در نشست آسیب شناسی کودک آزاری در ایران عنوان شد

انتقاد از رسانه‌ای شدن پرونده اهورا | در ۵۰ درصد خانواده‌ها طلاق عاطفی وجود دارد

سرهنگ خیرخواه با اشاره به حادثه مرگ اهورا کودک ۳۱ ماهه در رشت گفت: بنده به رسانه‎ای شدن این مسئله نقد دارم. تاکنون رسانه‌ها کجا بودند؟

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا میزگرد خبری با موضوع “آسیب شناسی کودک آزاری در ایران” به میزبانی خبرگزاری تسنیم صبح امروز برگزار شد.

انتقاد از نحوه رسانه‌ای شدن پرونده اهورا

در این نشست معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان با بیان اینکه در ابتدا باید کودک آزاری را بشناسیم گفت: در گیلان آمار بالایی خوشبختانه در مورد کودک آزاری نداریم اما برای پلیس یک مورد هم اضافه است و باید تلاش شود که به صفر برسانیم.

سرهنگ خیرخواه با اشاره به حادثه مرگ اهورا کودک ۳۱ ماهه در رشت با انتقاد از نحوه رسانه‎ای شدن این اتفاق اظهار کرد: چرا هیچکس قبل از بروز اتفاق به این مسئله توجه نکرده و صرفا برای بالا بردن میزان بازدید شروع به نشر این حادثه پرداختند.

وی در مورد ورود رسانه ملی به این موضوع نیز اظهار کرد: مصاحبه با پدر و مادر این بچه بیگناه کاری پسندیده نبود و هنوز این قضیه به صورت کامل روشن نشده بود که اقدام به نشر آن پرداختند.

سرهنگ خیرخواه با بیان اینکه رسانه ها یکی از عوامل کنترل و یا ازدیاد این نوع جرائم هستند، افزود: رسانه‌ها اگر نیتشان خیر است باید تمام وقت خود را در مورد کم کردن جرائم این‌چنینی با مصاحبه از اساتید برجسته، مسئولان مربوطه جهت آگاه کردن افکار عمومی بگذارند.

وی با بیان اینکه موضوعاتی مانند طلاق، خودکشی، فرار از خانه، اعتیاد بالاتر از کودک آزاری در استان و شهرستان رشت است، یادآور شد: رسانه‌ها با رسالتی که دارند می توانند از همین حالا به این موصوعات بپردازند تا بتوانیم به کمک اصحاب جرائد، خبرگزاری‌ها و پایگاه های خبری پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم.

سرهنگ خیرخواه در ادامه اظهار کرد: جامعه ما سنتی است و درحال گذار به سمت مدرینته شدن است. در بسیاری از خانواده‌ها هنوز مفهوم کودک آزاری به درستی روشن نشده است. همچنین مسئولیت پذیری در مورد مشارکت اجتماعی برای اطلاع رسانی کودک آزاری در جامعه وجود دارد.

بزرگ کردن یک رویداد جزو رسالت رسانه نیست

در ادامه این نشست علی پورحسن مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با بیان اینکه کودک آزاری مسئله‌ای است که در کل دنیا صورت میگیرد گفت: فقر اقتصادی و فقر فرهنگی دو علل مهم در وقوع چنین جرائمی هستند.

پورحسن افزود: در مورد فقر اقتصادی دولت باید با ایجاد بستر مناسب برای معیشت افراد جامعه بتوان آرامش مناسبی را برای خانواده‌ها فراهم آورد. وجود کودکان کار، هم کودک آزاری محسوب می‌شود.

وی همچنین به فقر فرهنگی اشاره کرد و گفت: بسیاری از خانواده‌ها نوع برخورد مناسب با فرزند خود را بلد نیستند و نمی‌دانند که کتک زدن و تنبیه روانی نادرست باعث بروز مشکلات روحی در کودکان میشود. باید دانش اجتماعی افراد را در این زمینه بالا ببریم.

پورحسن در ادامه با انتقاد به رسانه‌ها اظهار کرد: رسانه‌ها نبابد منتظر وقوع رویداد باشند بلکه باید با نگاه تیزبین مسائل را دنبال کنند و به تحلیل بکشاند. اینکه اتفاقی رخ دهد و رسانه‌ها آن را بزرگ کنند که جزو رسالتشان محسوب نمیشود و بیشتر باعث متشنج کردن افکار عمومی و عادی شدن جرم در جامعه می‌شوند.

در ۵۰ درصد خانواده‌ها طلاق عاطفی وجود دارد

در ادامه نشست رضا جعفری معاون امور اجتماعی بهزیستی با بیان اینکه پدیده کودک آزاری یک پدیده جدید نیست، گفت: در طول تاریخ این پدیده مانند زنده به گور کردن دختران وجود داشته و تا کنون هم به شکل های مختلف شاهدش هستیم.

جعفری با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی بی شکل هستند گفت: خیلی از رویدادهایی که امروز شاهدش هستیم و به راحتی از آن می‌گذریم در آینده به بحران تبدیل می‌شوند.

وی درمورد تعداد کودک آزاری در گیلان گفت: از ۱۸ هزار تماس که به مراکز اورژانس اجتماعی در شش ماهه نخست امسال انجام شد ۱۳ درصد مربوط به خشونت‌های خانگی و ۲۲ درصد مربوط به کودک آزاری بود است.

جعفری با اشاره به اینکه ۶ مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان راه اندازی شده است، گفت: با راه اندازی این مراکز و آشنایی مردم با این مرکزها باعث مطالبه‌گری و حقوق بیشتر خود در جامعه شده اند.

وی ادامه داد: رسانه ها نباید تحریک کننده باشند بلکه باید آگاهی بخش و اطلاع رسان در مورد وضعیت موجود باشند.

جعفری با بیان اینکه نباید کاری کنیم که یک پدیده ای مانند طلاق که امروز بسیار امری عادی شده است مسائل دیگر هم عادی شود، گفت: همیشه باید مسائل را طوری تحلیل و انعکاس دهیم که قبح قضیه کم نشود.

معاون بهزیستی گیلان یادآور شد: کودکان سرمایه‌های اصلی جامعه هستند و باید در مورد نوع برخورد، تربیت و توجه به این سرمایه تمام تلاش خودمان را انجام دهیم.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر از هم گسیختگی خانواده‌ها تهدید بزرگی برای جامعه است، گفت: در ۵۰ درصد خانواده‌ها طلاق عاطفی وجود دارد و کودکانی که در چنین فضایی بزرگ میشود شاهد بحث‌ها و تنش‌های زیادی از سوی والدین خود هستند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد خشنونت‌ها علیه کودکان در خانواده است، افزود: کودک آزاری به دو علت عدم توازن قدرت و وابستگی مالی رخ می‌دهد. در حال حاضر ۲۵ درصد افراد جامعه مشکل اختلال روانی دارند و ۵۰ درصد طلاق هم به علت اختلال جنسی است. ۴۴ درصد ازطلاق ها در ۵ سال اول زندگی انجام میشود و پایداری زندکی در جامعه ما به ۱۰سال رسیده است.

جعفری با اشاره به اینکه در شهر باید نشانه هایی از شر دوستدار کودک بودن وجود داشته باشد، گفت: متاسفانه در شهرهای ما به ویژه در شهر رشت فضا برای کودکان مهیا نیست و شهر خشنی را به فرزندان و بچه‌ها نشان میدهد.

در ادامه جلسه صدیقه مرادی مدرس دانشگاه در حوزه جزا و جرم شناسی در مورد کودک آزاری اظهار کرد: در مورد کسانی که مرتکب چنین جرم‌هایی میشوند نباید به سرعت بر روی آنها اعمال و اجرای قانون صورت گیرد زیرا فرصت کافی برای علت و عوامل پدید آمده آن را از دست می‍‌دهیم و باید مرتکبین مورد مطالعه قرار بگیرند.

Share