جعفرزاده اعلام کرد:

برخی بانک‌ها در بسیاری از مسائل قاچاق همکاری می‌کنند

جعفرزاده با بیان اینکه بانک‌های خصوصی در دنیا کمک کننده مردم هستند اما بانک‌های خصوصی کشور ما پوست مردم را می‌کنند، گفت: نوع نگاهی که در بانک‌ها وجود دارد صرفا اقتصادی است و نوع وجودی خود را فراموش کرده‌اند که برای رفاه حال مردم ایجاد شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در خصوص مشکلات و آسیب‌های نظام بانکی کشور، اظهار داشت: متوسط تعداد بانک‌های کشور بسیار بیشتر از بانک‌های جهانی بوده وهزینه کرد بانک‌های ما بسیار بیشتر است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی در دنیا کمک کننده مردم هستند اما بانک‌های خصوصی کشور ما پوست مردم را می‌کنند، گفت: نوع نگاهی که در بانک‌ها وجود دارد صرفا اقتصادی است و نوع وجودی خود را فراموش کرده‌اند که برای رفاه حال مردم ایجاد شده‌اند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به‌صورت مثال بانک کشاورزی برای کشاورزان، بانک رفاه برای کارگران، بانک سپه برای نظامیان ایجاد شده‌اند اما فلسفه وجودی خود را فراموش کرده‌اند و در صورت تغییر نام آنها هیچ تغییری در آنها ایجاد نمی‌شود، اضافه کرد: عدم نظارت بر بانک‌ها یکی دیگر از مشکلات سیستم بانکی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه ادعاهایی که بانک‌ها دارند با نظارتی که بر آنها می‌شود دو مقوله جدا از هم است، بیان کرد: بانک مرکزی نمی‌تواند ادعا کند نظارت دقیق بر یک بانک را دارد و در جریان تمامی موجودی، تسهیلات پرداختی و رسوب وام‌های آنها است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک سیستم مکانیزه الکترونیکی که توانایی هشدار دادن را داشته باشد در سیستم بانکی کشور وجود ندارد، عنوان کرد: بانک‌های دولتی از مسیر اصلی خود خارج شده‌اند؛ بانک‌های دولتی با حمایت دولت تشکیل شده‌اند و باید دید در چند سال گذشته به چه میزان به این بانک‌ها خط اعتباری پرداخت شده و همچنین باید دید صدور برگشتی آنها در کجا هزینه شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید بررسی شود از منابعی که مردم به‌عنوان قرضه‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند چه میزان وام به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اضافه کرد: علی رغم تمام احترامات باید گفت که بانک مرکزی ابزاری برای نظارت بر بانک‌ها ندارد، در دنیا روش نظارت بر بانک‌ها سنتی نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تعداد بانک‌‌ها و موسسات باید کمتر شوند، موسسات غیر مجاز باید بسته شوند، موسسات باید با یکدیگر ادغام شوند، تعداد شعبات بانک‌ها کم شوند، به سمت الکترونیک شدن حرکت کنیم و بانک مرکزی باید این توان را داشته باشد تا به‌صورت آنلاین بر بانک‌ها نظارت کند، عنوان کرد: تا زمانی که نظارت بر بانک‌ها وجود ندارد شاهد حوادث تلخ در بانک‌ها هستیم.

وی در خصوص اینکه تعدد بانک‌ها تا چه میزای می‌تواند برای کشور آسیب‌زا باشد، گفت: تعداد زیاد این بانک‌ها باعث می‌شود تا نظارت بر آنها مشکل شود و این بانک‌ها در تجمیع نقدینگی موجود توان یکدیگر را مصرف می‌کنند و پول به صورت سوری در بانک‌ها می‌چرخد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بانک‌ها در خصوص بسیاری از مسائل قاچاق همکاری می‌کنند که علم نیز دارند، تصریح کرد: الکترونیکی شدن سیستم بانکی می‌تواند در مباحث مبارزه با قاچاق نیز تاثیرگذار باشد، نظارت‌ها وجود ندارد با الکترونیک شدن سیستم بانکی هر حجم پولی که جابه‌جا می‌شود را می‌توان تشخیص داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای، در پایان با بیان اینکه در حال حاضر گردش حجم پول مشخص نیست و ممکن است در این بین نا‌خواسته پولشویی‌هایی نیز صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: نظام بانکی برای اصلاح ساختار نیاز به یک انقلاب سیستمی دارد، با صورت گرفتن این انقلاب سیستمی می‌توانیم در مبارزه با قاچاق و پولشویی نیز موفق باشیم؛ قاچاق‌چی زمانی که پول و منابع مالی نداشته باشد نمی‌تواند کالای قاچاق وارد کند.

Share