یک مسئول خبرداد

برگزاری هفته مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش گیلان بابیان اینکه ۲۲ تا ۲۷ آبان ماه به‌عنوان هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی نام‌گرفته است، اظهار کرد: این هفته فرصت خوبی برای جریان سازی فرهنگی درزمینهٔ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، جابر دادفر با بیان اینکه ۲۲ تا ۲۷ آبان ماه به‌عنوان هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی نام‌گرفته است، اظهار کرد: این هفته فرصت خوبی برای جریان سازی فرهنگی درزمینهٔ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: جلب مشارکت رسانه‌ها، خانواده‌ها و ذینفعان محلی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان، اصلاح نگرش‌های رایج کودکان و نوجوانان درزمینهٔ رفتارهای پرخطر، توانمندسازی کودکان و نوجوانان در زمینهٔ مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر و مشارکت عمومی برای کاهش عوامل مخاطره‌آمیز کودکان و نوجوانان از اهداف برگزاری برنامه‌های این هفته است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش گیلان گروه‌های هدف را کلیه مدارس دوره‌های اول و دوم متوسطه خواند و افزود: برنامه‌های این هفته در محورهای مختلفی چون اجرای گسترده فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری برای آموزش پیشگیری در سطح مدارس، تولید و استفاده از منابع جذاب فرهنگی و کمک‌آموزشی، استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دانش آموزان در قالب فعالیت‌های دانش‌آموزی، بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های مجازی و محصولات مربوط به فناوری اطلاعات، استفاده از پشتیبانی تبلیغاتی رادیو و تلویزیون عنوان نمود.

دادفر با اشاره به دستاوردهای مورد انتظار برنامه‌های هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: آگاه‌سازی دانش آموزان، همکاران و اولیاء در مورد خطرات و تهدیدها درزمینهٔ اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، ایجاد حساسیت و توجه دانش آموزان، خانواده‌ها، مدارس و محلات درزمینهٔ عوامل مخاطره‌آمیز تهدیدکننده نوجوانان، گسترش همکاری‌های مدرسه، خانواده‌ها، مدارس و محلات درزمینهٔ پیشگیری از اعتیاد، توسعه مشارکت و کاربست ظرفیت‌های محلی برای پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان، شناسایی و معرفی ابتکارات درزمینهٔ ی پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس و توانمندسازی خانواده‌ها، مدارس و محلات درزمینهٔ پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی از دستاوردهای مورد انتظار برگزاری این هفته است.

این مسئول با توجه به روزشمار مناسبت‌ها و برنامه‌های «هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی» اظهار کرد: هر یک از روزهای این هفته به نام خاصی نام‌گرفته است و برنامه‌ مدونی برای آن در نظر گرفته‌شده است.

دادفر گفت: دوشنبه ۲۲ آبان ماه هم‌زمان با آغاز هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی به نام « نوجوان و عوامل مخاطره‌آمیز» نام‌گرفته است که از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این روز می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مدرسه، برگزاری سخنرانی‌های آموزشی در مدرسه و نمایش فیلم‌های آموزشی برای نوجوانان اشاره کرد.

وی افزود: سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه به نام« مهارت‌های همگانی برای مبارزه با اعتیاد» نامیده شده است و در این روز توزیع محصولات فرهنگی پیشگیری در مدرسه (دفترک، بروشور و…)، برگزاری نمایشگاه سیّار پیشگیری در مدرسه و برگزاری مسابقات ورزشی در محله و مدرسه انجام می‌گیرد.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی سومین روز از این هفته را بانام « برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در مدرسه، خانواده و محله» معرفی نمود و تصریح کرد: از اهم برنامه‌های این روز، تدوین سند پیشگیری برای مدرسه (با همکاری خانواده و محله)، اجرای پروژه‌ها و اقدامات ابتکاری پیشگیرانه در مدرسه، معرفی و تجلیل از ابتکارات خانواده، محله و مدرسه درزمینهٔ پیشگیری است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی بابیان اینکه چهارمین روز از این هفته به نام «مدرسه، خانواده و محله مراقب برای نوجوانان» نام‌گذاری شده است اذعان کرد: شناسایی و رفع عوامل مخاطره‌آمیز، انتخاب معلم همیار پیشگیری و تهیه و نصب میثاق نامه پیشگیری در مدرسه از مهم‌ترین برنامه‌های این روز است.

وی بابیان اینکه جمعه ۲۶ آبان ماه جاری مصادف است با پنجمین روز از هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: شرکت در نماز عبادی و سیاسی جمعه از مهم‌ترین برنامه‌ی پیش‌بینی‌شده در این روز است.

دادفر بابیان اینکه«توانمندسازی نوجوانان، مدرسه، خانواده و محله در برابر اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی» عنوان ششمین روز از این هفته است تصریح کرد: اختصاص ظرفیت‌ها و تسهیلاتی در محله برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان و ارائه خدمات حمایتی و مشاوره‌ای برای توانمندسازی خانواده‌ها و نوجوانان از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این روز است.

دادفر آخرین روز از هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را « همیاری برای پیشگیری» عنوان نمود و افزود: برگزاری مراسم اختتامیه در سطح منطقه و مدرسه، تجلیل از کمیته‌ی پیشگیری فعال در سطح استان، تجلیل از مدارس و تجلیل از خانواده‌ها و اولیاء محلی فعال درزمینهٔ پیشگیری از اعتیاد در آخرین روز این هفته انجام می‌گیرد.

Share