به جریان انداختن موج‌های بزرگ علیه دشمنان خود سریعا سود برند، این‌بار حمله موشکی نافرجام به ریاض را بهانه قرار داده‌اند تا:

۱. حمله نظامی به یمن و حوثی‌ها را بیش از قبل مشروع جلوه دهند و آن موشکها را دسیسه ایران و حزب الله گویند و اینکه خود را مظلوم نشان دهند و انگار آنها حتی یک گلوله هم شلیک نکردند.

۲. جانی تازه به کالبد ضعیف شده ائتلاف عربی و حمایت غربی از آن‌ بدمند و حمایتی که دیگر قطر را در کنار خود نخواهد دید.

۳. توجهات داخلی و بین‌المللی نسبت به اتفاقاتی که در صحنه سیاسی عربستان در جریان است را به بیرون از مرزهای آن معطوف کنند، و سیاست برون فکنی را به خوبی اجرا کنند و کشور خود را آرام جلوه دهند.

موشک حوثی‌های یمنی بر فراز ریاض مورد اصابت سیستم ضد موشکی قرار می‌گیرد و سریعاً سعد حریری پشت تریبون تلوزیون عربستانی می‌رود و به بهانه دخالت‌ها و نقش مخرب ایران و حزب‌الله از سمت نخست وزیری استعفا می‌دهد، استعفایی که تنش در لبنان و منطقه را به اوج خود می‌رساند، اما صحبت های سید حسن نصرالله همچون آبی بر آتش، نقشه های آل صعود را نقش بر آب می‌کند.

اما عربستان سعودی به‌دنبال چیست؟

واقعیت آن است که رفتارهای عربستان نه ناشی از احساس قدرت بلکه ناشی از ترس مفرط است.
عربستان سعودی در سال‌های اخیر شاهد برهم خوردن توازن قدرت در منطقه به ضرر خود و تا حدود زیادی به نفع ایران بوده است و این‌ را دیگران(ایالات متحده، اسرائیل و دیگر کشورهای غربی)هم می‌دانند. این‌ها به‌خوبی می‌دانند که نقش منطقه‌ای ایران و حزب‌الله پس از پیروزی در عراق و سوریه حتی بسیار پررنگ‌تر از گذشته نیز خواهد شد و موازنه قدرت در منطقه شدیداً به ضرر جناح عربستان سعودی و ائتلاف آن خواهد بود، بنابراین تلاش می‌کند:

۱. نقش حمایتی روسیه از آن را ضعیف سازد،خصوصا با امتیازاتی که می‌دهد و روس‌های معامله‌گر هم احتمالا بدان چراغ سبز نشان می‌دهند.

۲. عراق را با ارائه امتیازات بزرگ اقتصادی به‌تدریج از جناح ایران دور سازد، گرچه دولت عراق میگوید اگر همه دنیا را به ما بدهند دست از سر ایران بر نمی‌داریم، چون می‌دانند ملت و فرهنگ دو کشور به هم گره خورده است.

۳. فشارها و تحریم‌های اقتصادی و سیاسی جدیدی را علیه ایران سازمان‌دهی کند که آمریکا و متحدان غربی‌اش مانند فرانسه از آن پشتیبانی می‌کنند و مقاومت ملت و دولت ایران که سالها در برابرش مقاومت می‌کنند، آنها را عصبانی تر می‌کند.

۴.مانع از شکست ارتش آزاد سوریه(مخالفین بشار اسد) در دوره پس از داعش و تثبیت جایگاه بشار اسد شوند.

۵. و از همه مهم‌تر حزب‌الله لبنان که پس از پیروزی در میدان سوریه قوی‌تر و با‌اعتماد به نفس‌تر از قبل خواهد شد را مهار کند که در این راه حمایت اسرائیل را نیز خواهد داشت. ضربه زدن بر حزب‌الله لبنان برای عربستان سعودی و کشورهای غربی خصوصا آمریکا به معنی تضعیف شدید نقش منطقه‌ای ایران تعبیر می‌شود و شیر کردن اسرائیل برای حمله به لبنان در راستای همین سیاست است که به قول سیدحسن نصرالله در سخنان اخیر خود که : اسرائیل هیچ وقت این اشتباه را نخواهد کرد، چون حزب الله در بهترین موقعیت و آمادگی خود برای جواب به تعرض‌ها، می‌باشد.

با این اوصاف می‌توان گفت خاورمیانه با وضعیت خطرناکی روبه‌روست و هر آن امکان جنگ مهلک دیگری وجود دارد. در چنین وضعیتی دولت‌مردان منطقه باید با احتیاط بیش‌تری تصمیم بگیرند و رفتارهای‌شان کاملا دوراندیشانه باشد.حمله موشکی نافرجام به ریاض می‌تواند تنها بهانه ناچیزی برای دیوانگی‌های بزرگ عربستان سعودی باشد که علاقه مند است به سبک ترامپ با تهدید و زور اسلحه حرف بزند و به قول رئیس جمهور روحانی از عربستان بزرگتر هم نتوانستند به این ملت زور بگویند، اینها که عددی نیستند.
ترامپ هم که از منطق مرد دیوانه تبعیت می‌کند و هم پیمانان او هم از این رفتارها الگو می‌گیرند و سعی می‌کنند شرایط را برای رقبا و دشمنان‌شان سخت نمایند. اسرائیل و عربستان سیاست‌های دولت ترامپ را بهترین فرصت برای ضربه زدن به ایران و تضعیف نقش منطقه‌‌ای‌اش می‌بینند و سعی می‌کنند از آن سود برند.

بله اوضاع خطرناکی بر منطقه خاورمیانه حاکم است و هر بی‌احتیاطی می‌تواند انبار باروتی را منفجر کند که نتیجه‌اش می‌تواند جنگ‌ مهلک و گسترده‌تری باشد و جنگ هم همیشه بد و خانمانسوز است و از همه بدتر آنهایی هستند که شرایط این جنگ را با سخنان و تیترهای تحریک آمیز فراهم کنند. جنگی که احتمالا بازندگان آن کشورهای منطقه و برندگانش قدرت‌های فرامنطقه‌ای خواهد بود.
سجاد ساغری

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share