سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان

انتخاب مسئول دفتر رسیدگی به مشکلات استان | تامین اعتبارت پسماند گیلان تعهد دولت است

نوبخت گفت: بودجه سال ۹۷ به این روش است که باید به دستگاه بگوییم که چه کاری می‌خواهید انجام دهید و براساس آن بودجه به دستگاه ارائه دهیم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان در ابتدا با شعر «هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش» سخنان خود را شروع کرد و گفت: امروز که برای دومین جلسه شورای برنامه ریزی گیلان برگزار شد، جمع بندی برای تکمیل جلسه صبح این بود که با اصحاب رسانه جلسه داشته باشیم و اگر بخواهیم اسمی برای این جلسه بگذاریم رسانه و توسعه گیلان است(گزارش تصویری)

وی با بیان اینکه چند موضوع برای بنده و دولت تعریف شده بود، گفت: یکی از موضوعات تکمیل پروژه های عمرانی ناتمام و دیگری اشتغال جوانان و مسئله تولید است.

نوبخت ادامه داد: بنده بسیار شرمنده می‌شوم که جوانان برای پیدا کردن شغل به ما مراجعه کنند و این راهش نیست که بنده برای ادارات نامه بزنم برای جذب این جوانان بلکه باید به دنبال ایجاد اشتغال باشیم.

سخنگوی دولت گفت: در ۳۱ تیرماه جلسه‌ای با مدیران بانک‌ها برای استفاده از بخش خصوص در حوزه ایجاد اشتغال برگزار کردیم.

نوبخت با بیان اینکه باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده شود، گفت: رسانه می‌تواند در حوزه فرهنگی و توسعه کشور کمک حال ما باشند.

برای مقابله به مثل با تحریم آمریکا آماده هستیم/ راه آهن تنها برای گیلان است

به گزارش دیارمیرزا، معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه وقتی از سرمایه صحبت می‌کنیم، می‌تواند منبع داخلی و خارجی داشته باشد، گفت: هرکدام از این موضوع نیازمند شرایطی است و دولت با تدبیر با درایت شرایطی ایجاد کرد، توانست صادرات نفت را به دو میلیون و ۶۳۸ هزار بشکه برساند و شما نیز شاهد صف مسوولین خارجی برای همکاری اقتصادی با ما بودید.

نوبخت با اشاره به اینکه اقدام آمریکا مجددا سایه سنگینی بر روی سرمایه گذاری خارجی ایجاد کرد، اظهار کرد: البته ما هنوز سرمایه‌گذاری خارجی را داریم اما می‌تواند اوضاع بهتر یا بدتر شود البته مسیز دولت تا کنون درست بوده است.

وی با بیان اینکه در خصوص بخش دوم یعنی سرمایه‌گذاری داخلی نیز ارائه تسهیلات به بخش غیردولتی و منابع دولتی برای سرمایه‌گذاری داخلی صورت می‌گیرد، گفت: ۴۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی هزینه شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه رشد سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران مثبت شده است، اظهار داشت: رشد سرمایه گذاری ۷.۱ درصد شده اگرچه این لازم است اما کافی نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه نشست سران قوا می‌تواند بر امنیت سرمایه گذاری در ایران تاثیرگذار باشد، گفت: نیازمند قانون مناسب هستیم و باید هرجا نیاز است قانون زدایی شود.

سخنگوی دولت با غیر مرسوم و معمول خواندن تحریم کاتسا و محکوم کردن آن، گفت: برای مقابله به مثل آماده هستیم اما اینکه کاتسا با برجام مغایر است باید توسط کمیسیونی که در شورای عالی امنیت ملی است رصد شود.

نوبخت با اشاره به ایجاد کمیته‌های کاری ایران، آذربایجان و روسیه، گفت: برای روابط گسترده تر باید راه آهن آستارا-رشت-انزلی ایجاد شود و این ریل تنها برای گیلان نیست بلکه خط ریلی بین المللی ایجاد می‌کند و این موضوع برای ما حائز اهمیت است.

وی به حذف دلار در مبادلات این کشورها اشاره کرد و افزود: ما از مدت‌ها قبل یورو را جایگزین دلار کرده بودیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه در سال ۹۲ قیمت هر بشکه نفت ۱۰۴ دلار و شش ماهه امسال ۴۷ دلار بوده است، گفت: درآمد کشور از فروش نفت نصف شد و سهم نفت در بودجه از ۴۱ درصد به ۲۶ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: در شروع کار دولت بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد بود و برای سال ۹۶ بودجه به ۳۴۶ میلیارد تومان افزایش یافت.

نحوه تخصیص اعتبارات تغییر می‌کند

نوبخت با بیان اینکه امکان ندارد با روش قبلی به کار ادامه دهیم، گفت: بودجه سال ۹۷ به این روش است که باید به دستگاه بگوییم که چه کاری می‌خواهید انجام دهید و براساس آن بودجه به دستگاه ارائه دهیم و این موضوع سبب صرفه جویی می‌شود. همچنین تصویب بودجه به صورت قیمت تمام شده و تخصیص آن به صورت عملکرد است.

وی ادامه داد: دستگاه مقاومت می‌کنند ولی ما به صورت حساب شده و سه ماه یکبار به صورت استانی بودجه تصویب، تخصیص و توزیع می‌یابد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره رویه دولت در انتخاب استانداران غیر بومی نیز گفت: استانداران نقش توسعه ای می‌توانند داشته باشند و شایسته سالاری به معنای بومی گرایی نیست. مدیران بومی امتیازاتی دارند که استان را می‌شناسند اما توسعه استان برای ما اهمیت دارد.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به قانون رفع موانع تولید، گفت: در هر استان یک کارگروهی تشکیل شد و به بررسی می پردازد که افرادی که مشکلاتشان با تسهیلات حل میشود این تسهیلات به آنها تعلق گیرد.

انتخاب مسئول دفتر رسیدگی به مشکلات استان

سخنگوی دولت به اشاره به تعهدات خود گفت: یک موضوع ساخت زیر ساخت و دیگری ایجاد فرصت شغلی برای جوانان بود که کارهای مثبتی در این راستا انجام شد.

نوبخت با اعلام خبر راه اندازی دفتری در استان گیلان جهت رسیدگی به وضعیت استان، گفت: آقای کشوردوست که یک فرد فرهنگی و دلسوز هستند به عنوان مسوول این دفتر انتخاب کردم.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی گیلان بی‌نظیر است، گفت: این منابع و منابع انسانی هوشمند مزیت نسبی است که می‌تواند سبب توسعه گیلان شود. قرار شد تا پایان سال برنامه آمایش تمامی استانها به پایان برسد.

معاون رئیس جمهور در خصوص لایحه نظام رسانه‌ای با بیان اینکه این لایحه در دولت در دست بررسی است، اظهار کرد: این لایحه برای سامان بخشی رسانه‌ها و پشتیبانی از آنهاست.

تامین اعتبارت پسماند گیلان تعهد دولت است

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا با اشاره به وضعیت نامناسب پسماندهای موجود در استان گیلان و اقدامات دولت در راستای رفع این مشکل اعلام کرد: هماهنگی‌های لازم جهت رفع مشکلات پسماند منطقه سراوان و رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود با شهردار رشت انجام شده است.

نوبخت با تاکید بر اینکه دولت با جدیت به دنبال رفع این مشکل زیست محیطی است، عنوان داشت: بر خود تعهد می‌دانیم که اعتبارات لازم جهت رفع مشکل پسماند استان گیلان را تامین کنیم.

نوبخت با بیان اینکه هدف غایی پروژه‌ها باید رفاه و توسعه منطقه باشد، گفت: برخی پروژه مطالعات درستی ندارند و برخی برای دریافت تسهیلات است. البته باید قبول کنیم تعداد قابل ملاحظه‌ای در راستای توسعه کشور هستند. هم اکنون در دولت تا زمانی که پروژه‌های نیمه تمام به پایان نرسد اجازه ایجاد پروژه جدید نخواهد داد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دو سد شفارود و پلرود به عنوان پروژه‌های مهم مطرح بودند که سد شفارود با مشکلات محیط زیستی مواجهه شده است و ما نمی‌توانیم نسبت به مشکلات محیط زیستی بی‌تفاوت باشیم.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌ها با اصلاحاتی که صورت گرفت مشکلات زیست محیطی این سد برطرف شد و نگران وعده افتتاح زمان آن در سال ۹۷ نباید بود اما امنیت فاینانس آن حل شده است.

سخنگوی دولت قوام فضای سیاسی را وابسته به خردگرایی، تدبیر و اعتدال دانست و افزود: با سرانگشت تدیبر و انعطاف پذیری کارها باید پیشروی کند.

نوبخت گفت: اگر هماهنگی نمایندگان مجلس استان با نماینده دولت نباشد کارها پیش نمی‌رود و خوشبختانه ارتباط مجمع نمایندگان با دولت بسیار خوب است. مجمع نمایندگان ظرفیتی است که باید استاندار از آن استفاده کند که الحمدالله این همکاری در گیلان اتفاق افتاده است.

مذاکرات درباره برجام پایان رسیده است

نوبخت با بیان اینکه از نظر ایران مذاکرات درباره برجام پایان رسیده است، گفت: چیز ناگفته‌ای نمانده و ادامه دادن مذاکرات معنا ندارد. از هیچ کشوری در خصوص ساخت موشک و مباحث نظامی اجازه نمی پرسیم و نیازی به رضایت سایر کشورها نیست.

نوبخت در خصوص اظهارات مسوولین فرانسه نیز اظهار کرد: مگر فرانسه در خصوص مباحث نظامی خود از کسی اجازه می‌گیرد تا ما این کار را انجام دهیم؟!

سخنگوی دولت به اشاره به اینکه ما از تمام جوانان شایسته استفاده خواهیم کرد، گفت: ما از هر طیف سیاسی ایران که نیروی شایسته وجود داشته باشد استفاده می‌کنیم.

شبهه‌ی اقدام فعالیت‌های غیر تولیدی در پوشش

نوبخت در خصوص جذب مربی پیش دبستانی گفت: مصوبه ای در دولت هست و آموزش پرورش بر اساس آن عمل می‌کند.

وی در خصوص بندر کاسپین نیز گفت: بندر کاسپین قرار نیست به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل داده شود.

نوبخت اظهار داشت: موسساتی که غیر متعارف سود می دهند خلاف است و باید مراقب این موضوع باشیم. دولت تمام تلاش خود را انجام میدهد سرمایه مال باختگان را به آن بازگرداند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلان اینکه وضعیت کارخانه صنایع پوشش در حال بررسی است اظهار داشت: برخی از طرح‌های ارائه شده در راستای رفع مشکلات این کارخانه نیست و شبهه‌ی اقدام فعالیت‌های غیر تولیدی را به وجود می‌آورد. بنده بسیار خوشحال میشوم که مشکلات این کارخانه تولیدی حل گردد.

حمایت مالی از تیم‌های فوتبال گیلان

سخنگوی دولت در خصوص حمایت مالی از تیم‌های فوتبال گیلان گفت: افتخار می‌کنم تیم‌های گیلانی در سطح ملی حضور دارند و طرفدار آنها هستم و در چهارچوب قانون به آنها کمک می‌کنم و وظیفه بنده است تا برای اسپانسرهای ثابت این تیم ها تمام تلاشم را انجام خواهم.

وی ادامه داد: برخی گفتند چرا به تیم های استقلال و پرسپولیس برای حضور در آسیا کمک کردید، آیا اگر به این دو تیم کمک نمی‌کردیم خود شما اعتراض نمی‌کردید که این چه نوع تدبیر است که جوانان کشور نمی‌توانند در حوزه بین المللی شرکت کنند.

نوبخت با اشاره بدهکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: در جلسه ای قرار شد که گیلان در بخش تخصیص اعتبار بیمه در اولیت قرار گیرد تا مشکلات این دانشگاه حل گردد.

Share