در جلسه مشترک کمیسیون های عمران و بودجه شورا؛

طرح خرید خانه هوشنگ ابتهاج کلید خورد | در استان تسویه حساب های سیاسی صورت می گیرد

رمضانپور نرگسی گفت: وقتی در خانه امن دولت در استان تسویه حساب های سیاسی صورت می گیرد، سرمایه گذار هم به گیلان نمی اید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اول آبان ماه  نهمین جلسه کمیسیون توسعه و عمران و برنامه و بودجه شورای شهر رشت در تالار شورا برگزار شد.

جابجایی یک باب دکه در منطقه ۴  و بررسی لایحه جایزه تشویقی در بخش سرمایه گذاری  و همچنین بررسی خرید ۳باب ملک میراثی از موادر بررسی شده در نشست امروز شورا بود.

بابات بازآفرینی که در حوالی چمارسرا رخ داد برداشته شد و مقرر شد مکان دیگری به ایشان اختصاص یابد. وی گفت: این لایحه از سازمان میادین ارجاع شده است.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری در این باره گفت: این دکه سال ۶۴ نصب شده بود و چون قرارداد با شهرداری نداشت شهرداری برای پروژه بازآفرینی جمع کرد. ولی با توجه به اینکه فرد مذکور مجوز از معاونت خدمات شهری وقت داشت، و مجوز اب و برق هم دریافت کرده بود، خواستار مکان جدیدی برای نصب دکه شد. لذا با توجه به پیگیری های واحد حقوقی بازدید میدانی از مکان جانمایی جدید صورت گرفت و  پیشنهاد می شود در ابتدای بلوار افتخاری با مجوز شورای شهر رشت این دکه نصب گردد.

رئیس کمیسیون عمران شورا دراین باره گفت: بنده مخالف نصب دکه نیستم ولی باید برنامه ای برای جانمایی مشخص و کاربری مشخص تدوین شود تا با کاربری های دنیای جدید همخوانی داشته باشد.

رضا رسولی درمورد این مورد گفت: سازمان ساماندهی مشاغل طرح جانمایی کیوسک ها را در بافت شهری تهیه نماید تا افرادی که مجوز دکه از قبل داشته اند، و در طرح های شهری ممکن است، جابجا شود، با یک برنامه مشخص این اقدام صورت گیرد. اما در مورد جانمایی دکه مذکور که مجوز داده است، منوط به طرح جامع باشد.

وی تاکید کرد: باید طرح جامعی در این زمینه تدوین شود تا در یک بازه زمانی یک ماهه، شرح خدمات دکه ها و جانمایی آن به طور مشخص به شورا گزارش شود.

زکی زاده در این باره گفت: طرح جامع ساماندهی دکه ها با توجه به طرح جامع در شهرداری در حال مطالعه است و گزارش آن به شورا ارسال می شود.

رمضانپور در این باره گفت: درصد زیادی از دکه ها بر اساس روابط نصب شده و به نیازمندان واگذار نشده است. ضمن اینکه وجود این دکه ها در فضایی که متعلق به بخش عمومی است، به سیما و منظر شهر آسیب می زند.

عضو شورا افزود: حاکمیت وظیفه ایجاد اشتغال را دارد و اکنون هم زمینه حضور سرمایه گذار در استان فراهم نشده است وقتی در خانه امن دولت در استان تسویه حساب های سیاسی صورت می گیرد، سرمایه گذار هم به گیلان نمی اید.

رئیس کمیسیون بودجه شورا در مورد این دکه خاص گفت: معاون وقت شهرداری در سال ۶۷ به فرد مذکور مجوز نصب دکه داده شده و حقی برای این فرد صورت گرفته است. بنابراین به این دلیل که امرار معاش فرد مذکور از این دکه بوده، فعلا دکه جانمایی شود تا در طرح جامع مکان گزینی بهتری در مورد ان صورت گیرد.

کمک مالی برای پرداخت بخشی از دیه یک شهروند که در جریان آبگرفتگی ناخواسته فردی فوت شده است، لایحه دیگری بود که موافقت گردید.

لایحه جایزه تشویقی در بخش سرمایه گذاری نیز مجدد در نشست امروز بررسی شد. خانم تجددی در این باره گفت: با نظر شهردار محترم، مقرر شد اصلاحاتی در این لایحه صورت می گیرد.

رضا رسولی در این زمینه گفت: هدف از این لایحا ایجاد یک شوک در حوزه سرمایه گذاری بود و با توجه به اینکه این لایحه پیش از حضور دکتر نصرتی، شهردار محترم تنظیم و به شورا ارسال شده است، فرصت مجددی به شهردار جهت بررسی و اصلاحات داده می شود.

این لایحه  با نظر موافق دیگر اعضای شورا مسکوت ماند تا در یک بازه زمانی دو هفته ای اصلاحاتی  در این  لایحه صورت گرفته و به شورا ارسال شود.

موسوی مشاور کمیسیون عمران در این باره گفت: در این لایحه تسهیلات تشویقی به بافت های فرسوده جداگانه دیده نشده است، پیشنهاد می شود بافت های فرسوده به طور اخص دیده شود. اکنون در رشت ۸۶۰ هکتار بافت فرسوده داریم و نسخه خاصی برای آن دیده نشده است. بنابراین با دادن یک سری مشوق ها به سمت نوسازی بافت فرسوده برویم.

وی در این زمینه همچنین گفت: هرچند همیشه رشت مشوق های تشویقی در بافت فرسوده داشته ولی یک نگاه سنتی همچنان در بخش بافت فرسوده همچنان وجود دارد. در منطقه ۳ زمین های ارزشمندی هست که اگر شریانی برای آن درنظر گرفته شود، ارزش ساخت ان بالا می رود. این نگاه در طرح تفصیلی جدید هم هست که باید یک سری دسترسی های جدید در بافت فرسوده ایجاد گردد.

در منطقه ۳ اصلی ترین شریان های اصلی بعد از ۲۰ سال هنوز بازنشده است و همین عدم توسعه نیافتگی موجب شده حتی تسهیلات تشویقی برای بافت فرسوده نتیجه ندهد. در همه جای دنیا هم ابتدا رینگ های شهر  باید تکمیل شود. اتفاقی هم که در خیابان معلم می بینیم که با بازگشایی ۳ خیابان موازات هم، خود این محورهای جدید، محرک توسعه و ساخت و ساز شده است.

وی تاکید کرد: اولویت در بافت فرسوده مردم هستند. اما نه خود مردم توانند نوسازی و بهسازی محله را انجام دهند و نه شهرداری محوری جدید در بافت فرسوده باز می کند. مالکین در بافت فرسوده اعتماد نمی کنند که ملک خود را برای ساخت و ساز به هر کسی بدهند اگر بتوانیم  به کمک شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی سیستمی برای هدایت این ساخت و ساز ایجاد نماییم، بخشی از مشکل بافت فرسوده و کمک به سازندگان نیز مرتفع می شود.

موسوی هم تصریح کرد: نگاه سنتی ساخت مسکن در بافت فرسوده را باید تغییر دهیم. ضوابط پارکینگ یکی از موانع ساخت و ساز در حوزه مسکن است. می توان بافت فرسوده را به سمت ساخت و ساز های خدمات عمومی ببریم. مثلا برخی از پلاک ها می تواند تجاری و پارکینگ طبقاتی در مقیاس محله ای باشد. با این روش، بخشی از نیاز پارکینیگ محله نیز تامین شود. حتی قانون سند مالکیت تک پارکینگ به نام افراد هم وجود دارد.

رسولی با اشاره به برگزاری کارگروه کمیته تخصصی عمران شورا ابراز کرد: در این کمیته تلاش داریم گره هایی که با توجه به بخش تفصیلی جدید هست برطرف گردد تا مشخصا نگاه ویژه ای به بافت فرسوده صورت گیرد. و تلاش داریم طرح مشخصی بدین منظور داشته باشیم.

کاظم زاده، دیگر مشاور کمیسیون نیز گفت: در مناطق شهرداری تکریم سرمایه گذار لحاظ نمی شود در صورتی که باید نگاه ویژه ای به سرمایه گذاران بخش سرمایه گذار شود. ولی متاسفانه دیده شده برخوردهای رانتی موجب بی مهری به برخی از سرمایه گذاران بخش مسکن شده است.

وی افزود: گردش ازاد اطلاعات در شهرداری برای سرمایه گذاران وجود ندارد دسترسی به اطلاعات تراکمی هم مانع فساد شده و هم به راحتی بستر سرمایه گذاران را فراهم می کند. ضمنا می باید برای انبو سازان بسته های تشویقی درنظر گرفت.

فاطمه شیرزاد نیز در این باره گفت: تلاش مدیریت شهری برای توسعه و رونق گردشگری است و انتظار داریم مهندسان سازمان نظام مهندسی در این زمینه بیشتر ورود نمایند.

سخنگوی شورا افزود: ساخت درمانگاه در حاشیه شهر، ایجاد فرصت های گردشگری در حوزه دریاچه عینک، احداث هتل ها و مراکز اقامتی  از جمله مواردی است که می باید با نگاه ویزه شهرداری و نظام مهندسی موانع ان رفع گردد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه گیلان به عنوان یکی از پرترین استانها معرفی شده است، از هم اکنون باید بفکر سراهای خاص سالمندان باشیم تا خدمات مقطعی به سالمندان ارایه دهد.

عضو شورای شهر رشت همچنین خواستار ورود سرمایه گذار در بخش فرهنگی شد و تاکید کرد: هنوز فرهنگسرا در رشت نداریم. همچنین در سطح محلات هم امانات ورزشی عمومی نداریم و اگر سرمایه گذاران در این بخش ها نیز ورود نمایند، می توان تسهیلات تشویقی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران شورا با تاکید بر حفظ بناهایی که نوستالژی دارد، مورد تاکید مدیریت شهری است. رضا رسولی تصریح کرد: متاسفانه با محدودیت های مالی شهرداری، امکان خرید همه بناهای میراثی نیست. می باید دنبال توافق های چند جانبه باشیم. بطور مشخص می باید سعی کنیم نقطه های ارزشی و تاریخی را احصا و پس از ثبت میراثی تلاش نماییم مشوق های سرمایه گذاری و تعریف مشاغل خاص برای تغییر کاربری بناهای میراثی این بناها را احیا نماییم.

وی در مورد بازنگری پیاده راه فرهنگی هم گفت: نوع مشاغل موجود در بازار رشت باید تغییر یافته و با توجه به نیازهای روز حوزه گردشگری در مرکز رشت تغییر یابد.

رسولی تاکید کرد: بافت بازار منتهی به پیاده راه می باید محصولاتی را عرضه نماید که گردشگر خارجی را هم جذب نماید نه اینکه بازاری برای استفاده تمام استان گیلان اعم از شهری و روستایی باشد.

عضو شورا به مفاخر گیلان اشار نمود و تصریح کرد: خانه نصرت رحمانی و هوشنگ ابتهاج ظرفیت فرهنگی خوبی است که می باید حفظ شود اما در ابتدا می باید در کارگروه میراثی کمیسیون عمران تمامی نقطه های میراثی شناسایی و سپس نوع کاربری آن تعریف شود.

رسولی تاکید کرد: طرح الزام شهرداری رشت برای خرید خانه هوشنگ ابتهاج و تغییر کاربری به بنیاد شعر و ادب پارسی یکی از مصوبه های این کارگروه است که امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسانیم.

Share