مدیرکل مرکز زمین شناسی استان گیلان:

تهیه نقشه از محل دقیق گسل‌های کلانشهر رشت ضروری است

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان گفت: با توجه به انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری‌هایی که در شهر رشت صورت می‌گیرد باید نقشه‌ای از محل دقیق گسل‌های این شهر تهیه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، پانته آ گیاهچی، با بیان اینکه مرکز زمین لرزه‌ای که در استان گیلان احساس شد مرز ایران و عراق است اظهار داشت: این زمین لرزه ۷.۳ ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری رخ داده است و با توجه به اعلام دقیق دستگاه‌های لرزه‌نگار ۲.۵ ریشتر در استان گیلان احساس شد.

وی با بیان اینکه سازه‌ها  نباید روی گسل‌ها ساخته شوند خاطرنشان کرد: مکان دقیق بعضی از سازه‌های عظیم  از نظر ساخت بر روی خط گسل بررسی نشده است و در سرمایه‌گذاری‌های پر هزینه باید بیشتر در این مورد دقت شود تا از حوادث تلخ پیشگیری گردد.

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان تصریح کرد: در برنامه توسعه اقتصادی ششم دولت شهرهایی مانند کرمان، تهران، مشهد و تبریز با توجه به بودجه‌ای که برای این شهرها در نظر گرفته شده در حال شناسایی محل دقیق گسل‌ها هستند.

وی دلیل تخریب و آسیب‌های جبران ناپذیر زمین لزره بم را عدم شناسایی گسل در آن منطقه دانست و بیان داشت: به‌دلیل بودجه محدود نمی‌توان شهر رشت را به لیست شهرهای برنامه توسعه اقتصادی ششم دولت اضافه کرد و این اقدام باید استانی انجام شود.

گیاهچی افزود: با پشتیبانی مالی استانداری گیلان و شهرداری رشت، نقشه دقیق گسل‌های شهر رشت تهیه و به کسانی که برنامه‌ای برای ساخت سازه دارند ارائه می‌شود تا با توجه به قوانین نظام مهندسی و ساختمانی، این گسل‌ها را به‌خوبی بشناسند و در محاسباتشان لحاظ کنند.

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان با اشاره به روش‌های مختلف برای ساخت سازه‌ بر روی گسل‌ها اظهار داشت: از ساخت سازه‌ بر روی گسل‌ها جلوگیری نمی‌شود اما اطلاع از وجود گسل در منطقه‌ ساخت سازه باعث می‌شود اصول ایمنی، بهتر و جدی‌تر رعایت شود.

Share