با رونمایی از پوستر جشنواره

برگزاری جشنواره در سوگ صحنه در رشت | گیلانی‌ها در احیای عاشورا نقش زیادی داشتند

جشنواره در سوگ صحنه روز چهارشنبه ۲۵ آبان افتتاح و تا ۲۹ آبان ادامه خواهد داشت و اختتامیه آن در سالن وارش خاتم الانبیاء رشت برگزار خواهد شد.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دبیر جشنواره «در سوگ صحنه» در نشست خبری این جشنواره که پیش از ظهر امروز برگزار شد با بیان اینکه گیلان دارای پیشینه مذهبی و فرهنگی است، گفت: جشنواره در سوگ صحنه سال گذشته با محوریت عاشورا و وقایع قبل و بعد آن برگزار شد.

رضا میر معنوی افزود: این جشنواره سال گذشته به صورت شهرستانی آغاز به کار کرد و ۳۷ متن به این جشنواره ارسال شده بود که از این تعداد ۱۶ متن اجازه ورود و شرکت گرفتند و از این تعداد نیز ۸ متن اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه استقبال زیادی از سوی هنرمندان انجام شده، گفت: امسال این جشنواره را سعی کردیم به صورت استانی برگزار کنیم.

میرمعنوی با بیان اینکه امید داریم سال آینده این جشنواره به صورت منطقه ای برگزار شود، خاطرنشان کرد: چنین کار بزرگی با حمایت همه دستگاه‌ها انجام خواهد شد و بنده از اداره کل ارشاد استان، رییس اداره ارشاد شهرستان رشت و همچنین اعضای شورای اسلامی که ما را در این امر یاری کردند تشکر میکنم.

وی با بیان اینکه تنها سازمانی که با همکاری مالی کرد اداره ارشاد اسلامی استان با مبلغ ۵ میلیون تومان بود، افزود: خیلی از دستگاه‌ها که خودشان متولی این امر می‌توانستتند باشند تاکنون هیچ کمکی نکردند و این اجحافی است که به فرهنگ دینی و مذهبی ما می‌شود.

دبیر جشنواره در ادامه با بیان اینکه در نظر داریم تا برای نخستین بار جشنواره‌ای با عنوان جشنواره دو که در مورد مسایل اجتماعی است برگزار کنیم، گفت: این جشنواره در قالب دو هنرمند خواهد بود و ما سعی خواهیم کرد با همت مسئولان این جشنواره را در آینده نزدیک برگزار کنیم.

گیلانی‌ها در احیای عاشورا نقش زیادی داشتند

در ادامه جلسه محمد حسن‌پور رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان رشت با بیان اینکه رسانه‌ها بهترین یاور در انتشار مسایل فرهنگی در جامعه هستند، گفت: این قشر بی‌ادعا و زحمتکش بیشترین نقش را در اشاعه فرهنگ در جامعه ایفا می‌کنند و بنده در این مورد از همه آنها تشکر می‌کنم.

وی همچنین از استاد رضا میر معنوی و فرزندش که اجرا کننده این جشنواره بودند تشکر و کرد و گفت: این جشنواره برای اهل بیت و امام حسین (ع) است و هرکس هر قدمی در راه احیای دینی بردار خیرات آن به زندگیش برمی‌گردد.

حسن‌پور افزود: گیلانی‌ها در احیای عاشورا نقش زیادی داشتند. آل‌بویه اولین حاکمانی بودند که در راه احیای عاشورا و قیام امام حسین گام برداشتند و به دوش گرفتن اولین حکومت شیعه بعد از امامان برای ما گیلانیان افتخار است.

هر قشری به زبان خود برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کند

هومن میر معنوی مسئول اجرایی جشنواره نیز اظهار کرد: تئاتر گیلان ۱۲۰ سال قدمت دارد اما کمبود جشنواره در شهر رشت دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته شور اشتیاق جوانان رشت که سبب دلگرمی ما شد، گفت: همین امر سبب شد که امسال به صورت استانی برگزار شد.

میرمعنوی خاطرنشان کرد: تا کنون ۲۴ متن از کل استان به جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۱۳ متن مجوز گرفتند و ۵ متن در جشنواره ارائه کار خواهد کرد.

وی افزود: جشنواره در سوگ صحنه روز چهارشنبه ۲۵ آبان افتتاح و تا ۲۹ آبان ادامه خواهد داشت و اختتامیه آن در سالن وارش خاتم الانبیاء رشت برگزار خواهد شد.

میرمعنوی با بیان اینکه شهر رشت نیازمند چنین حرکات فرهنگی است، گفت: هر قشری به زبان خود برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کند و هنرمندان نیز با زبان تئاتر این کار را انجام خواهند داد.

همه ما مدیون عاشورا هستیم

در ادامه نشست رضا رسولی عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه همه ما مدیون عاشورا هستیم و درسهای بزرکی از این واقعه گرفتیم، افزود: هر پیروزی که در کشور بدست آوردیم ریشه دینی دارد.

وی با بیان اینکه هنوز هم تعزیه اثر گذار است، تصریح کرد: این هنر سینه به سبنه به ما رسیده است و باید امروز با ابزار و گفتمان خودمان برای انتقال عاشورا به آیندگان کمک کنیم.

رسولی با بیان اینکه برای شورای شهر رشت که به دنبال برندسازی هستند این بهترین فرصت است، گفت: در شورای چهارم احیای تماشاخانه در دستور کار قراردادیم که بسیار کار سختی بود. خدا را شکر می‎کنم که در شورای پنجم فضای بسیار مناسبی برای چنین مقوله‌هایی وجود دارد.

در ادامه نشست مصباح معاون هنری ارشاد استان گیلان گفت: برای بنده بسیار افتخار است که ابتدای کارم با نام امام حسین(ع) آغاز میشود. از استاد میرمعنوی بسیار سپاسگزارم که همیشه در عرصه های فرهنگی پیشتاز بودند و هستند.

وی ادامه داد: این جشنواره پتاسیل بالایی دارد و امیدوارم به صورت کشوری شود.

گفتنی است در پایان از پوستر جشنواره نیز رونمایی شد.

Share