دبیر پنجمین جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشریح کرد

تشریح دلایل کسب رتبه نخست توسط «دیارمیرزا» در جشنواره درست‌نویسی

دبیر پنجمین جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: تمامی مراحل ارزیابی مطبوعات و خبرگزاری‌های این دوره از جایزه تا حصول رسانه‌های برتر در زمینه درست نویسی به شمکل الکترونیکی به انجام رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ذوالفقاری، دبیر پنجمین جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به رسانه‌های برتر بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات، در اختتامیه این دوره از نمایشگاه مطبوعات که عصر امروز جمعه ۱۲ آبان برگزار شد با قرائت بیانیه هیئت داوران این جایزه گفت: به طور حتم برگزاری این جایزه نقشی مؤثری در تشویق مطبوعات در رعایت الزامات ادبی و دستور زبانی در تهیه و تنظیم اخبارشان دارد.

وی ادامه داد: اهمیت درست‌نویسی و پاکیزه‌نویسی در جریان تولید محتوای خبری یکی از مهمترین مباحثی است که امروزه در عرصه حرفه خبرنگاری مطرح است و فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز که خود را پاسدار اصالت زبان فارسی می‌داند لذا در برگزاری این جایزه تعامل و همکاری خوبی با معاونت مطبوعاتی ارشاد تاکنون داشته است.

ذوالفقاری تصریح کرد: در این دوره از جایزه فرهنگستان ۳۵ تن از داوران با نظارت شورای سیاستگذاری و با توجه به رتبه‌بندی مطبوعات ۱۱۷ عنوان نشریه و خبرگزاری را در دو مرحله مورد ارزیابی قرار دادند که در نهایت ۴۷ عنوان خبرگزاری و مطبوعات به مرحله سوم معرفی شدند تا مورد ارزیابی نهایی استادان عضو رسمی فرهنگستان قرار گیرند.

دبیر پنجمین جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی  در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های این دوره از جایزه ارزیابی آثار در ۸ گروه تخصصی به شیوه‌ای الکترونیکی است و به دلیل آنکه نشریات علمی در ترویج علم و فرهنگ از جایگاه والایی برخوردار هستند لذا یکی از بخش های این جایزه نیز به این نشریات اختصاص پیدا کرد.

وی تأکید کرد: در مجموع نتایج داوری این دوره نشان داد که مواردی همچون غلط املایی، فاصله‌گذاری‌های بجا، ادغام چند جمله به منظور جلوگیری از مطول شدن بخش‎های خبر، جا به جایی بی مورد و غیرحرفه‌ای افعال و … از جمله مواردی است که دوستان خبرنگار و فعال رسانه ای در رعایت آنها باید بیشتر دقت داشته باشند و لذا مدیران مسئول نشریات و خبرگزاری‌ها را به این مسئله که به نمونه‌خوانی متون مصوب از سوی همکاران خبرنگار بیشتر توجه نشان دهند، جلب می‌کنم.

در بخش دیگر مراسم جوایز برندگان نهایی پنجمین جایزه درست نویسی اعلام شدند و با حضور وزیر ارشاد، رییس فرهنگستان و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد مورد تقدیر قرار گرفتند.
اسامی رسانه‌های برتر این حوزه بدین شرح است:

۱ . روزنامه های سراسری
-روزنامه همشهری رتبه اول شناخته شد.
-روزنامه شهروند و ایران، مشترک رتبه دوم شدند.
-روزنامه قدس و کیهان نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

۲. روزنامه های استانی
-خبر جنوب رتبه اول شناخته شد.
-اصفهان امروز رتبه دوم شناخته شد.

۳.روزنامه های ورزشی
-خبر ورزشی رتبه اول شناخته شد.
-گل رتبه دوم شناخته شد.

۴.خبرگزاریهای تخصصی
– دفاع مقدس رتبه اول شناخته شد.
-تقریب و بین المللی قرآن (ایکنا) مشترک رتبه دوم شدند.

۵.خبرگزاری های عمومی
– مهر رتبه اول شناخته شد.
– دانشجویان ایران (ایسنا) و کار ایران (ایلنا) مشترک رتبه دوم شدند.
– خبرآنلاین شایسته تقدیر شناخته شد.

۶. پایگاههای خبری
-دیار میرزا رتبه اول شناخته شد.
– اقتصاد آنلاین و شفقنا مشترک رتبه دوم شدند.
– ۵۹۸ و افکارنیوز شایسته تقدیر شدند.

۷. نشریات فرهنگی اجتماعی
– کرگدن رتبه اول شناخته شد.
– زنان امروز رتبه دوم شناخته شد.

۸. نشریات با موضوع افزایش سواد علمی جامعه
– شهرکتاب رتبه اول شناخته شد.
– صبح زندگی رتبه دوم شناخته شد

 

Share