تماشاخانه زنده یاد «اکبر رادی» با حضور همسر وی افتتاح شد

می‌توان رشت را پایتخت تئاتر کشور معرفی کرد | وزارت فرهنگ با رادی آشتی کند

مسعود نصرتی با بیان اینکه باید فضای اجرای تئاترهای متعدد و دائمی در سطح شهر مهیا شود افزود: در صورتی که اجرای همیشگی تئاتر در سطح شهر رشت به عنوان یک جاذبه گردشگری تعریف شود مطمئنا می توان رشت را به جایگاه اولین ها بازگرداند و رشت را به عنوان پایتخت تئاتر کشور معرفی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تماشاخانه زنده یاد «اکبر رادی» با حضور شهردار رشت و همسر زنده یاد رادی و جمعی از اهالی تئاتر افتتاح شد(گزارش تصویری)

در این مراسم همسر زنده یاد رادی، هادی مرزبان هنرمند تئاتر، مهیندخت زاهدی عضو هیات مدیره بنیاد رادی به همراه جمعی از اهالی تئاتر گیلان حضور داشتند، تماشاخانه زنده یاد اکبر رادی با ظرفیت ۵۰ نفر گشایش یافت. در مراسم افتتاح این تماشاخانه که با مشارکت شهرداری منطقه دو رشت و بخش خصوصی راه اندازی شده، شهردار رشت با اشاره به اهمیت شناساندن رشت به عنوان شهر مقصد گردشگران در زمینه هنر و به ویژه تئاتر اظهار کرد: هنر و به ویژه تئاتر می تواند یکی از جاذبه های گردشگری برای شهر رشت که پیشنیه غنی در این حوزه دارد، باشد.

مسعود نصرتی با بیان اینکه باید فضای اجرای تئاترهای متعدد و دائمی در سطح شهر مهیا شود افزود: در صورتی که اجرای همیشگی تئاتر در سطح شهر رشت به عنوان یک جاذبه گردشگری تعریف شود مطمئنا می توان رشت را به جایگاه اولین ها بازگرداند و رشت را به عنوان پایتخت تئاتر کشور معرفی کرد.

وی تصریح کرد: شهرداری با حمایت از حضور بخش خصوصی در این حوزه تلاش می کند فضای بهتری برای اهالی فرهنگ و هنر در سطح شهر و استعدادهای جوان حوزه تئاتر مهیا کند.

در ادامه، همسر زنده یاد رادی با تقدیر از تلاش های به ثمر نشسته برای گشایش این تماشاخانه به نام رادی گفت: رادی طی حیات خود، دین خود به شهر زادگاهش را ادا کرد و انتظار می رود که شهر و دیار زادگاهش بیش از این به رادی افتخار کند.

حمیده عنقا با بیان اینکه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان انتظار می رود که در راستای ارج گذاری به بزرگان فرهنگ و هنر کشور اقدام کند افزود: اگرچه دستگاه ها و نهادهای مختلفی همچون شهرداری رشت با برداشتن گام هایی در راستای ارج گذاری به رادی اقدام کرده اند اما مطمئنا متولی چنین اقداماتی وزارت فرهنگ و ارشاد است.

وی تاکید کرد: رادی فخر ایران و حتی دنیا است و انتظار می رود که وزارت فرهنگ و ارشاد با رادی آشتی کند.

مدیر منطقه دو شهرداری رشت نیز با تشکر از بخش خصوصی که برای تجهیز تماشاخانه اقدام کرده، گشایش این تماشاخانه را نخستین گام برای ارج گذاری به مقام زنده یاد رادی برشمرد.

مرتضی عاطفی گفت: اگرچه جایگاه زنده یاد رادی در تئاتر معاصر بسیار بزرگتر از این تماشاخانه کوچک است، اما این اقدام نخستین گام برای توسعه فضاهای فرهنگی وهنری برای شهروندان است.

وی تصریح کرد: راه اندازی این تماشاخانه نخستین گام در این مسیر است و مطمئنا توانمندی های هنرمندان تئاتر شهر رشت بسیار بیشتر از امکانات و تجهیزات موجود در حوزه تئاتر در سطح این شهر است.

مدیر منطقه دو شهرداری رشت با اشاره به فعالیت های فرهنگی و هنری در منطقه دو خاطرنشان کرد: فعالیت های اینچنینی که در حوزه فرهنگ و هنر در منطقه دو رشت به ثمر می نشیند بر این موضوع تاکید دارد که شهرداری علاوه بر فعالیت های عمرانی و ارائه خدمات متنوع به شهروندان، در حوزه فرهنگ و هنر نیز می تواند اقدام کند.

عاطفی تاکید کرد: منطقه دو شهرداری رشت همچنان در کنار سایر وظایف خود، نسبت به توسعه فضاهای فرهنگی و هنری و فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی ادامه می دهد.

عضو شورای رشت نیز با استقبال از مشارکت بخش خصوصی و شهرداری در راه اندزای این تماشاخانه گفت: باید نگاه شجاعانه و حمایتگرانه از بخش خصوصی برای اقدام به چنین فعالیت هایی صورت گیرد.

فرهام زاهد با تشویق سایر دستگاه ها به حمایت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه های مختلف افزود: مطمئنا شهر رشت که زمانی لقب شهر اولین ها را یدک می کشید برای رسیدن به جایگاه واقعی خود نیازمند اقدامات شجاعانه، همدلی و هم افزایی بیشتر بین بخش های دولتی و بخش خصوصی است.

عضو دیگر شورای رشت نیز در این مراسم با بیان اینکه اعضای شورا نمایندگان مردم برای تحقق خواسته های متنوع از جمله مطالبات فرهنگی و هنری شهروندان هستند اظهار کرد: راه اندازی تماشاخانه ها و فضاهای فرهنگی اینچنینی علاوه براینکه نام استاد رادی را زنده نگاه می دارد بلکه موجب شکوفایی استعدادهای جوانان علاقمند و فعال در حوزه تئاتر می شود.

رضا رسولی با ابراز امیدواری از راه اندازی فضای بزرگتری به نام و یاد زنده یاد رادی افزود: باید قدر و منزلت بزرگانی همجون رادی حفظ شود و مطمئنا می توان با اقدامات اینچنینی گام هایی هرچند کوچک در این مسیر برداشت.

هنرمند پیشکسوت تئاتر نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی های شخصیتی زنده یاد رادی گفت: رادی یکی از اصلی ترین و تاثیرگذارترین پرچمداران تئاتر معاصر ایران است.

هادی مرزبان که بیشترین نمایش ها از نمایشنامه های زنده یاد رادی را بر روی صحنه کارگردانی کرده است ادامه داد: شان و جایگاه رادی بیش از یک تماشاخانه به نام وی آن هم در شهر زادگاهش است اما همین اقدام، نخستین گام در مسیر بزرگداشت رادی در شهری است که در آن متولد شد و پرورش یافت.

وی تصریح کرد: کمک به فرهنگ و هنر و به ویژه عرصه تئاتر از وظایف دولت و شهرداری هاست و شهرداری رشت به عنوان یک شهرداری در این مسیر پیشگام است.

عضو بنیاد رادی نیز در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر در جامعه با بحران هویت مواجه هستیم بر تاثیر رادی در انعکاس تاریخ معاصر سخن گفت. مهیندخت زاهدی افزود: غفلت از بزرگانی همچون رادی که به مدت ۵۰ سال در سخت ترین شرایط تنها نمایشنامه نویسی کرده اند باید سرلوحه امور فرهنگی و هنری قرار گیرد.

وی با اشاره به تلاش کشورهای دیگر برای مصادره شخصیت های فرهنگی، علمی و هنری ایران به نام ملیت خود گفت: غفلت از بزرگان و فرهیختگانی که تاریخ معاصر حوزه های مختلف از جمله تئاتر ایران را شکل داده اند باعث می شود که کشورهای دیگر این بزرگان را به نام ملیت خود مصادره کنند.

زاهدی تاکید کرد: راه اندازی تماشاخانه زنده یاد رادی فضایی برای فعالیت جوانان علاقمند به تئاتر است و از این جهت میتواند گامی بسیار موثر در راستای اعتلای هنر تئاتر باشد.

Share