افتخاری مطرح کرد

با گزارش غلط یک کارشناس میزان تخریب درختان مسیر سد لاسک ۷۴ میلیارد تومان برآورد شد

نماینده فومن و شفت درمجلس شورای اسلامی به برآورد غلط یک کارشنان از تخریب ۷۴ میلیارد تومانی درخت در مسیر اجرای طرح سدلاسک اشاره کردو گفت:۷۰درصد اجرای این طرح تعارضی با منابع طبیعی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، حجت الاسلام محمدمهدی افتخاری در جلسه شورای اداری که ظهر پنج شنبه در سالن میرزای شفتی فرمانداری شهرستان شفت برگزار شد ضمن تسلیت ایام و همچنین همدردی با زلزله زدگان غرب کشور به توجه بر اقتصاد مقاومتی به عنوان یک تدبیر بلند مدت در حوزه اقتصادی و اشتغال تأکید کرد.

وی با اشاره به اعتبار بیش از ۱۷ میلیارد تومانی شهرستان شفت در سال جاری، افزود: این اعتبار براساس شاخص جمعیت کاهش یافته است البته این قابلیت وجود داشت که با تلاش مدیران دستگاه ها در برخی از حوزه ها شاهد اعتبارات بیشتری باشیم.

نماینده فومن و شفت در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه راه روستایی، آب و فاضلاب در هر دو بخش شهری و روستایی و همچنین آب منطقه ای بخشی از مطالبات مردمی است، گفت: روسای دستگاه های اجرایی شهرستان شفت باید با داشتن برنامه مدون زمینه ارتقای شهرستان را فراهم کنند.

وی به اجرای دو پروژه ملی سدلاسک و ملاسرا-شفت -زنجان در سطح شهرستان شفت اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه این دو پروژه به دلیل بی اهمیت بودن از سوی برخی مسئولان وقت پیگیری لازم برای اجرایی شدن صورت نگرفته و تنها در زمان انتخابات برای جلب آرای مردم از آن بهره برداری شده است.

حجت الاسلام افتخاری با اشاره به پروژه ملی ملاسرا- شفت -زنجان، تصریح کرد: اعتبار این پروژه اسفناک بوده و از هفت میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته در سال۹۰، شش میلیارد توسط زنجان جذب شده و تنها یک میلیارد تومان به استان گیلان رسید که از آن میزان هم تنها ۴۰۰ میلیون تومان جذب شد.

وی همچنین با بیان اینکه این ظلم و ضایع شدن حق استان و به طبع شهرستان شفت است، افزود: درباره سدلاسک نیز روز سه شنبه جلسه ای در اداره کل محیط زیست گیلان برگزار شد و در انتظار تصمیمات نهایی هستیم.

احداث سدلاسک زمینه ساز اشتغال و ارتقای صنعت گردشگری درشفت

نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سد لاسک در جدول شماره ۱۸ بودجه در سال ۹۰ قرارگرفته و سرمایه گذاری برای این پروژه بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان است، گفت: مخزن آبگیری این سد با ظرفیت ۸۰ میلیون متر مکعب بوده که آب شرب شهر شفت و روستاهای اطراف و بخشی از مرکز استان را تأمین می کند.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم مدیریت درست در این حوزه صورت دهیم در سال های آتی می توانیم تأمین کننده آب استان گیلان محسوب شویم، خاطرنشان کرد: متاسفانه براساس گزارش نادرست از سوی یک کارشناس منابع طبیعی که گفته برای ساخت سد لاسک ۷۴ میلیارد تومان از درخت های مسیر نابود می‌شود ساخت و اجرای این پروژه مشمول زمان شده است.

افتخاری با اشاره به وجود چهار سد مشابه با سدلاسک در استان گیلان، تصریح کرد: سدلاسک کوچک ترین سد در میان این سدها محسوب می شود. سد شفارود بزرگترین سد است که برآوردهای  کارشناسی میانگین تخریب درخت های مسیر سد۲۲ میلیارد تومان بوده این درحالی است که برای سد لاسک با توجه به کوچک تر بودن آن برآورد ۷۴ میلیادر تومان شده که جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: این درحالی است که ۷۰ درصد فضای مخزن آبگیری این سد معارضی با منابع طبیعی ندارد و تنها در ۳۰ درصد آن باغ چای، شالیزار، منابع طبیعی و محیط زیست، منازل مسکونی وجود دارد ولی سد شفارود وضعیتی برعکس دارد که با همه این اوصاف مجوز را دریافت کرده و در حال ساخت است.

نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود بحران آب در کشور و جهان، یادآورشد: اینکه در جهان و در سطح کشور مدیریت می کنند این درخور شأن استان نخواهد بود که گفته شود در گیلان با وجود نعمت های خدادادی و همچنین بارش نزولات آسمان بحران آب وجود دارد.

وی افزود: سدلاسک با ایجاد دریاچه ای با ظرفیت ۸۰ میلیون متر مکعب علاوه بر پوشش مناطق جنگلی بسیار زیاد می تواند در حوزه گردشگری و توریستی را ایجاد می کند در حوزه اشتغال زایی می تواند نقش موثر داشته باشد.

Share