امام جمعه انزلی در دیدار با رئیس اداره محیط زیست:

منفعت طلبان به دنبال نابودی تالاب انزلی هستند | محیط زیست نباید در کارها یک ناظر باشد

امام جمعه بندر انزلی در دیدار رئیس اداره محیط زیست گفت: با تعارفات اداری معضل تالاب انزلی حل نمی شود، محیط زیست باید قاطعانه ورود کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین در دیدار رئیس اداره محیط زیست انزلی با بیان اینکه در تمامی دوره ها محیط زیست کشور و استان در حق تالاب انزلی کوتاهی و کم کاری شده است اظهار کرد: این درست است که آب و فاضلاب، منابع طبیعی و پسماند هر کدام در رابطه با تالاب انزلی مسئولیت دارند و تخلفاتی در این خصوص انجام شده است اما جلوگیری از تخلفات وظیفه محیط زیست است ، این سازمان اگر خلاء قانونی دارد برود حل کند نه اینکه دست روی دست بگذارد.

امام جمعه بندر انزلی خاطر نشان کرد: محیط زیست اگر خلاء قانونی دارد برود با ارائه لایحه ای از سوی دولت و یا طرحی از طرف نمایندگان دغدغه مند برای نجات تالاب، این موضوع را برطرف کند، چرا تا به حال اقدام قاطعی برای تالاب انزلی از سوی  هیات دولت انجام نشده است ؟ چرا دولت به تالاب انزلی کم توجهی می کند؟

حجت الاسلام شمس الدین که معتقد بود کار محیط زیست در کشور (از جمله در استان) از دیرباز دچار تعارفات شده است تاکید کرد: با تعارفات اداری معضل تالاب حل نمی شود محیط زیست باید قاطعانه ورود کند، به نظر می رسد معاونت ریاست جمهوری و مستقل بودن چنین نهادی باید نقطه قوت و توان اجرایی قوی ای باشد که متاسفانه چنین چیزی را در محیط زیست شاهد نیستیم.

وی با اشاره گزارش رئیس اداره محیط زیست خاطر نشان کرد: اگر برداشت شن و ماسه غیر قانونی انجام می شود، اگر تالاب خواری و جنگل خواری می شود و اگر فاضلاب ۴ شهر و ۱۴۰ کارخانه به این تالاب می ریزد مقصر اصلی سازمان محیط زیست است که نتوانسته با استفاده ار اهرم های فشار و همکاری سایر دستگاه ها از وقوع چنین فجایعی جلوگیری کند.

مسئولان نباید بگذارند تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود / محیط زیست نباید در کارها یک ناظر باشد

امام جمعه بندرانزلی همچنین افزود: مسئولان نباید بگذارند تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود، خودتان هم می دانید که عده ای به دنبال منافعی هستند فلذا اداره و سازمان محیط زیست باید قاطعانه مقابل تخلفات و فراهم شدن زمینه ی تالاب خواری ها را بگیرد ، محیط زیست نباید در کارها در حد یک ناظر باشد.

“مادر جوان از دست داده می تواند یک جمع را به گریه درآورد”، این مثالی بود که حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در دیدار با رئیس اداره محیط زیست شهرستان به آن اشاره و تاکید کرد: به نظر می رسد که بخش اعظمی از عدم توجه به مشکلات زیست محیطی طی سالیان متمادی به خاطر بی احساس بودن مسئولان محیط زیست است، نشان دلسوزی مدیران محیط زیست در استان نسبت به تالاب انزلی این است که باید شاه بیت حرف هایشان در تمامی جلسات ، نجات تالاب انزلی باشد تا دیگران و مسئولان کشوری و استانی به داد آن برسند لذا صرف جمع شدن در جلسات و شورای اداری دردی از مردم و تالاب دوا نخواهند کرد.

وی همچنین افزود: به جای دل بسستن به خارجی ها با استفاده از ظرفیت مجموعه های مردم نهاد (NGO)، اعلام فراخوان هایی تحت این عنوان، دریافت طرح و پیشنهاد از عموم مردم، نخبگان داخلی و فعالان زیست محیطی، می توان ضمن ایجاد حساسیت و انگیزه به راهکارهای خوب و موثری دست پیدا کرد.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه خاطر نشان کرد: منفعت طلبان به دنبال نابودی تالاب انزلی هستند و با این وجود وقتی گفته شود ما برای جلوگیری از ورود فاضلاب، تصفیه آن، رفع معضل زباله ها و احیا سازی تالاب پول نداریم واقعا حرف بدی است و باعث می شود مردم بگویند این ها همه دستشان در دست هم است.

شرعا و قانونا مسئولید اگر بتوانید کاری کنید و نکنید | مبادا آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشید

 شمس الدین با بیان اینکه نواقص و کاستی ها قابل توجیه نیست تاکید کرد: شما، همکاران و مدیران شما به عنوان مسئولان محیط زیست شهرستان ، استان و کشور شرعا و قانونا مسئول هستید که اگر بتوانید کاری کنید و نکنید، واقعا در زمان شما و قبل از شما چه کسی رفت بگوید که حداقل جلو فاضلاب همین شنبه بازار انزلی را به تالاب بگیرند؟

وی با اشاره به طرح معضل تالاب در خطبه ها گفت: بخشی از گفتنی ها را از تریبون نماز جمعه گفتم تا استاندار جدید محترم بداند که ادامه ی این روند هیچ فایده ای ندارد، از ایشان می خواهم که دستگاه های استان را برای مبارزه با تالاب خواری ها و جنگل خواری ها به خط کند، اگر محیط زیست نمی تواند کاری کند و یا سایر دستگاه ها با او همکاری نمی کنند بیاید و به مردم بگوید.

امام جمعه بندر انزلی همچنین در پایان اظهار کرد: آنچه تکلیف شرعی و قانونی ام بود را گفتم ، مردم ولی نعمت ما هستند ، و ما نیز از زبان مردم و دین به شما و همه ی همکارانتان توصیه می کنیم که مبادا آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشید، آقای مدیر کل هم اگر واقعا می خواهند دیگران صدای دردهای این تالاب را بشنوند و برای احیای آن دغدغه دارند هفته ای یکبار با مسئولان مربوطه در انزلی جلسه گذاشته و هرچه سریع تر برای این معضل اقدامی کنند.

گفتنی است پیش از سخنان حجت الاسلام شمس الدین رئیس اداره محیط زیست شهرستان انزلی ضمن تقدیر از بیان معضلات تالاب در خطبه ها و دغدغه‌های مطرح شده به کم کاری دیگر دستگاه های مسئول در رابطه با تالاب بین المللی انزلی، برداشت غیر قانونی شن و ماسه، قطع جنگل ها و پروژه برداشت بی رویه آب از تالاب بدون مجوز و بلا استفاده بودن دو تصفیه خانه فاضلاب در انزلی اشاره کرد.

Share