عضو شورای شهر رشت

مرحوم قهرمانی چابک گزینه شهرداری رشت بود | نباید دچار روزمرگی شویم

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت تصریح کرد: روز اولی که به شورا وارد شدیم همکاران شورا این دغدغه را داشتند که نباید دچار روزمرگی شویم و کارهای عادی انجام دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد حسن عاقل منش در نشست صمیمانه ای که با جمعی از فعالان شهری برگزار شد به ارائه گزارشی از عملکرد دو ماهه شورای پنجم پرداخت.
وی در ابتدای سخنانش ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی(ع) اظهار کرد: من معتقدم کار را باید به جوانان سپرد و با نظارت افراد با تجربه باعث شکوفایی امور در ابعاد مختلف شد.
عاقل منش با اشاره به نحوه آغاز و شکل گیری شورای دوره پنجم شهر رشت اظهار داشت: شورای پنجم با حضور پرشور داوطلبان در پای صندوق های رای شکل گرفت و رکورد حضور مردم در دوره های گذشته نیز شکسته شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت افزود: در دوره های اول تا سوم شورای اسلامی میانگین بیشترین آرا ۱۳ هزار رای و کف آرا ۶ تا ۷ هزار نفر رای بود که در این دوره کف آرا به ۱۶ تا ۱۷ هزار رای رسید و البته در دوران شورای چهارم دکتر جمشیدی با کسب بیش از ۲۰ هزار رای رکورد آرای شوراهای دوم و سوم را نیز شکست.
وی حضور مردم در انتخابات شورا و ریاست جمهوری را قابل توجه دانست و یادآور شد: بسیاری از افراد معتقد بودند مردم برای حضور در انتخابات دل سرد شده اند ولی مردم ثابت کردند باوجود بی وفایی من و امثال من به آینده شهر و کشور خود اهمیت داده و با حضور در پای صندوق های رای افتخار دیگری آفریدند.
عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه مردم رویکرد خود در انتخاب نمایندگان اعضای پارلمان محلی را تغییر دادند ابراز داشت: تجربه، جوانگرایی، تخصص معیارهای مردم در انتخاب اعضای شورا بود و در نتیجه اعضای شورای پنجم با ویژگی های مختلف انتخاب شدند.
عاقل منش با اشاره به روند انتخاب رئیس شورا و اعضای هیئت رئیسه گفت: اعضای شورا فرد جوانی را به عنوان رئیس انتخاب کردند و هیئت رئیسه و کمیسیون های شورا نیز بدون هیچ گونه چالش و تنشی تعیین شد.
وی در ادامه اذعان داشت: اعضای شورای پنجم کار خود را با دعوا شروع نکردند و اخلاق مدارانه وارد عرصه شورا شدند و خودشان را در تنش‌های رسانه‌ای و مطبوعات درگیر نکردند و هم دل و همراه یکدیگر بودند.

نصرتی را به عنوان شهردار رشت انتخاب کردند تا شرمنده مردم نشوند

عضو شورای شهر رشت با اشاره به روند انتخاب شهردار رشت اظهار داشت: اعضای شورای پنجم قبل از اینکه وارد فعالیت رسمی شوند دو ماه قبل کار خود را شروع کردند و هر بار به میزبانی یک نفر جلسات خود را برگزار کرده تا نسبت به هم شناخت بیشتری پیدا کنند و حتی از مکان شهرداری و شورا هم برای نشست های خودشان استفاده نکردند.
عاقل منش در این نشست بیان داشت: خروجی این جلسات منتج به این شد که ۳۰ نفر گزینه از سوی اعضای شورا معرفی شدند و ۲۲ نفر از ۳۰ نفر رزومه و برنامه های خود را به شورا ارائه دادند.
وی خاطرنشان کرد: به کسانی که معتقد بودیم می توانند رشت را متحول کنم برای تصدی پست شهردار رشت هم تماس گرفتیم و یکی از گزینه ها مرحوم روح‌الله قهرمانی چابک (استاندار پیشین گیلان ) بود که متاسفانه عمر دنیایی وی کم بود و دیگر گزینه بومی شاخص مهندس محمد جعفر علیزاده (معاون وقت عمرانی استانداری گیلان و معاون فعلی وزارت راه و شهرسازی بود ) که با او صحبت هایی نیز انجام شد و وی هم قبول نکرد ولی اعلام حمایت و همراهی خود را همانند همیشه از مجموعه شورا و شهردار منتخب رشت داشت.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به اینکه نگاه ما برای انتخاب شهردار رشت یک نگاه ملی بود گفت: ما به دنبال شهرداری بودیم که بتواند شهر را با حجم وسیعی از مشکلات اداره کند و شهردار رشت شخصیتی متخصص، باتجربه و با روحیه ای آرام را می طلبید که بتوانیم در برنامه های بزرگ روی آن حساب باز کرد و انتخاب مدیری جوان در چنین شرایطی ریسک بالایی بود.

وی با اشاره به اینکه به اتفاق هفت نفر از اعضای محترم شورا از شهرهای قزوین و اصفهان بازدید داشتیم افزود: با توجه به اینکه اصفهان از نظر بودجه، جمعیت و پرسنل شهرداری بالاتر از رشت بود گزینه شهرداری قزوین را برای رشت
مناسبت تر می دیدم و بسیاری از مدیران میانی شهرداری قزوین گیلانی بودند و شهروندان گیلانی و قزوینی نیز تبادلات فرهنگی مشترکی با یکدیگر دارند.

عاقل منش ادامه داد: از بین گزینه های شهرداری اعضای شورا ۵ نفر را به عنوان گزینه های نهایی انتخاب کردند و بار دیگر از این ۵ نفر برنامه کاری و رزومه در صحن شورا دریافت کردند. شب قبل از رای گیری انتخاب شهردار ملاحظه کردیم گزینه‌های بومی اکثریت آرا را ندارند و آقایان فرشاد فقیه، زالفی و کاظمی هنگامی که دیدند اکثریت آرا با آنها نیست از کاندیداتوری خود برای تصدی شهرداری انصراف دادند.
عضو شورای شهر رشت تصریح کرد: در روز رای گیری انتخاب شهردار دو گزینه موجود بود یک گزینه شخصی که بالا ۲۳ سال در زمینه مدیریت شهری تجربه کاری داشت و گزینه دوم شخصی بود که تجربه و تخصصش در حوزه درمان و بهداشت بود و در نهایت همکاران شورا با وجود ارادتی که به آقای دکتر اسلامی داشتند دکتر نصرتی را به عنوان شهردار رشت انتخاب کردند تا شرمنده مردم نشوند.

عاقل منش تاکید کرد: آقای دکتر نصرتی برخلاف شهرداران گذشته حکم خود را در کمترین زمان ممکن گرفت و حکم او ظرف یک ماه از سوی وزارت کشور صادر شد، در حالی که صدور حکم شهرداران گذشته دو تا سه ماه طول می کشید.
وی با بیان اینکه سه اتفاق مهم در شروع فعالیت شورای پنجم رقم خورد بیان داشت: اتفاق اول انتخاب هیئت رئیسه و کمیسیون ها، اتفاق دوم انتخاب زود هنگام شهردار و اتفاق مهم سوم دریافت به موقع حکم شهردار رشت بود.

عاقل منش ادامه داد: دکتر نصرتی در ابتدای کار خود تصور نمی کرد با این هجمه از مشکلات مواجه باشد و در شروع کار خود ابلاغ مشاوران گذشته شهرداری را قطع کرد تا بررسی و مطالعه لازم نسبت به آنها داشته باشد و در گام دوم امور اداری شهرداری را ملزم کرد که ورود و خروج کارکنان را کنترل کنند و با وجود اینکه در گذشته بسیاری از همکاران بدون ورود و خروج حقوق دریافت می کردند با این اقدام نظم امور اداری بیشتر شد.
وی تصریح کرد: گام سوم شهردار رشت متوقف کردن پروژه های شهرداری و اهم و مهم کردن آنها بود و جلسات مهمی را با سرمایه گذاران مختلف برگزار کرد تا پروژه های مهم در قالب بسته های سرمایه گذاری ارائه شود و همچنین در قالب ستاد مرکزی ساماندهی تهاترها را در دستور کار شهرداری قرار داد.
عضو شورای شهر رشت مطرح کرد: دکتر نصرتی صاحب عنوان حقیقی رئیس مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم و رییس مجمع شهرهای اسلامی است و این امتیاز و اشل ملی را با خود از قزوین به رشت آورد و هنگامی که در جلسه دو گذشته شهرهای جاده ابریشم در نیشابور برگزار شد شهردار رشت رئیس این جلسه بود و این برای شهر رشت بسیار ارزشمند است و همچنین در آن جلسه موفق شدیم یکی از دبیرخانه های دائمی را به شهر رشت منتقل کنیم
عاقل منش عنوان کرد: پرداخت حقوق و مطالبات شهرداری به روزتر شده است و هر چند که با شرایط ایده آل هنوز فاصله داریم و شرمنده همکاران عزیزمان در شهرداری هستیم ولی روند پرداخت مطالبات کارکنان و کارگران نسبت به گذشته بهتر شده است و امیدواریم روز به روز هم بهتر شود.
عاقل منش با اشاره به بودجه امسال رشت و تحقق آن اذعان داشت: بودجه سال جاری رشت به مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان بسته شد و تاکنون ۳۰ درصد آن محقق شده و در حالت خوشبینانه تا پایان سال ۵۰ یا ۶۰ درصد بودجه محقق می شود و بسیاری معتقدند که بودجه حبابی دیده شده و زمین فروخته نشده و وام گرفته نشده و امثال آن در بودجه نظر گرفته شده است.
عاقل منش در ادامه بیان کرد: روز اولی که وارد شورای پنجم شدم به همسر و فرزندانم گفتم چهار سال مرا نخواهید دید و هر هفته نیز ملاقات عمومی زیادی با شهروندان عزیزمان دارم و البته همه موارد باید هدفمند و با برنامه باشد.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به تدوین نخستین برنامه پنج ساله رشت گفت: در زمان تصدی دکتر ثابت قدم در شهرداری رشت از مشاوران دانشگاه صنعتی شریف برای تدوین این برنامه ۵ ساله استفاده شد و حدود ۴۰۰ میلیون هزینه ایجاد شد که منجر به سر و صدا شد و البته همگی تبرئه شدند.
عضو شورای شهر رشت ابراز کرد: تدوین برنامه ۵ ساله از سوی مشاوران غیربومی منجر به این شد این برنامه در شورای چهارم مصوب نشود و در نهایت در وزارت کشور نیز تصویب نشود.
عاقل منش در ادامه گفت: اگر برنامه پنج ساله رشت در شورای پنجم تصویب شود اولین برنامه پنج ساله رشت در کل دوران شوراهاست در حالی که بسیاری از شهرها برنامه دوم و سوم خود را تصویب کرده اند و ما عقب هستیم ولی اکنون مطالعات لازم صورت گرفته و امیدواریم این برنامه به زودی در صحن علنی شورا مصوب شود.
وی خاطرنشان کرد: برای تصویب برنامه راهبردی و عملیاتی رشت تا افق ۱۴۰۱ جلساتی را با مرکز مطالعات و کارشناسان شهرداری رشت برگزار کردیم و همکاران شهرداری نیز معتقدند باید از مشاوران بومی استفاده کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت تصریح کرد: روز اولی که به شورا وارد شدیم همکاران شورا این دغدغه را داشتند که نباید دچار روزمرگی شویم و کارهای عادی انجام دهیم.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره “شب‌های فرهنگی رشت” در برج میلاد گفت: در این جشنواره که با مشارکت و مدیریت فرمانداری شهرستان رشت برگزار شد صنایع دستی، غذا و فرهنگ رشت را در پایتخت ایران در برج میلاد عرضه کردیم و در تلاشیم در افق ۲۰۲۰ گیلان را به عنوان مقصد گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنیم و هر چند مشکلات پیش روی ما کم نیست به طور مثال صنعت ما عقب است و رونق اقتصادی نداریم و کشاورزی ما با مشکل مواجه شده است.
عاقل منش در ادامه مطرح کرد: در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا مبحث تبدیل شدن رشت به مقصد گردشگری در افق ۲۰۲۰ را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و در این راستا می‌توانیم از ظرفیت انجمن های صنفی گردشگری و انجمن های مردم نهاد در این بخش استفاده کنیم.

قرار است پروژه بازآفرینی و پیاده راه فرهنگی بازنگری شود

عاقل منش عنوان داشت: تلاش می کنم در حوزه‌های اجتماعی سکوت نکنم و سعی می کنم در حوزه های سیاسی و تنش ها وارد نشوم و فقط در خدمت مردم باشم.
وی با ابراز تاسف از واقعه رخ داده برای اهورای عزیز کودک دو ساله در گیلان گفت: بهزیستی و نهادهای حمایتی در خصوص حمایت از کودکان طلاق مسئولیتی ندارند و در این زمینه قانونی تصویب نشده و با خلاء قانون مواجه هستیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت ادامه داد: تلاش می کنیم طرح حمایت از کودکان طلاق را در شورا مصوب کنیم و اینکه کودکان طلاق تا ۱۸ سالگی تحت حمایت بهزیستی و دستگاه های مربوطه قرار گیرند تا از آسیب های اجتماعی به دور باشند و حتی می توان در این زمینه مکاتباتی را با نمایندگان محترم مجلس انجام داد تا قانونی در این زمینه در مجلس شورای اسلامی مصوب کنند
عاقل منش تاکید کرد: من معتقدم نماینده مردم شهر رشت در پارلمان شهری هستم و تنها خودم را درگیر شهرداری نمی کنم و مشکلات مردم در سایر بخش‌ها را هم به دستگاه های مربوطه منتقل می کنم.

عضو شورای شهر رشت مطرح کرد: قرار است پروژه بازآفرینی و پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت توسط شهردار بازنگری شود و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود و با توجه به نیازمندی های شهر و رفع مشکلات مردم تنظیم و اجرا شود.
عاقل منش در انتهای سخنان‌ خود با اشاره به طرح بی آرتی در رشت گفت: محدود بودن خیابان امام خمینی (ره) به علت بافت قدیمی و وجود نرده‌ها موجب شده کاسب های این منطقه و خیلی از مردم از طرح موجود ناراضی باشند و شهردار رشت مقرر شد این طرح را نیز بازنگری کند.
وی از تصویب طرح جامع ترافیک در شورای عالی ترافیک کشور در چند ماه گذشته خبر داد و گفت: بهسازی ناوگان اتوبوس و تاکسی در این طرح دیده شده و اما متاسفانه حمل نقل ریلی در رشت حذف شد و این بند در زمان سرپرست سابق شهرداری امضا شده و امیدواریم بتوانیم با همت نمایندگان این بند را حذف کنیم و این مشکل نیز مرتفع گردد

Share