معاون امور عمرانی استانداری گیلان:

رودخانه‌های رشت در حال نابودی است | ساماندهی دو رودخانه به زمان و اعتبارات زیادی نیاز دارد

معاون امور عمرانی استانداری گیلان گفت: در شهر رشت مجموعه ای از آلودگی‌ها رودخانه‌ها را تهدید می‌کند و یا بهتر بگوییم به سمت نابودی می‌برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، شعبانپور در خصوص رودخانه های شهر رشت گفت: ما در شهر رشت دو رودخانه داریم که مجموعه ای از آلودگی ها آن را تهدید می‌کند و یا بهتر بگوییم به سمت نابودی می‌برد. شیرابه پسماند سراوان، پساب شهر صنعتی رشت، فاضلاب بیمارستانهای شهر، پسماند جامدی که مردم در داخل رودخانه ها می ریزند. پسماند فاضلاب منازل شهری و همچنین کودهای شیمیایی که برای مزارع استفاده می‌شود با باران شسته و وارد رودخانه ها می‌شود و این رودخانه ها این همه آلودگی ها را به تالاب هدیه می‌کند.

وی ادامه داد: سالهاست که همه ما شعار می‌دادیم که رودخانه های رشت آلوده هستند اکنون دو سال است که دولت ردیف بودجه را از محل ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران به این امر اختصاص داده و امسال بودجه به مبلغ ۵۰ میلیارد اختصاص یافته است و همچنین دو سال قبل نیز ۵۰ میلیارد بوده که تنها ۳۰ درصد تحقق پیدا کرد و امسال ۵۰ میلیارد بین چند دستگاه اجرایی توزیع شده است از دستگاه های اجرایی کار پایش را محیط زیست برعهده دارد و مبلغ ناچیزی به این دستگاه اختصاص یافته است و علوم پزشکی برای چند بیمارستان مثل پورسینا از منابع داخلی و با استفاده از این اعتبارات در حال احداث تصفیه خانه بیمارستانی است و آب و شهری نیز در حال ایجاد تصفیه خانه فاضلاب برای مسکن مهر رشت است و شهرداری برای ایجاد تصفیه خانه شیرابه در سراوان در تلاش است و البته هنوز اعتباراتی به این مجموع داده نشده زیرا اسناد خزانه دارد و با توجه به رانش زباله در سراوان پروژه نیمه کاره رها شده است.

شعبانپور خاطرنشان کرد: ساماندهی دو رودخانه را نمی‌توان یکساله یا دوساله انجام داد، زمان زیاد و اعتبارات زیادی نیاز دارد و من خوشحالم و خدا را شاکرم که این پروژه حیاتی آغاز شده و ردیف بودجه گرفته و اتفاقا یکی از مهمترین دغددغه های دکتر سالاری استاندار گیلان تالاب بندر انزلی و این دو رودخانه است که برای ما به دلیل اهمیت گردشگری منفعت فراوانی خواهد داشت و در واقع یک فرصت بسیار خوب محسوب می‌شود.

Share