عضو اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس:

معیشت ایرانیان با دو روز کار در هفته تعطیل می‌شود

عضو اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه نرخ اشتغال سنجی مرکز آمار بر اساس استاندارد جهانی متناسب با معیشت مردم نیست، گفت: معیشت ایرانیان با دو روز کار در هفته تعطیل می‌شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، ایرج ندیمی در واکنش به سطح اشتغال سنجی دولت بر اساس آمارهای دو روز کار در هفته مردم، اظهار کرد: تعریف نرخ اشتغال‌زایی در ایران بر اساس دیدگاه بین‌المللی که مبتنی بر دو روز کار در هفته هست، صحیح است.

وی بابیان اینکه معیار کار کردن در دنیا بر اساس دو ساعت کار کردن در روز و یا دو روز در هفته است، افزود: این عنوان برای سرمایه‌گذار خارجی و نظام رتبه‌بندی دنیا به درد می‌خورد اما به درد معیشت و زندگی عادی مردم نمی‌خورد.

عضو اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در هر جای دنیا برای کار تعریف مشخصی دارند، گفت: در بسیاری از کشورها وقتی نتوانند برای شخصی کاری پیدا کنند خرجش را تأمین می‌کنند و یا حداقل هزینه‌های معیشت آن را می‌پردازند.

نماینده اسبق مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کشورهای خارجی دولت محل کار را برای کارگر و یا کارجو تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: دولت‌های کشورهای خارج بر اساس سوابق، آموزش و تجربه‌هایی که فرد دارد دولت‌های برای آن‌ها کار تعیین می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور بابیان اینکه بر اساس تعارف اشتغال در دنیا میزان سطح اشتغال در کشور دروغ نیست، بیان کرد: ممکن است در دنیا با دو ساعت کار در روز و بیمه زنگی افراد بچرخد اما در ایران معیشت با این مقدار کار کلاً تعطیل می‌شود.

ندیمی بابیان اینکه کسی که در ایران کاری نداشته باشد هیچ‌گونه درآمدی هم ندارد، افزود: متأسفانه در جامعه فعلی افرادی که بیکار هستند نه از سوی دولت مقرره می‌گیرند و نه دولت می‌تواند برای آن‌ها و متناسب باتجربه و آموزش کاری برایشان تعیین کند.

وی بابیان اینکه تعیین استانداردهای جهانی برای میزان سنجی اشتغال کاملاً درست است، افزود: این میزان سنجی در ایران به لحاظ معیشت وزندگی نادرست است چون کارجویان در ایران محل کار و نوع کار را خودشان مایل‌اند انتخاب کنند و از این منظر نرخ اشتغال در جامعه کاهش محسوسی دارد.

عضو اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه کار دولت در راستای استانداردسازی نرخ اشتغال درست است اما اشتباهاتی را نیز دارد، تصریح کرد: در کشور بیمه برای کارجویان وجود ندارد و پرداخت مستمری برای کارگران بیکار شده نهایتاً تا یک سال و با حداقل حقوق ممکن است که باید اصلاحاتی در این رابطه اعمال بشود.

Share