در دهمین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت عنوان شد

مردم سراوان حق دارند تجمع کنند | نباید مشکل سراوان به قصه هزار و یک شب تبدیل شود

شیرزاد با بیان اینکه چنین تجمعاتی زیبنده شهر رشت نیست گفت: در هفته های گذشته بارها به بحران سراوان اشاره کردیم اما متاسفانه مسئولان توجه نکردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فاطمه شیرزاد در دهمین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت اظهار کرد: قرار بود در جلسه امروز مدیر کل آموزش و پرورش گیلان حضور پیدا کند و در خصوص توزیع شیر رایگان در مدرسه و سلامت تغذیه ای دانش آموزان مباحثی مطرح و بررسی شود.
وی افزود: در هفته پدافند غیر عامل هستیم و با تبریک به مسئولان این حوزه اجرایی در این استان انتظار می رود پدافند غیر عامل استانداری گیلان به مبحث سراوان با عنوان یک بحران زیست محیطی نگاه کند.

درباره سراوان استاندار گیلان وارد عمل شود

شیرزاد با اذعان به اینکه به منظور کاهش خطرات و صدمات در سراوان نیازمند تعامل دیگر دستگاههای اجرایی هستیم گفت: حوزه مدیریت شهری و شهرداری رشت مسئول دفنگاه زباله سراوان است اما فقط زباله رشت وارد سراوان نمی شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت افزود: رئیس سازمان پسماند شهرداری رشت چهار روز است که در سراوان حضور دارد تا با برنامه های استراتژی از حمله مگس به ساکنین سراوان جلوگیری کند.
وی حمله مگس به سراوان را بحران جدید دانست و تصریح کرد: اخیرا شورای تامین هم در این راستا چندین جلسه برگزار نموده و نیاز است استاندار گیلان با دریافت اطلاعات کامل هرچه سریعتر برای رفع این مشکل وارد عمل شود.
شیرزاد با اشاره به مشکلات شدید مالی شهرداری رشت بیان کرد: هنوز حقوق شهریور و مهرماه پرسنل شهرداری پرداخت نشده است و از شهردار رشت تقاضا دارم با اهم و مهم کردن بودجه را به رفع مشکلات اولویت دار سوق دهند.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با بیان اینکه سایر شهرهایی که زباله ها یشان وارد دفنگاه سراوان می شود باید همکاری کنند گفت: در خصوص مشکل ایجاد شده در سراوان فقط شهرداری رشت قصور نکرده و مابقی شهرها و دستگاههای متولی هم مقصر هستند و تقاضا داریم جلسه ای با حضور مدیران مربوطه در این راستا برگزار شود.

مشکل زباله سوز سراوان حل شود

در این جلسه عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز اظهار کرد: نارضایتی مردم سراوان از وجود زباله ها بحق است.
محمد حسن عاقل منش افزود: در ادوار گذشته قرار بود برای وضعیت زباله در استانهای شمالی کشور دولت برنامه ریزی کند. قرار بود اعتبارات دولتی در خصوص سراوان و برای خرید دستگاه زباله سوز اختصاص یابد اما در حال حاضر تنها ده درصد اعتبارات دولتی در این راستا واریز شده است.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت افزود: بحث احداث زباله سوز در ساری و نوشهر همزمان با رشت مطرح شد و در حال حاضر بحث تعهدات دولت در استانهای شمالی همجوار گیلان انجام شده است اما برای رشت تا کنون فقط ده میلیارد تومان برای خرید زباله سوز پرداخت شده است.
عاقل منش افزود: قرار بود شهرداری مکان زباله سوز را جانمایی کند و اینکار انجام شد و انتظار میرود دولت و شورای رشت در این دوره مشکل زباله سوز سراوان را حل کند.
وی با بیان اینکه هر زمان سر ریز زباله در سراوان کاهش پیدا کند یعنی اینکه مدیریت ما صحیح بوده است گفت: با ایجاد تصفیه خانه و…در سراوان باید مابقی مشکلات را برطرف کنیم و اینکه می گویند شهرداری رشت مقصر است درست نیست.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت بیان کرد: هر هفته در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت یکی از موضوعات ثابت که مورد بررسی قرار می گیرد زباله های سراوان است.

 نباید مشکل سراوان به قصه هزار و یک شب تبدیل گردد

رئیس کمیسیون بهداشت در این جلسه اظهار کرد: اقدامات خوبی از سوی شهرداری رشت در خصوص سراوان در حال انجام است و اگر کم کاریهای هم بوده دیگر مسئولان نیز در آن دخیل هستند و شهردای نباید تاوان همه مشکلات را بدهد.
شیرزاد با بیان اینکه چنین تجمعاتی زیبنده شهر رشت نیست گفت: در هفته های گذشته بارها به بحران سراوان اشاره کردیم اما متاسفانه مسئولان توجه نکردند و امروز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم و حال شورای تامین تشکیل شده است.
عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه گفت: باید اطلاعات دقیق و درست به استاندار ارائه شود و اگر اکو سیستمی که در سراوان وجود دارد در یک کشور توسعه یافته وجود داشت به یک قطب گردشگری تبدیل می شد.
جلال الدین محمد شکریه افزود: رئیس کمیسیون بهداشت شورا طی هفته های گذشته بارها به بحران سراوان اشاره کرد اما متاسفانه کاری انجام نشد و امروز دیگران شهرداری رشت را مقصر می دانند.
وی با بیان اینکه شورا و شهرداری رشت باید بطور ویژه با استاندار گیلان نشست داشته باشند تصریح کرد: استاندار گیلان از یک جلسه دیگر وارد استان شده و باید اطلاعات کافی در خصوص بحران سراوان به وی داده شود.
شکریه بیان کرد: باید اعتبارات ملی برای سراوان جذب شود و نباید مشکل سراوان به قصه هزار و یک شب تبدیل گردد.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت افزود: شورا و شهرداری رشت با تمام توان خود اقدامات لازم و در حد توان خود را انجام داده است و رسانه ها از دیگر مسئولان مربوطه در این خصوص هم مطالبه گری کنند.

مسئولان در خواب خرگوشی هستند/ مردم سراوان حق دارند تجمع کنند

عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با بیان اینکه مسئولان در خواب خرگوشی هستند گفت: سالهاست موضوع سراوان مطرح شده و بنده به عنوان عضو هیئت رئیسه شورا و منتخب مردم تقاضا دارم هر چه سریعتر این مشکل رسیدگی و برطرف شود‌.
محمد حسن علیپور افزود: مسئولان باید صادقانه عمل کنند و مردم سراوان حق دارند که برای احقاق حق خود تجمع کنند.
وی با اذعان به اینکه اگر مدیری توانایی خدمت ندارد باید برود گفت: باید مشکل سراوان برطرف شود.

بستن دفنگاه در حال حاضر امکانپذیر نیست

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه دفنگاه زباله سراوان بیان کرد: استاندار گیلان به عنوان عالی ترین نماینده دولت در استان باید برای رفع این مشکل ورود کند و به جذب اعتبارات ملی بپردازد.
شیرزاد با اشاره به مبحث کنترل مگس در سراوان گفت: وجود مگس ها هم برای ساکنین و هم برای پیمانکار و پرسنلی که در سراوان مشغول فعالیت هستند مشکلات بهداشتی فراوانی دارد.
کارشناس شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد : از حساسیتهایی که در شورا و شهرداری است تشکر میکنم و اگر این حساسیتها وجود نداشت شاید شرایط بدتری ایجاد می شد.
افشین پورعلی افزود: رئیس سازمان پسماند شهرداری رشت طی دو سال اخیر تک تک مواردی که در حوزه مدیریت پسماند مطرح بود را انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان پسماند شهرداری رشت وارث یک مصیبت ۳۳ ساله در سراوان است تصریح کرد: زباله های رشت و شهرهای اطراف به سراوان سرازیر می شود اما همه مشکلات بر عهده شهرداری رشت است.
پورعلی بیان کرد: تمامی دستگاههای ذیربط باید در این موضوع دخیل باشند و افرادی که مدعی هستند مشکلات ایجاد شده در سراوان بر عهده شهرداری رشت است چرا تا کنون در خصوص رفع مشکل آب بهداشتی و سیستم فاضلاب سراوان که خارج از حوزه فعالیت شهرداری رشت است اقدامی نکرده اند.
کارشناس شهرداری رشت با بیان اینکه روزانه زباله فراوانی در سراوان کاور می شود افزود: بارها در خصوص مخاطرات سراوان صحبت شد اما طی چند روز اخیر شورای تامین تشکیل شده است و برای دادن مجوز برداشت شن به منظور دفن پسماند شش ماه شهرداری رشت درگیر بود و طی این مدت مجوز برداشت شن به شهرداری رشت برای رفع مشکل سراوان داده نشد.
پورعلی بیان کرد: ساکنین سراوان افرادی رنجمند هستند و میخواهند زباله ها از آن منطقه جمع شود که این مهم در شرایط فعلی امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه منابع طبیعی و فرمانداری رشت موظف هستند زمین مناسب برای دفن زباله را در اختیار شهرداری قرار دهند تصریح کرد: بستن دفنگاه در حال حاضر امکانپذیر نیست و مگس روی توده گذشته زباله که در رانش حرکت کرده هرگز لانه سازی نمی کند.
وی افزود:مردم سراوان خدمات شهرداری رشت را طی چند سال اخیر به خوبی احساس کرده اند و وظیفه ما هم کمک کردن به ساکنین سراوان است.
کارشناس شهرداری رشت بیان کرد: روزانه صد لیتر سم خالص در سراوان به منظور رفع مشکل مگس و حشرات موذی مصرف می شود.

 شش ماه اجازه برداشت شن برای سراوان داده نشد

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت در ادامه بیان کرد: در حال حاضر زباله های ده شهر دیگر بغیر از رشت به سراوان منتقل می شود که شامل لولمان، سنگر، کوچصفهان ، خمام و… است.
شیرزاد افزود: متاسفانه اخیرا حدود شش ماه اجازه برداشت شن برای سراوان از سوی سازمان صنعت و معدن به شهرداری رشت داده نشد و مدیرانی که چنین کم کاریهایی را رقم ‌زدند باید پاسخگو باشند.
وی با اشاره به فنس کشی در سراوان خاطر نشان کرد: شهرداری رشت به منظور جلوگیری از ورود احشام اقدام به دیوار گذاری، فنس کشی و… در سراوان نموده است و حفاری و نصب لوله های استخراج گاز، احداث سلول جدید بهداشتی و بهره برداری از آن و… از دیگر اقدامات شهرداری رشت می باشد.
شیرزاد افزود: تصفیه خانه سراوان تا کنون حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته یکی از وظایف پدافند غیر عامل مشکل زیستی است و و با توجه به اینکه یکی از وظایف پدافند غیر عامل ورود به مشکلات زیست محیطی است از مدیر کل پدافند غیر عامل گیلان تقاضای ورود به این مبحث را داریم.
شیرزاد خواستار تشکیل جلسه مشترک کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با مدیر کل پدافند غیر عامل گیلان در راستای رفع مشکل سراوان شد.
در این جلسه کارشناس شهرداری رشت اظهار کرد: فرهنگ سازی، ایجاد و احداث زباله سوز و… ازجمله اقداماتی است که نقشه راه برای رفع مشکل زباله سراوان می باشد.
پور علی افزود: طی سی سال دو میلیون تن زباله در سراوان ایجاد سرازیر شده است.
رییس کمیسیون بهداشت نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه مشکلات زباله در تمام استان گیلان وجود دارد از کلیه شهرداران و شوراهای کل استان تقاضا داریم تا در جلسه ای مشترک به بررسی راهکارهای رفع مشکل زباله بپردازیم و از این طریق مطالبه خود را در این زمینه به گوش مدیران برسانیم.

ماهیانه یکصد و پنجاه میلیون تومان بابت سم پاشی پرداخت می شود

مدیر عامل کارخانه کود آلی گیلان نیز در این جلسه گفت: رشت روزانه هفتصد تن زباله تولید می کند و راهکار اصلی و قطعی رفع مشکل زباله در سراوان استفاده از زباله سوز و پردازش میانی است.
آرش جهانگیری افزود: بحث بهسازی سیستم کود آلی و ارتقای آن به هزار تن در روز یکی از برنامه های در نظر گرفته شده است و با توجه به افزایش دلار و یورور نیازمند پنجاه و شش میلیارد تومان به منظور ارتقا و بهسازی کود آلی هستیم.
وی با بیان اینکه زباله هایی که وارد کارخانه کودآلی می شود دارای مواد آلی هستند تصریح کرد: قرار داد خرید زباله سوز در سال ۹۲ منعقد شد و قرار بود بعد از اتمام ارزیابیهای زیست محیطی اقدامات عمرانی انجام شود و طبق قرار داد باید ۲۵ درصد بابت زباله سوز بعنوان پیش پرداخت به حساب شرکت چینی واریز میشد که تا کنون ده درصد از کل مبلغ قرار داد پرداخت شده است.
جهانگیری افزود: از جمله مباحثی که می تواند در رفع مشکل سراوان مورد توجه و موثر باشد فرهنگ سازی است و در این راستا با برآوردهای انجام شده حدود چهار میلیارد تومان جهت آموزش چهره به چهره، بسته های تشویقی و… نیاز داریم.
وی با اشاره به انجام سم پاشی در سراوان گفت: حدود یکصد لیتر سم روزانه در سراوان ریخته می شود که ماهیانه یکصد و پنجاه میلیون تومان ماهیانه بابت خرید سم ها پرداخت می شود و این بی انصافی است که می گویند سم پاشی توسط شهرداری رشت قطع شده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به مخاطرات مگس در سراوان گفت: سازمان پسماند شهرداری رشت ماهیانه یکصد و پنجاه میلیون تومان بابت سم پاشی پرداخت می کند و درواقع شهرداری در این راستا کم کاری نکرده است.
مدیر عامل کارخانه کود آلی گیلان در این جلسه گفت:در حال حاضر دولت باید یکصد و بیست و دو میلیارد تومان بابت زباله سوز به شرکت چینی بر اساس تفاهم نامه پرداخت کند تا بعد از آن شرکت چینی هم به تعهداتش عمل کند.
جهانگیری با بیان اینکه سهم شهرداری رشت در مبحث زباله سوز مهیا کردن زمین مناسب و انجام آزمایشات مکانیک خاک است گفت: مابقی اقدامات بعهده دولت و محیط زیست می باشد.
وی بهسازی محل دفن سراوان را ده میلیارد تومان ارزیابی و گفت: بحث خرید تجهیزات شامل دو دستگاه کمپکتور زباله و… بالغ بر هشت میلیارد تومان ارزیابی شده و در حال حاضر ۱۳ هکتار در سراوان درگیر زباله می باشد.
شکریه عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت مجموعه پسماند شهرداری را مظلوم دانست و‌گفت: با توجه به حجم کارها و مباحثی که در سراوان مطرح است این بخش واقعا مظلوم واقع شده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز گفت: امیدوارم هر چه سریعتر مباحث به ساماندهی برسد و با همراهی بیشتر مسئولان خواسته های بحق مردم سراوان رسیدگی و محقق شود و اعتبارات ملی در راستای رفع مشکل سراوان جذب شود.

Share