انتقادات استاندار گیلان

در روند احیای تالاب انزلی اولویت‌بندی وجود ندارد

سالاری با بیان اینکه باید پیوند زندگی مردم با تالاب را قطع نکنیم، متذکر شد: معتقدم که بحث را باید بیشتر اقتصادی مرتبط با زندگی و معیشت مردم ببینیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در نشست کارگروه احیای تالاب انزلی که پیش از ظهر امروز با حضور مدیران در قلمگوده انزلی برگزار شد با بیان اینکه اهمیت تالاب انزلی برای همگان مشخص است، یادآور شد: وجه تمایز گیلان با سایر استان ها طبیعت آن است و تالاب آن را برجسته کرده و حفاظت از آن یعنی حفاظت از وجه تمایز گیلان(گزارش تصویری)

مصطفی سالاری با تاکید بر اینکه باید ابعاد فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی تالاب دیده شود، افزود: هم در موضوع مطالعات و هم اجرا جمع کننده نداریم و فقط در حد گزارش و جمع بندی در جلسات بوده است. به نظر می رسد پیاده سازی،هم افزایی و اولویت بندی و اهمیت سازی نداریم و در ساختار نیازمند عزم جدی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشاور جامعی برای این پروژه باید انتخاب شود که آشنا به تالاب باشد، تصریح کرد: مشاور باید بتواند نتایج را تجمیع کرده و برنامه جامع برای اجرا به ما بدهد و باید بدانیم کدام کار مهمتر است و مبتنی بر چانه زنی دستگاه ها نباشد.

سالاری با بیان اینکه باید پیوند زندگی مردم با تالاب را قطع نکنیم، متذکر شد: معتقدم که بحث را باید بیشتر اقتصادی مرتبط با زندگی و معیشت مردم ببینیم. عده زیادی از آنها از این تالاب ارتزاق می کردند و نباید راهکار آسان این باشد که بگوییم این کارها شدنی نیست.

وی افزود: لازم نیست که جلسات متعدد برگزار شود و در نهایت افرادی متضرر شود که همانها باید به ما کمک کنند و این کار ارتباط مردم را با ما قطع می کند.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه با درست برنامه ریزی کردن می توان وضعیت را بهبود بخشید، افزود: حتی منظر تالاب هم به هم ریخته و هرکسی برای خود کومه ای ساخته است. چرا این ها را سازماندهی نکنیم و چرا مجوز ندهیم و از مردم نخواهیم خود را با محیط زیست تطبیق دهند؟! باید از حداکثر اختیارت استفاده کرد و اگر لازم شد برای جاهایی که برایشان هزینه دارد هزینه کنیم.

سالاری گفت: اولویت بندی هم در این کار وجود ندارد و هردستگاهی دارد تلاش می کند سهم خودش را اجرا کند. با دادن مجوز به سازه های شناور باید به مردم اجازه دهیم نان بخورند و نفع کار باید به مردم برسد.

وی افزود: در بحث ماهیگری، تفریحی و رستوران و سالن دیدگاه هایی هست ولی باید همه اینها را نتیجه گیری کنیم که در نهایت خیرش به مردم برسد. هر راهکاری که به اصل کار لطمه نزند را انجام دهید تا مردم هم بحث احیای تالاب را بیشتر مطالبه کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه باید جلسات نتیجه بخش باشد، اظهار داشت: رسیدگی ها را سرعت دهید و با معطل کردن، انگیزه ها را از بین نبرید. در خصوص اعتبارات هم باید از وجوه متمرکز استفاده شود مثل وجوه آبخیزداری به نام ردیف مربوط به خود می توان در حوزه تالاب هزینه کرد. در بقیه حوزه ها ده ها ردیف دیگر نیز وجود دارد . از سوی دیگر اعتبارات بین المللی اعتبارات حمایتی هست ولی باید ساز و کار آن را بلد باشیم و باید بدانیم از کجا شروع کرد و به چه کسی پیشنهاد داد و از که مطالبه کرد و باید متخصصان این کار و کسانی که این مسیر ها و نحوه مکاتبه و مذاکره را بلد هستند کمک گرفت.

سالاری تصریح کرد: باید در جلسات، متمرکز تر صحبت کرد و باید جزیره هایی که به صورت جداگانه دارند کار می کنند باید با هم مشترک شوند و هماهنگی ها فقط در کارگروه نباید باشد.

استاندار گیلان در پایان گفت: همه به هم کمک کنند و از ظرفیت نمایندگان نیز استفاده شود.

Share