مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خبر داد:

شکار هر نوع پرنده در استان گیلان ممنوع شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ممنوعیت شکار هر نوع پرنده آبزی و کنار آبزی با هدف پیشگیری از احتمال شیوع آنفلوآنزای پرندگان خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، قربانعلی محمدپور، مدیرکل محیط زیست گیلان اظهار کرد: بنا به درخواست سازمان دامپزشکی کشور و با هدف پیشگری از شیوع احتمالی بیماری واگیر آنفلو آنزای پرندگان، شکار هر گونه پرنده آبزی و کنار آبزی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

وی افزود: به استناد نامه صادر شده از سوی سازمان دامپزشکی مبنی بر درخواست اعمال ممنوعیت شکار پرندگان وحشی مهاجر به منظور جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، شکار در همه استان های کشور ممنوع شده است.

مدیرکل محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: با هدف تحقق این برنامه پایش مستمر در سطح استان صورت می گیرد و با شکارچیان متخلف برخورد قاطع و قانونی می شود.

بیماری آنفلوانزای پرندگان HPAI) Highly Pathogenic Avian Influenza) بوسیله ویروس آنفلوانزای A تیپ H5 N1 و H7 و احتمالا سایر موارد در جمعیت حیوانات بخصوص ماکیان ایجاد می شود و می‌تواند به انسان منتقل شود.

این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماری‌زا برای انسان مطرح شود و یا با سایر ویروسهای آنفلوانزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماریزای جدید ‌شود.

در ایران هنوز آنفلوانزای A/H5 و A/H7 به عنوان یک عامل بیماریزا در انسان یا جمعیت حیوانات ثبت و گزارش نشده است.

این بیماری پیشتر در مناطقی مانند ویتنام، چین، لائوس، تایلند، کامبوج، اندونزی، کره، ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور و پاکستان فراگیر شده است.

Share