با سفر هیات اقتصادی ایران به روسیه

سرای تجاری ایرانیان در آستراخان افتتاح شد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از سرای تجاری در این استان به عنوان یک تفکر جدید در راستای توسعه فعالیت های اقتصادی میان ایران و روسیه نام برد و گفت: سرای تجاری شوق جدیدی در تجارت با روسیه ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه عصر روز سه شنبه در خیابان کراسنایا نابرژنایا در آستراخان روسیه با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، الکساندر ژیلکین استاندار آستراخان غلام حسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران و اسداله عسگر اولادی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه  و جمعی از روسای اتاق های بازرگانی کشور و تعدادی از مدیران اقتصادی گیلان رسما مورد بهر برداری قرار گرفت. این سرا در طی دو سال اخیر با نظارت اتاق ایران و پیگیری و تلاش رییس اتاق گیلان احداث شد برای ۱۴ دفتر نمایندگی از ۱۴ اتاق کشور و دفتری برای فعالیت منطقه آزاد انزلی پیش بینی شده است.تیم اقتصادی ایران به سرپرستی اسداله عسگر اولادی از یکم آبان تا ششم آبان عازم روسیه شده در دوم آبان با شرکت در جلسه عمومی شانزدهمین اجلاس شورای بین المللی همکاریهای تجاری اتاق های بازرگکانی و صنعت کشورهای منطقه دریای خزر ( خزرتجاری ) و ضمن دیدار با استاندار آستراخان و بازدید از دانشگاه این شهر اولین سرای تجاری را در آستراخان روسیه افتتاح کردند.

 روابط ایران و روسیه ریشه ای و عمیق است

در این مراسم سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه بهترین لحظات زندگی من در روسیه احداث سرای تجاری ایرانیان در آستراخان است چون این روابط ریشه در قرن شانزدهم دارد گفت: تاریخ بین ایران و روسیه یک تاریخ غنی و دارای مراودات اقتصادی مشترک و برجسته بوده است.

مهدی سنایی افتتاح سرای تجاری در آستراخان را احیای  همان نقش تاریخی حضور ایرانیان در آستراخان را تشبیه کرد و افزود: در سال ۱۹۰۷ در کرملین آستراخان  از گیلان ۹۰۰ تاجر فعالیت می کردند، یعنی ۹۰۰  غرفه در کرملین آستراخان مال ایرانیان بود.

این مقام ارشد دیپلمات در سفارت روسیه احیای تاریخ را احترام به گذ شتگان دانست و از سویی این پروژه را در راستای اهداف استراتژیک دو کشور ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: احیای کریدور شمال – جنوب تاکید دکتر روحانی رییس جمور است و سفر روزهای آتی اقای پوتین به ایران، یکی از موضوعاتی که مطرح می شود همین مسئله می باشد.

سفیر ایران در مسکو به تقویت روابط بین ایران و روسیه پرداخت و از این روابط به عنوان پیشرفت در همه امور دو کشور یاد کرد و اضافه کرد: ثبت سفارش ساخت کشتی از ایران که در سال ۲۰۱۸ برای تحویل به ایران به آب انداخته خواهد شد. امیدوارم این سرا که با روحیه تلاش گرانه و همت آقای تیز هوش که اگر نبود چنین پروژه ای هم به ثمر نمی نشست، بتواند در حجم مبادلات اقتصادی ،تجاری و حتی فرهنگی دو کشور موثر باشد.

سرای تجاری موفقیت خود را کسب می کند

استاندار آستراخان با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه سرای تجاری موفقیت خود را کسب می کند گفت :آستراخان از سرمایه گذاری خارجی حمایت می کند و دولت روسیه در این رابطه تسهیلاتی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

 الکساندر ژیلیکین با اشاره به اینکه آستراخان می تواند از ظرفیت های ایران در بخش مواد غذایی، مصالح ساختمانی، شیشه و…و نیز از  استان های شمالی از جمله گیلان در زمینه محصولات کشاورزی ،باغی، ماهیان و قابلیت های دیگر موجد در این استان استفاده کند ادامه داد: نسل آینده ما می باید تلاش کند تا هیچ گاه چنین دری بسته نشود و این سرا برای آستراخان یک پایگاه مهم اقتصادی است.

سرای تجاری شوق جدیدی در تجارت با روسیه ایجاد کرد

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از سرای تجاری در این استان به عنوان یک تفکر جدید در راستای توسعه فعالیت های اقتصادی میان ایران و روسیه نام برد و گفت: سرای تجاری شوق جدیدی در تجارت با روسیه ایجاد کرده است.

غلامحسین شافعی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه را حرکت جدیدی در مسیر فعلی تجارت فی مابین دو کشور ارزیابی کرد و افزود: نشانه هایی را که از افق های روشن در پیش رو داریم ارتباط اقتصادی ایران با روسیه در موازات سایر روابط بین این دو کشور در حال توسعه است.

رییس اتاق ایران ضمن قدردانی از زحمات رییس اتاق گیلان در آماده سازی این سرا که با معماری زیبا با الهام گرفتن از معماری روسیه و ایران احداث شده است یاد آور شد: این سرا نه تنها در ارتباط دو جانبه ی ایران و آستراخان نقش اقتصادی خود رزا ایفاء نماید بلکه بتواند مرکزی برای فعالیت کلیه کشورهای حوزه کاسپین باشد.

به گفته رییس اتاق ایران کشورهای حوزهخ ی خزر می باید ۷۰ درصد نیاز خود را مرتفع کرده اما آمار ها حاکی از ۱۲ تا ۱۴ درصد است.

وی افزود: در این دیدار بخش خصوصی آماده است و می باید به صورت جهشی این روابط را متحول کنیم.

ایران و روسیه شرکای اقصادی چند صد ساله هستند

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه که با بیش از ۶ دهه تجارت و صادرات او را شناسنامه تاریخ  معاصر صادرات ایران می نامند از ایران و روسیه به عنوان شرکای اقتصادی چند صد ساله نام برد و گفت: حجم تجارت ایران با روسیه ۲ میلیارد دلار در سال است که در برنامه ششم توسعه دیده شده است تا این حجم از روابط اقتصادی به ۵ میلیرد دلار افزایش یابد.

اسداله عسگر اولادی روابط ایران و. روسیه را در همه بخش های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قابل اهمیت دانست و اضافه کرد: در ۲۵ سالی که ریاست کمسیون مشترک ایران و روسیه را عهده دار هستم هیچ گاه این روابط تنزل نیافت.

وی با تبریک از سالگرد ۳۰۰ سالگی راه اندازی استانداری آستراخان روسیه گفت: سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه می باید مرکزی برای تبادل اطلاعات و گفتگوی اتاق های شهرستانی باشد.

بستر تجارت با روسیه در منطقه آزاد انزلی فراهم است

رضا مسرور، با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی به منظور توسعه روابط ایران با روسیه و کشورهای حاشیه خزر تشکیل شده،تصریح کرد :ظرفیت های لازم برای افزایش حجم مبادلات دو کشور از دومیلیارد فعلی به ده میلیارد دلار در سال وجود دارد.

وی باتبریک به تجار ایرانی و روسی به مناسب شروع به کار رسمی سرای تجاری ایران در روسیه،این اقدام مهم رابسیار ارزشمند و موثر ارزیابی کرد و آن را یکی از حلقه های مفقوده در راستای توسعه مبادلات تجاری دو کشور بیان داشت.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان از تلاشهای استاندار جمهوری آستراخان، سفیر ایران در روسیه و روسای اتاق بازرگانی کشور و گیلان در راستای احداث این سرای تجاری تشکر کرد و استراتژی راهبردی دولت دکتر روحانی را توجه ویژه به توسعه روابط ایران و روسیه اعلام نمود و گفت: با توجه به ظرفیت های موجود دو کشور میتوان حجم روابط تجاری دو کشور را از میزان دو میلیارد از مجموع بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار حجم تجاری روسیه با دیگر کشور ها در سال گذشته میلادی به ده میلیارد دلار در سال افزایش داد.

مهندس مسرور به تشریح مزیت ها و توانمندیهای منطقه متبوع خود در مسیر توسعه مبادلات دو کشور پرداخت و گفت: مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راه اندازی کریدور نوستراک در منطقه آزاد انزلی احداث شده که اسکله های این مجتمع در بهار امسال با حضور دکتر روحانی ریاست محترم جمهور  افتتاح شد و پایانه صادراتی آن در حال احداث است و اقدامات لازم جهت اتصال این مجتمع بندری به شبکه ریلی کشور تا سال آینده انجام می شود.

مدیرعامل سازمان افزود: اتفاقات خوبی که در جهت افزایش همکاریهای دو کشور در مسیر فعالسازی کریدور شمال_ جنوب و توسعه مبادلات ترانزیتی در حال انجام است، زمینه خوب مضاعفی برای رشد مبادلات دوجانبه و افزایش سهم ایران از مبادلات ۷۰۰ میلیارد دلاری روسیه با سایر کشورها در آینده نزدیک مهیا می شود.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان با تصریح بر اینکه برنامه ریزی های بسیار خوبی از سوی وزارت امور خارجه کشورمان به منظور توسعه همکاری همه جانبه دو کشور در حال انجام است اضافه کرد: این عزم را در نشست های مشترکی که با معاون آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه داشتم مشاهده کردم، در عین حال طی دو سال گذشته منطقه آزاد انزلی میزبان نشست سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای منطقه خزربود و در عین حال در کمیسیون اقتصادی مشترک ایران با کشورهای منطقه حضوری فعال داشته است.

وی در پایان افتتاح سرای تجاری کشورمان در آستراخان روسیه را فرصت بسیار مناسبی برای توسعه مبادلات دو کشور دانست و تاکید کرد: تجار ایرانی برای  برنامه ریزی جهت افزایش صادرات محصولات ایرانی به بازار روسیه می بایست از این ظرفیت جدید بهره مند شوند که مجموعه اقدامات و طرح های پیش گفته می توانند زمینه افزایش مناسبات تجاری  دو کشور را فرآهم نمایند.

 

سرای تجاری قدم در جهت توسعه روابط ایران و روسیه

رییس اتاق بازرگانی گیلان پیش از این ضمن قدر دانی از حضور  حمایت سفیر ایران در روسیه ،مقامات عالی اتاق ایران و استاندار آستراخان از سرای تجاری به عنوان قدم در جهت شناسایی بازار روسیه برای تجار، بازرگانان و تولید کنندگان ایرانی نام برد و با اشاره به اینکه روسیه یکی از مهمترین هدف های صادراتی است که در طی سال های اخیر بجای بهره گیری از این بازار آن را در اختیار دیگران قرار دادیم گفت: سرای تجاری پایگاهی برای ۱۴ اتاق ایران و نیز فعالیت منطقه آزاد انزلی این ظرفیت و با بسترهایی که برای فعالان اقتصادی فراهم است در جهت رشد و توسعه استفاده کرد.

هادی تیزهوش تابان افزود: اتاق گیلان برای احداث این سرا و تحویل آن به اتاق ایران بی وقفه تلاش کرد و برای ساخت آن استاندار آستراخان ، سفیر تهران در روسیه و افراد دیگر کمک کردن.

نایب  رییس اتاق مشترک ایران و روسیه شرایط پیش رو در اقتصاد کشور در تجارت با روسیه را مثبت ارزیابی کرد و یاد آور شد: گیلان هم دارای قابلیت های فراوان تجارت با روسیه است وروسیه با صادرات چوب، آهن آلومنیم  و ورق های فولادی و گیلان با صادرات محصولات کشاورزی ،باغی، مصالح ساختمانی و غیره نقش پررنگی در این روابط دارد.

Share