پور ابراهیمی تشریح کرد:

سناریوهای مجلس برای حذف یارانه نقدی | تنها ۱.۵ درصد از بودجه عمرانی کشور محقق شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت به دلیل کمبود بودجه با توفیق اجباری به دنبال مدیریت منابع هدفمندی یارانه هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی در خصوص اظهارات اخیر سخنگوی دولت مبنی بر موافقت دولت با حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد و اختصاص آن به افراد نیازمند در صورت تصویب آن در مجلس گفت: به قول شاعر آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ای کاش آقای نوبخت سه سال پیش که ما حرف های کارشناسی در این خصوص مطرح می کردیم این موضوع را قبول می کرد و وارد ادبیات و فضای حاشیه ای و پوپولیستی نمی شد.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس ادامه داد: از سال ۹۳ به صورت جدی و دقیق با دولت صحبت کردیم که ادامه این وضعیت در پرداخت یارانه های نقدی به هیچ وجه امکان پذیر نیست، دولت سالی ۴۲ هزار میلیارد تومان معادل با دو برابر بودجه تحقق یافته عمرانی کشور به یارانه ها اختصاص می دهد که بخش زیادی از آن تاثیری در درآمد افراد ندارد. این کار اتلاف درآمدهای ملی است.

مخالفت صریح نوبخت با حذف یارانه در سال ۹۴

پورابراهیمی اظهار داشت: در سال ۹۴ بنده در هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه عضو بودم در کمیسیون با معاونان آقای نوبخت در خصوص حذف یارانه های نقدی اقشار پردرآمد به توافق رسیدیم. اما وقتی این موضوع را در صحن علنی مطرح کردیم با مخالفت شدید آقای نوبخت مواجه شدیم که اعلام کردند دولت قویا با این موضوع مخالف است و آقای نوبخت در آن جلسه گفت، چرا ما باید یارانه افراد را حذف کنیم؟ بسیاری از افراد هستند که مشکل دارند، متاسفانه این ادبیات دولت شد.

رئیس کمیسیون اقتصاد تاکید کرد: من فکر می کنم دولت ها باید روراست با مردم صحبت کنند و مشکلات را اعلام کنند مردم قبول می کنند. مثل این است که بیماری را به فرزندمان نگوییم، اگر نگوییم به فرزندمان جفا کرده ایم.

وی با اشاره به اظهارات وزرای اقتصاد و نفت دولت گذشته که روز پرداخت یارانه نقدی را روز عزای دولت عنوان می کردند، گفت: ما قصد داشتیم به دولت کمک کنیم و حتی اعلام کردیم که مجلس هزینه حذف یارانه دهک های پر در آمد را می پذیرد.

رئیس کمیسیون اقتصاد اظهار داشت: صحبت های امروز آقای دکتر نوبخت بازگشت به حرف های کارشناسی چهار سال قبل مجلس است. اگر به مصوبات کمیسیون تلفیق در سال ۹۳ دقت کنید متوجه می شوید که در سال ۹۳ ما اختیار پرداخت یارانه های نقدی را به دولت محول کردیم که دولت با اتکا به این مصوبه می توانست یارانه اقشار پردرآمد را قطع کند و به هر روشی که می خواهد عمل کرده و منابع خود را آزاد کند.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد امروز دولت نیاز به فضای سیاسی ندارد از این جهت به حرف کارشناسی که قبلا عدول کرده بوده، بازگشته است. ما استقبال می کنیم.

بازگشت دولت به حرف کارشناسی مجلس بعد از چهار سال

وی با بیان اینکه  بازگشت دولت به حرف کارشناسی مجلس بعد از چهار سال رخ داده است، گفت: ما انتظار داشتیم دولت سه تا چهار سال قبل این حرف های کارشناسی را قبول می کرد.

پورابراهیمی گفت: کسری منابع عمومی بودجه کشور نیز در این تصمیم گیری جدید دولت بی تاثیر نبوده است. دولت به دلیل کمبود بودجه با توفیق اجباری به دنبال مدیریت منابع هدفمندی یارانه هاست.

وی ادامه داد: ما سال گذشته به دولت اعلام کردیم اگر سی درصد از یارانه بگیران پردرآمد حذف شوند حداقل معادل ۶۰ درصد بودجه عمرانی اسمی کشور منابع  آزاد خواهد شد و موجب تحریک تقاضا در کشور خواهد شد. تحقق بودجه عمرانی به معنای ایجاد رونق در کشور و بهبود فضای کسب و کار است.

در ۶ ماهه اول سال ۹۶ تنها ۱.۵ درصد از بودجه عمرانی کشور محقق شده است

رئیس کمیسیون اقتصاد تاکید کرد: طبق گزارشات موجود در شش ماهه امسال عدد نقدی بودجه عمرانی تخصیص یافته به طرح های عمرانی تنها ۱.۵ درصد است که در تاریخ انقلاب بی سابقه است این امر نشان دهنده وضعیت نابسامانی است که در کشور وجود دارد.

وی  ادامه داد: حذف یارانه‌ها در سال ۹۷ برای دولت توفیق اجباری است، قبلاً دولت می‌توانست این راهکار را انتخاب کند اما امروز به دلیل شرایط مالی کشور مجبور است که یارانه‌ها قطع کند؛ ای کاش سال‌ها قبل این اتفاق می‌افتاد.

سناریوهای مجلس برای حذف یارانه های نقدی

پورابراهیمی در تشریح سناریو های حذف یارانه‌های نقدی نیز گفت: اولین سناریو این است که افرادی که به هر دلیل نیازمند هستند و باید به شکلی در قالب دهک‌های کم‌درآمد مورد حمایت قرار گیرند، مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی که دولت باید در قالب اعطای یارانه از آنها حمایت کند.طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت یارانه باید بر اساس میزان درآمد افراد صورت گیرد.

وی اظهار داشت: پیش از این نیز در قانون بودجه سال ۹۶ به این اقشار کمک کردیم و مصوبه کمیسیون تلفیق علی‌رغم مخالفت دولت در صحن علنی به تصویب رسید، ولی بعدها در ایام انتخابات این پیشنهاد و این مصوبه به کام دولت شد.

پورابراهیمی ادامه داد: بر این اساس  افراد نیازمند یارانه می‌گیرند و حتی کسانی که در نوبت ورود به سازمان‌های حمایتی هستند، یارانه دریافت کنند و یارانه بقیه افراد نیز صرف طرح‌های عمرانی در شهرستانشان شود. مردم باید اثر قطع یارانه‌شان را در اشتغال جوانان و اجرای طرح‌های عمرانی در شهرستان خود ببینند.

وی افزود: اگر امروز به خانواده‌ ها بگویید که علاقه‌مند هستید که یارانه دریافت کنید و یا یکی از جوان‌هایتان سرکار بروند، صد درصد مایل هستند که جوانانشان سرکار بروند. مردم حتی حاضرند به دولت یارانه بدهند که جوانانشان سرکار بروند؛ اما ما داریم کشور را بد اداره می‌کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: پولی که امروز در قالب یارانه به مردم داده می‌شود، قدرت خریدش به یک چهارم ۱۰ سال گذشته رسیده است و تأثیر چندانی در قدرت خرید جامعه ندارد، اما همین عدد می‌تواند تحولاتی را در عرصه اقتصاد و اجرای طرح‌های عمرانی کشور ایجاد کند.

پورابراهیمی گفت: از اظهارات آقای نوبخت اگرچه با تأخیر چند ساله این اظهارنظر صورت گرفته است، استقبال می‌کنیم و قطعاً کمیسیون تلفیق راهکاری را برای این موضوع در نظر خواهد گرفت.

وی در خصوص اجرای مصوبه مجلس در سال گذشته مبنی بر حذف یارانه افرادی که دارای حقوق سه میلیون به بالا هستند، نیز گفت: این مصوبه مجلس در قانون بودجه نیز بسیار ناقص اجرا شد.سناریوهای مختلفی برای قطع یارانه‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه نگران این هستیم که هر آنچه درباره یارانه‌های نقدی اتفاق افتاد، این بار درباره سود سهام عدالت اتفاق بیفتد، ادامه داد: هر آنچه دولت  یازدهم و دوازدهم نسبت به دولت  نهم و دهم  در مورد پرداخت یارانه ایراد و انتقاد دارد، دقیقاً به دولت فعلی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت وارد است.

پورابراهیمی اظهار داشت: دولت اصرار دارد که سود سهام عدالت را بپردازد. دولت برای پرداخت سود سهام عدالت به مردم قصد دارد  ۴۰۰۰ میلیارد تومان از منابع حاصل از سود سهام عدالت را از شرکت‌ها خارج کند این کار ، نقدینگی شرکت‌ها را به شدت دچار مشکل کرده و طرح‌های توسعه‌ای شرکت ها را زمین می‌زند.

پرداخت سود سهام عدالت اشتباهی شبیه پرداخت یارانه نقدی

نماینده مردم کرمان با تأکید بر اینکه این رقم هیچ تأثیری بر زندگی مردم ندارد، گفت: این ۴۰۰۰ میلیارد تومان را می‌توان به سود تجمیع شده‌ای تبدیل کرد که اقتصاد کشور را به حرکت درآورد، تجربه یارانه‌ها تکلیف ما را در مورد سود سهام عدالت روشن کرده است و نباید دولت وارد این موضوع شود.

وی تأکید کرد: دولت قبل از حذف یارانه‌ها باید این کار را در مورد سود سهام عدالت در مقیاس کوچکتر از یارانه‌ها را مدیریت کندتا مجلس توان مدیریتی دولت در اقتصاد را رصد کند.

پورابراهیمی گفت: دولت مدل شبیه به یارانه‌ها را در مورد سود سهام عدالت می‌خواهد اجرا کند، بنابراین همه انتقاداتی که به یارانه‌ها وارد است، به پرداخت سود سهام عدالت نیز وارد است؛ حداقل دولت این اشتباه را تکرار نکند. انتظار ما این است که تجربه یارانه که امروز دولت دنده‌عقب گرفته و از دوربرگردان به جاده اصلی بازمی‌گردد، در مورد سود سهام عدالت تکرار نشود.

Share