در نشست سرمایه اجتماعی راهی به سوی توسعه پایدار عنوان شد

موفقیت در گرو مشارکت با یکدیگر است | دنبال پیدا کردن فرهنگ و سرمایه‌های اجتماعی دیارمان باشیم

مدیرعامل موسسه سبزکاران بالان گفت: به همدیگر یاد بدهیم که موفقیتی که همه ما به دنبال آن هستیم در گرو مشارکت با یکدیگر است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست سرمایه اجتماعی راهی به سوی توسعه پایدار، با مشارکت انجمن عکاسان رشت و موسسه مردم نهاد«سبزکاران بالان» امروز در دفتر این موسسه برگزار شد.

مفهوم سرمایه‌ اجتماعی در سال‌های اخیر در حوزه‌های گوناگون علوم اجتماعی،‌ اقتصاد و اخیرا در علوم سیاسی مطرح شده است. سرمایه‌اجتماعی عبارت است از ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی‌ که می‌توانند حس همکاری و اطمینان را در میان افراد یک جامعه پدید آورند. در این میان نباید از نقش نهادهای مدنی و دمکراتیک و نیز نقش دولت در گشودن چنین فضاهایی غافل شد. به هر روی، امروز بر جامعه‌شناسان ثابت شده که یکی از ابعاد مهم هر توسعه‌ای توجه به سرمایه‌های اجتماعی است. از این‌رو سرمایه‌اجتماعی، یکی از مهمترین شاخصه‌های رشد و توسعه هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

موفقیت در گرو مشارکت با یکدیگر است

 نسیم طواف زاده، مدیرعامل موسسه سبزکاران بالان در همین راستا اظهار کرد: باید از خودمان بپرسیم این است که آیا نظام آموزشی ما چه در مدارس و چه در دانشگاه‌ها افراد را برای نگه داری از سرمایه‌های اجتماعی، همدلی، همکاری و مشارکت در نگهداری از آن آماده می‌کند یا خیر؟

وی افزود: نظام آموزشی ما که مبتنی بر تشدید رقابت بیرونی و انگیزه‌های بیرونی ناشی از آن طراحی شده است، افرادی رقابتی و تک رو تربیت می‌کند که حاضر به اشتراک‌گذاری تجربیات و دانش خود برای مشارکت و همدلی برای بدست آوردن نتیجه‌ای استوار و ایجاد تغییرات قابل توجه نیستند. ما برای مقابله با مسائل کنونی جامعه خود نیاز به آموزش و دانشی داریم که بر رفتارهای دسته جمعی تاکید کند و اینکه به همدیگر یاد بدهیم که موفقیتی که همه ما به دنبال آن هستیم در گرو مشارکت با یکدیگر است.

طواف زاده با تاکید بر اینکه باید تفاوت‌ها را یک فرصت ببینیم نه اینکه آنها را یک تضاد و یا نقطه تقابل بدانیم، متذکر شد: در صورت فقدان سرمایه اجتماعی سایر سرمایه‌ها اثر بخشی خود را از دست می‌دهند و بدون آن نیز توسعه کامل اتفاق نمی‌افتد.

وی در پایان سخنان خود از تجربیات چند ساله خود در یافتن سرمایه‌های اجتماعی کشور سخن گفت.

دنبال پیدا کردن فرهنگ و سرمایه‌های اجتماعی دیارمان باشیم

در ادامه این نشست الوند رضازاده، رییس انجمن عکاسان رشت در ابتدای سخنان خود درباره سرمایه اجتماعی، از فرهنگ سخن گفت و اظهار داشت: متاسفانه در جوامع امروزی یکی از دلایل اینکه بسیاری از فرهنگ‌های ما ثبت و بیان نشده است، به عدم توجه به معنای خود کلمه فرهنگ بر می‌گردد.

وی افزود: فرهنگ دربرگیرنده اعتقادات، ارزشها، اخلاق و رفتارهای متأثر از آن، و همچنین آداب و رسوم و عرف یک جامعه معین تعریف می‌شود. در گونه‌ای دیگر از تعاریف، آداب و رسوم شالوده اصلی فرهنگ تلقی می‌شود و صرفاً ظواهر رفتارها، بدون در نظر گرفتن پایه‌های اعتقادی آن، به عنوان فرهنگ یک جامعه معرفی می‌گردد. و بالاخره در پاره‌ای دیگر از تعاریف، فرهنگ به عنوان «عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می‌دهد» شناخته می‌شود.

رضازاده در ادامه افزود: من معتقدم ما نباید درگیر جشنواره‌های شکلی باشیم، چون هیچ اتفاقی در پس دیدن این عکس‌ها در نگاه شما نمی‌افتد.

رییس انجمن عکاسان رشت گفت: همه کسانی که به من نزدیک هستند می‌دانند من به این موضوع ایمان دارم که ما باید به فرم اعتقاد داشته باشیم برای مثال تیپ برای من مهم نیست، شخصیت‌های متفاوت برای من اهمیت بیشتری دارد. چیزی که در جامعه ما کمتر اتفاق می‌افتد و ما هر روز تیپ مختلفی از افراد را می‌بینم که هرروز تغییر می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما اگر درباره فرهنگ اقلیم خود اطلاعات کافی نداشته باشیم عکس خوبی را ثبت نخواهیم کرد. علم و تکنولوژی در جوامع مختلف تاثیر گذار است. پدیده ای که در جوامع روستایی ما بسیار تاثیرگذار است و میتواند فرهنگ‌های اقلیمی را به تدریج از بین ببرد. برای ما عکاسان نکته قابل توجه آن است که باید به هنجارها و ناهنجاری‌های محیط پیرامونمان دقت بیشتری داشته باشیم.

رضازاده افزود: من هم مثل شما عزیزان در هر دانشگاهی که درس خواندم وقتی اسم رشت می‌آمد همه می‌گفتند شما پایتخت نشین فرهنگ ایران هستید. با اینکه خیلی از دوستان من از شهرهای دیگر ناراحت می‌شدند. حالا چه شد که ما پایتخت نشینان، فرهنگمان را به باد هوا دادیم؟ چه شد که اهورا را با بی‌فرهنگی تمام به اینجا رساندیم.

رییس انجمن عکاسان رشت در انتهای سخنان خود از حضار شرکت کننده خواست که بدنبال پیدا کردن فرهنگ و سرمایه‌های اجتماعی خود و دیار خود و سرزمین خود بروند.

رمز توسعه مشارکت برای یک هدف واحد است

مصطفی قامتی، رییس هیات کوهنوردی استان گیلان نیز در این نشست اظهار کرد: سرمایه اجتماعی از نظر من همین فعالیت‌های مردم نهادانه و گروهی است که می‌خواهد به داشتن جامعه‌ای بهتر کمک کند، حالا  موضوع محیط زیست، هنر، ورزش و… باشد.

وی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم نقطه قوت توسعه در کل جهان را بررسی کنیم در خواهیم یافت که همگی برای یک هدف واحد، مشارکت کرده‌اند.

قامتی یادآور شد: مقوله‌ای که ما در آن فعالیت می‌کنیم شاید به موضوع این جشنواره مربوط نباشد ولی از نظر ما کوهنوردان، کوهنوردی فراتر از یک ورزش است و عزیزان ما بر مبنای آن چیزی که بدان احساس تعلق خاطر دارند به کوه می‌روند.حال اگر این مابین خدایی نکرده اتفاقی بیافتد همه اعضای گروه برای بهبود و از بین بردن آن مشکل تمام تلاش خود را به هر نحوی انجام می‌دهند که آن مشارکت هم بینشی و یا مشارکت اعتقادی است.

گفتنی است در پایان این مراسم مجموعه عکس‌های افشین میرزایی، عضو هیات مدیره انجمن عکاسان رشت نمایش داده شد و هرکدام از آنها بر مبنای سرمایه اجتماعی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

Share