رییس سازمان توسعه و تجارت:

سرای تجاری ایرانیان در آستراخان سکوی تجارت به روسیه است

رییس سازمان توسعه و تجارت ایران با تاکید بر اینکه سرای تجاری می باید مانع تخریب رقبا از یکدیگر شود و آنان را درکنار یگدیگر در جهت حضور قدرتمند در بازارهای خارجی تشویق کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت  و رییس سازمان توسعه و تجارت ایران که وی را علی محمدی سرکنسول ایران در آستراخان روسیه همراهی می کرد در بازدید از سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه  با ابراز خرسندی مبنی بر اینکه این مرکز اقتصادی می تواند زمینه و تقویت حضور صادر کنندگان در روسیه را فراهم کند از آن به عنوان سکوی تجارت با روسیه نام برد و گفت: این مرکز این مرکز که یکی از مهمترین پایگاه های ایرانیان در روسیه است می تواند با برنامه ریزی در زمینه بازاریابی در زمینه های متعدد نیاز بازار مصرف روسیه زمینه رشد ،توسعه و استمرار کالاهای صادراتی ایران به روسیه را فراهم کند.

مجتبی خسروتاج با اشاره به اینکه تجربیات اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی و رفع موانع صادراتی می تواند بستر صادرات را در روسیه پایدار و استمرار بخشد اظهار داشت: برای اداره سرای تجاری ایرانیان که به صورت سهام داری و یا غرفه داری اداره شود می باید با جمع بندی و دیدگاه نظر اتاق ها صورت گیرد تا در ادامه کار سرای تجاری بتواند از هدف اصلی خود که تقویت بازار تولیدات داخلی ایرانی است استفاده کند.

وی ادامه داد: باید در اداره سرای تجاری به صورت تخصصی برنامه ریزی کرد و حتی می توان به صورت فصلی در زمینه پوشاک ،مصلح ساختمانی ،مواد غذایی و …ورود کرد.

رییس سازمان توسعه و تجارت ایران با تاکید بر اینکه سرای تجاری می باید مانع تخریب رقبا از یکدیگر شود و آنان را درکنار یگدیگر در جهت حضور قدرتمند در بازارهای خارجی تشویق کند تصریح کرد: سرای تجاری ایرانیان که باید دارای منطق و مکانیزم مناسبی برای تقویت برندهای ایرانی در روسیه باشد نقش آن در توسعه صادرات مهم است.

معاون وزیر صنعت بعد از حضور سرای تجاری در جمع صادرکنندگان ایرانی به روسیه در محل سرکنسولگری ایران در آستراخان حاضر شدو در این مراسم صادرکنندگان مشکلات خود را در زمینه های بانکی از جمله پیچیدگی همکاری میر بیزنس بانک شعبه آستراخان ،مشکلات گمرکی مطرح کردند.

حجم تجارت با روسیه اندک است

هادی تیزهوش تابان که پس از بازدید رییس سازمان توسعه و تجارت ایران از سرای تجاری با وی در جمع فعالان اقتصادی در سرکنسول گری حاضر شد حجم تجارت ایران با روسیه را با رقم دو میلیارد دلار در سال بسیار قلیل دانست و با تکیه بر توسعه روابط ایران و روسیه که روز به روز در حال توسعه و رو به گسترش است.

وی  به قوانین سخت روسیه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات روابط اقتصادی ما با روس ها این است که ایرانی ها هم صادر کننده و هم وارد کننده هستند یعنی وارد کننده کالا از روسیه به ایران هم طرف ایرانی است و روس ها چون در یک طرف این روابط نقشی ندارند بنابراین خیلی از مشکلات به سختی مرتفع می شود.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه  توسعه زیر ساخت ها در زمینه حمل و نقل زمینی، تردد خط کامیونی، خطوط کشتیرانی، خدمات بانکی و ال سی را ضروری دانست و از دولت به عنوان توسعه دهنده زیر ساخت و ناظر نام برد و یاد آور شد: روس ها حتی برای کسانی که از آنان خرید انبوه می کنند مشوق در نظر می گیرند بنابراین برخی از نگاه های آنان به کسانی که فعالیت های اقتصادی و سود آور برای کشور روسیه می کنند و مورد تشویق قرار می دهند می باید مورد توجه قرار گیرد.

در این مراسم همچنین برخی از اتاق کشور مشکلات خود را در زمینه شرایط جابجایی پول، کشتیرانی، گمرکی مطرح کردن که اسداله عسگر اولادی از مهمانان ویژه این مراسم به شدت از عملکرد میر بیزنس بانک انتقاد کرد.

معاون وزیر صنایع هم از همه صادر کنندگاه و فعالان اقتصادی خواست تا مشکلات را اعلام تا در نشست روز بعد وی با وزیر صنعت روسیه در میان و مشکلات تسهیل شود.

وی همچنین به صادرکنندگان و وارد کنندگان پیشنهاد داد که سازمان توسعه و تجارت از محل سود سهام سالانه مبلغی را  به عنوان یارانه در اختیار کشتیرانی دریای خزر قرار داده که از شرکت ها حمایت کنند و اگر تمایلی بر اجرای این روش نباشد می توانیم این یارانه ها را در اختیار خود فعالان اقتصادی قرار دهیم.

این مراسم که به دعوت علی محمدی سرکنسول ایران در آستراخان روسیه و به همره ضیافت شام در محل کنسولگری صورت گرفته بود وی نیز کشور روسیه را یک کشور مناسب برای دادو ستد اقتصادی دانست و گفت: سرای تجاری ایرانیان با نقش مهمی را در چشم انداز خود متصور شده است می تواند باب جدیدی را در بازار روسیه به روی صادر کنندگان ایرانی بگشاید.

در این مراسم همچنین از تلاش های هادی تیز هوش تابان به جهت بیش از دو دهه فعالیت در روسیه واحداث سرای تجاری که مسئولیت آن را عهده دار شد قدر دانی بعمل آمد.

 

Share