برگزاری سومین همایش استانی مد و لباس ایرانی اسلامی در رشت؛

بوته جقه‌های گیلانی بر قامت پوشش زنان ایرانی

لاجورد کاشی های ایرانی تا بوته جقه های رشتی دوزی گیلانی بر آن شده اند تا شانه گل و گل انار لباس های محلی گیلان را به پوشش مدرن دنیای امروز گره بزنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، سومین همایش استانی مد و لباس ایرانی اسلامی در رشت برگزار شد و آنچه بارز بود، طرح لباس های محلی زنان گیلان بر پوشش مدرن بانوان حاضر در همایش بود.

طراحان، استادان و دانش آموختگان حوزه طراحی لباس گرد آمده بودند تا نمادهای پوشش سرزمینشان را بر لباس های امروز طرح کنند و شناسه های اصالت و هویتشان را به دنیای مدرن امروز هدیه بخشند.

مریم شبان با ۲۵ سال تجربه در حوزه طراحی لباس ایرانی روز دوشنبه در حاشیه این همایش بیان کرد: پوشش زنان ایرانی نشانی از فرهنگ، اصالت و هویت آنان است و لباس های محلی زنان گیلان سرشار از این هویت است که امروز با برداشتی از آنها می توان این اصالت را به لباس های دنیای امروز بخشید.

وی اظهار کرد: در برداشتی از لباس زنان تالش نوعی لباس طراحی شده که برگرفته از رنگ ها و پوشش اسلامی است که علاوه بر زیبایی و اصالت، به راحتی قابل استفاده در اداره ها و جامعه امروز است.

کارشناس ارشد رشته زبان شناسی با پایان نامه ای با عنوان نشانه شناسی لباس زنان ایران در دهه های معاصر در حال ثبت برند لباس زنان ایرانی با نام شانه گل در کشور است.

متین حاتمی افزود: لباس، نشانه ای از فرهنگ و هویت هر سرزمین است و بر همین اساس برای معرفی داشته های غنی سرزمین خویش تصمیم به ثبت نشانه یاد شده گرفته ام.

وی اظهار کرد: نام شانه گل برگرفته از انواع طرح های سنتی بکار رفته در چادرشب گیلان است که بوته چرخ، قالی گل ، یکرنگ و … دیگر طرح های اصیل این هنر اصیل صنایع دستی در گیلان را تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: جلوگیری از رسوخ بیشتر فرهنگ بیگانه در پوشش زنان این سرزمین پر اصالت هدف بارز تصمیم یادشده و برگزاری مجموعه نگار ایرانی است.

حاتمی ادامه داد: در طراحی لباس های یادشده زیبایی، ارزش های اخلاقی جامعه، فرهنگ و اصالت با قالب رنگ آبی ایرانی ( رنگی بر گرفته از کاشی کاری ایرانی و دارای نشان ثبت جهانی ) هویداست.

وی خواستار حمایت طراحان ایرانی برای جلوگیری از رسوخ فرهنگ بیگانه در هویت ایرانی اسلامی شد.

طلایه شهبازی طراح دیگری است که قصد دارد رشتی دوزی (یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی شهر رشت است که در فهرست معنوی آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است) را بعنوان نمادی از گیلان بر لباس های ایرانی جهانی کند.

وی بیان داشت: زمان آن است که زیبایی های فرهنگی سرزمینمان جهانی شود و در این راستا اصالت و هویت لباس های محلی گیلان، الگوی اصیلی برای ارائه طرح های نوین در پوشش ایرانی اسلامی است.

سمیه علیزاده مدرس دانشگاه در رشته طراحی لباس است و استقبال نسل نو از اصالت های خودمانی سرزمینشان را ستودنی توصیف می کند.

وی معتقد است: پوشش محلی زنان گیلان سرشار از نشانه هایی است که حمایت در طراحی آنها می تواند نسل نو را از گرایش به عناصر و المان های غربی به طور آگاهانه دور کند.

شهرهای امروزی دنیای بیگانه هاست، برای حل این مشکل تنها باید به فرهنگ و اصالت اصیل خود بازگشت، باید ایرانی ماند و و البته از تمدن روز دنیا نیز عقب نماند.

Share