معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد:

با تغییر شکل رسانه‌ها، شیوه نظارت نیز تغییر می‌کند

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره شرایط دریافت مجوز رسانه‌های اجتماعی، اظهار کرد: باید در سیاست‌گذاری به این نکته توجه کنیم که وقتی شکل رسانه‌ها تغییر می‌کند باید همپای آن شکل نظارت را هم تغییر بدهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، حسین انتظامی در برنامه «چشم شب روشن» سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه‌های اجتماعی رسانه محسوب می‌شوند، بیان کرد: اینها طبیعتا رسانه‌اند، اما در شکل رسانه‌های اجتماعی. به هر حال تفاوت‌هایی میان رسانه‌های جمعی و اجتماعی وجود دارد. در رسانه‌های جمعی و سنتی شاخصه‌هایی همانند دروازه‌بانی خبر و تایید صحت اخبار و راستی‌آزمایی رعایت می‌شود که در رسانه‌های اجتماعی توجهی به آنها نمی‌شود.

او درباره شرایط دریافت مجوز رسانه‌های اجتماعی، گفت: باید در سیاست‌گذاری به این نکته توجه کنیم که وقتی شکل رسانه‌ها تغییر می‌کند باید همپای آن شکل نظارت را هم تغییر بدهیم. ما نباید نسبت به پدیده‌های جدید منفعل و باید در حوزه تولید محتوا در این رسانه‌ها فعال باشیم.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنین با اشاره به هفته کتاب و لزوم افزایش سرانه مطالعه در کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر مطبوعات می-توانند در ترویج فرهنگ مطالعه موثر باشد، اظهار کرد: وقتی از سرانه مطالعه سخن می‌گوییم شامل مطبوعات هم می‌شود و چه بسا مطبوعات نقطه عظیمت هم هستند. خاطرم هست سال ۸۳ که نماینده مدیران مسئول در هیئت نطارت بر مطبوعات شدم تاکید داشتم که مخالف انتشار نشریات زرد هستم. یکی از همکاران ما که یک مجله سنگین ادبی منتشر می‌کرد معتقد بود که نباید این مسیر دنبال شود؛ چراکه مخاطبی که می¬خواهد وارد حیطه خواندن مجالات سنگین شود حتما از همین مجله‌های زرد شروع کرده و بنابراین اگر بخواهیم این نقطه شروع را قطع کنیم، نوعی انقطاع کلی حاصل شده است.

انتظامی با بیان اینکه «باید تلاش کنیم این فرهنگ کتابخوانی با روش‌های مختلف گسترش پیدا کند»، اضافه کرد: الان شمارگان مطبوعات رو به کاهش است و جمع تیراژ حدود ۱۷۰ روزنامه در کشور کمتر ۸۰۰ هزار نسخه است. به هر حال اساسا وظیفه دستگاه‌های سیاست‌گذار این است که با روش‌هایی این مسیرها را فراهم کنند. برای مثال یارانه‌ای که بر دولت‌ها فرض هست که به مطبوعات اختصاص دهند، اگر چه این مبلغ کم است، از جمله این اقدامات است. در عین حال باید سایر ابزارها را نیز به کار گرفت. از طرفی طرح های دیگری هم در سال‌های اخیر انجام شده و ادامه دارد تا در برابر این موج از بین رفتن رسانه‌های کاغذی منفعل نباشیم. ما در عین حال که واقعیت تغییر الگوی مصرف رسانه‌ای را قبول می‌کنیم، باور نداریم که دوره مطبوعات کاعذی کاملا تمام شده است.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره شرایط امروز مطبوعات ایران نیز اظهار کرد: خوشبختانه با افقی که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به وجود آورده و تلاشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برخط قرار دادن اطلاعات انجام می‌دهد، آمارها بر روی سایت‌ها موجود است. در حال حاضر حدود ۸ هزار نشریه چاپی و الکترونیک داریم که در این میان نزدیک به ۲۵۰۰ سایت خبری هستند و بخشی از آنها یعنی حدود ۳۰۰ عنوان به نشریات الکترونیکی غیر برخط تعلق می‌گیرد. همچنین بالغ بر ۳۰ درصد نشریات استانی و محلی هستند و تلاش می‌کنیم که این نشریات ترویج پیدا کنند، چون این نشریات محلی دراین موج تغییرات هنوز با فرصت بیشتتری مواجه‌اند.

انتظامی در ادامه با بیان اینکه «امروز رسانه جمعی به رسانه اجتماعی تبدیل شده»، یادآور شد: به طور کلی می‌توان گفت که در این موجه تغییرات رسانه‌ها سه گروه نشریات بین‌المللی، تخصصی و اختصاصی و نشریات استانی با فرصت‌های بیشتری مواجه‌اند. بر این اساس نشریات محلی که فقط به یک حوزه توجه دارند، تنها مسائل و دغدغه‌های آن حوزه را منعکس و بخوبی استعداد یابی می‌کنند بیشتر مورد اقبال مخاطبان خودشان هستند. در همین راستا چند سال است که سیاست ترویج و توسعه نشریات محلی در دستور کار ما قرار گرفته است.

او حمایت از نشریان استانی را حمایت از تنوع فرهنگی کشور و حفظ انسجام ملی دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضرتمام استان‌ها مجوز انتشار نشریات محلی را دارند، ولی ممکن است در برخی از استان‌ها به دلایلی منتشر نشوند. در عین حال در برخی از استان‌ها تعدادی از نشریات با استقبال خوبی مواجه و موفق‌اند.

انتظامی همچنین درباره شرایط نشرات گوره کودک و نوجوان در کشور اظهار کرد: نزدیک به دوهه است که نشریات کودک در برخی از نقاط کشور داریم که خیلی هم موفق هستند. وزارت فرهنگ و ارشاد بسته‌ای حمایتی در حوزه مطبوعات دارد که ابتدای هر سال اعلام می کند مبنی بر اینکه صاحبان کسب و کار بدانند که چه اولویت‌هایی برای سیاست‌گذار فرهنگی کشور وجود دارد. به عنوان مثال برای سال ۹۶، ۱۳ مورد اعلام شده که اگر موضوع رسانه‌ای یکی از این موارد باشد در اولویت‌های حمایتی قرار خواهند گرفت و یارانه‌های آنها تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند. رسانه‌هایی که مروج فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ اقتصاد مقاومتی، کتابخوانی، زبان و ادب فارسی و … باشند شامل این موضوع می‌شوند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و اهدای جایزه فرهنگستان ادب در اختتامیه این نمایشگاه، اظهار کرد: پیشتر نمایشگاه مطبوعات در کنار نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد و از سال ۷۲ هویت مستقل پیدا کرد. عملا می‌توان گفت که این نمایشگاه ضیافت سالانه رسانه‌ای‌ها محسوب می‌شود و بازدیدکنندگان هم به چند دسته مشخص مسئولان، متخخصان، خود اهالی مطبوعات و مهمترین دسته یعنی مردم تقسیم می‌شود. از سال ۹۲ جایزه‌ای بنام جایزه فرهنگستان ادبیات فارسی تعریف شد که از رسانه‌هایی که به درست نویسی توجه دارند، تقدیر شود.

Share