در جلسه شورای شهر رشت بیان شد

از وضعیت فاجعه‌بار بقعه خواهر امام تا اشتباه احداث تصفیه‌خانه در لندفیل سراوان

رمضانپور با اذعان به اینکه در احداث تصفیه خانه مشاور اصرار داشت که اینکار در پای لندفیل انجام شود گفت: در همان موقع افرادی هم مخالفت کردند و گفتند انجا راه دسترسی در آنجا وجود ندارد و نیازمند قطع یکهزار و پانصد اصله درخت بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس شورای اسلامی شهر رشت در چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت با تبریک به مناسبت سیزدهم آبان اظهار کرد: سیزدهم آبان نماد استکبار ستیزی مردم ایران است. سید امیر حسین علوی با اشاره به فرا رسیدن اربعین امام حسین(ع) گفت: انشاالله در سفر اربعین نائب الزیاره مردم رشت هستیم.

وی با تبریک مجدد به حامد عبداللهی بابت انتخاب به عنوان ریاست شورای گیلان گفت: ان شاالله همه ما خادم خوبی برای مردم باشیم.

در این جلسه فاطمه شیرزاد عضو شورای اسلامی رشت با گرامیداشت روز سیزدهم ابان روز دانشجو اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای گرانقدر را گرامی میداریم و در تشییع پیکر شهید میرحسینی حضور گسترده خواهیم داشت.

وی افزود: در شهر رشت یکسری بناهای تاریخی و با قدمت وجود دارد که بازنگری این بناها باید در دستور کار قرار بگیرد و یقینا در شورای پنجم نیز این مبحث را در دستور کار قرار دادیم و انشاالله بحث بازآفرینی بافتهای رشت در دستور کار قرار بگیرد و اخیرا خانه شبان هم مورد تخریب قرار گرفت.

شیرزاد افزود: کاروانسراهایی که در شهر رشت وجود دارد می تواند محور گردشگری در رشت باشد و می توانیم از این طریق شهر رشت را به جایگاه اصلی اش برسانیم.

وی با اشاره به بافت خواهر امام شهر رشت گفت: متاسفانه شرایط فعلی حاکم در اطراف بقعه خواهر بسیار وخیم است و وضعیت اسفناکی در اطراف بقعه به لحاظ کنده کاریها مشاهده می شود.

شیرزاد بیان کرد: حدود یکماه است که در محله ساغریسازان که بافت تاریخی دارد شهردار منطقه دو اجازه ساخت و ساز بالاتر از حد مجاز صادر کرده است و حتی شاهد نصب درب ریموت دار در آن اطراف هستیم و انشاالله شهرداران مناطق فرصت بیشتری برای توجه به چنین مباحثی داشته باشند.

وی با اشاره به فرا رسیدن اربعین امام حسین (ع) گفت: انشاالله زیارتها قبول باشد و نائب الزیاره همه ما باشند.

 عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: تشییع پیکر شهید میر حسینی را پیشاپیش تبریک و تهنیت می‌گویم و در سفر اربعین نائب الزیاره همه خواهم بود.

محمد حسن عاقل منش با اشاره به اینکه رای به نصرتی نشان دهنده تعامل و وحدت اعضای شورا بود گفت: حضور استاندار جوان در گیلان مایه خوشحالی است و یقینا انگیزه‌های بیشتری برای فعالیت وجود خواهد داشت. تلاش می‌کنیم با برنامه راهبردی ۱۴۰۱ به الزامات شهر بیش از گذشته توجه شود.

عاقل منش افزود: رشت نیازمند جذب سرمایه گذار است و باید با همدلی همه فضایی آرام در شهر ایجاد کنیم و از تنش های بی حاصل که موجب فراری شدن سرمایه گذاران خواهد شد و رشت در حال حاضر با مشکلات فراوانی روبه رو باشد. کاهش در آمد شهرداری که موجب بروز مشکلات متعددی است و کمبود فضای سبز شهری، اقتصاد نامناسب شهری و همچنین پیگیری شهر خلاق خوراک شناسی و مبحث سراوان که به یک عقده سرطانی تبدیل شده است نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است.

وی گفت: رفع آلودگیهای رشت که همه نیازمند هدفهای شورای پنجم است و یکی از نوارد قابل طرح و پیگیری اعتماد سازی و جلب توجه به برنامه ها دارد و تا زمانیکه شهروندان به این اعتماد نرسند مشکلات کامل برطرف نمی شود و بر خود لازم میدانم به زودی برنامه عملیاتی خود را به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی شورا مطرح و به نتیجه برسانم.

عاقل منش افزود: اگر هر کدام از شوراهای رشت با عناوینی مطرح شدند شورای پنجم هم باید با عنوان شورای انجام کارهای بزرگ معرفی شود و باید برای توسعه شهرمان از هر مبحثی بهره مند شویم.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه از ظرفیت مشاوران شورا استفاده شود گفت: از عملکرد پسماند و تلاشهای شورای چهارم سپاسگذارم و ایجاد حفر چاه به منظور کنترل گاز متان، ایجاد پشته های خاکی و… همه از جمله اقدامات شورای چهارم در سراوان بود که قابل قدردانی است.

احمد رمضانپور افزود: رئیس شورای اسلامی سراوان در مصاحبه گلایه کرده بود که چرا مسئولین به سراوان نیامدند و در هر حال تلاشهایی شده و در شورای چهارم مصوباتی در خصوص سراوان شده است و قراردادی هم با دانشگاه گیلان در شورای گذشته منعقد شد که نتیجه آن احداث لندفیل بوده است.

وی با اذعان به اینکه در احداث تصفیه خانه مشاور اصرار داشت که اینکار در پای لندفیل انجام شود گفت: در همان موقع افرادی هم مخالفت کردند و گفتند انجا راه دسترسی در آنجا وجود ندارد و نیازمند قطع یکهزار و پانصد اصله درخت بود. با رانش بزرگ زباله سایت ایجاد شده تصفیه خانه زیر آوار زباله ها مدفون شد.

رمضانپور با بیان اینکه می‌توانستیم اینکار را بهتر انجام دهیم گفت: قرار بود کارها به گونه ای انجام شود که از جولان حشرات موذی و… جلوگیری شود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه امروزه بحث زباله سوز باید برایمان در اولویت باشد تصریح کرد: باید این مبحث هر چه سریعتر به سرانجام و نتیجه برسد.

رمضانپور با اذعان به اینکه زباله سوز رشت از وزارت کشور تائید شده است و به عنوان یک عضو شورا تقاضا دارم که مشکل سراوان برطرف شود، بیان کرد: مشکل سراوان تمام مردم رشت، گیلان و حتی افرادی که به نوعی به گیلان رفت و امد دارند را تهدید می کند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه شورا در مقام کنترل و نظارت است گفت: در خصوص مباحثی که پیرامون سراوان مطرح است اجرا به عهده شهرداری و دیگر دستگاههای مربوطه است و اقداماتی که در خصوص سراوان انجام شد قطعا در برنامه‌های کاری کمیسیونهای هم مورد بررسی قرار گیرد.

علوی افزود: هر کاری که بنده به عنوان رئیس شورا باید پیگیر آن باشم را با تمام توان پیگیری خواهم کرد و در نخستین جلسه ای که با استاندار گیلان داشتم در خصوص چنین مباحثی هم صحبت شد.

جلال الدین محمد شکریه عضو دیگر شورای رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: ما علاقمند هستیم بدانیم شورای پنجم به لحاظ مالی چه چیزی را تحویل گرفته است و در مباحث مختلف شفاف سازی بشود و پایشی در تمامی حوزه‌ها و پروژه‌ها انجام شود.

وی افزود: پیشنهاد می کنم شهردار رشت هفته ای یکبار جهت ارائه گزارش به صحن بیاید و در خصوص پروژه‌هایی همچون خواهر امام که واقعا فاجعه است گزارش بدهد. شکریه با اشاره به آمادگی سرمایه گذار اروپایی در خصوص دستگاه زباله سوز اظهار کرد: باید از چنین فرصتهایی استقبال کرد.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: از پیگیریهای فاطمه شیرزاد یکی از اعضای شورا به عنوان یک زن شجاع تشکر می کنم.

اسماعیل حاجی پور افزود: شهرداری منطقه دو رشت در خصوص ساغریسازان بر اساس مباحث میراث فرهنگی پروانه فعالیتی صادر کرد اما با تخطی که توسط مجری کار انجام شد شهرداری تقاضای تبصره یک ماده صد و تخریب مازاد را نموده است.

خبرنگاران میهمان شورا نیستند و صاحبخانه هستند

رضا رسولی عضو شورای اسلامی رشت با بیان اینکه اصحاب رسانه حواس و خواص مردم هستند گفت: رسانه ها برای مردم مینویسند و گزارش می‌دهند و اگر اینها نبودند شاید بسیاری از اتفاقاتی که برای شهر مناسب نبود رقم میخورد.

وی با بیان اینکه با کادر جدید مستقر در شورا انتظار می رود به یک نظم بهتر برسیم تصریح کرد: خبرنگاران میهمان شورا نیستند و صاحبخانه هستند.

رسولی بیان کرد: هیچ کدام از ما برای ایجاد نظم و چارچوب مخالف نیستم و هم بنده و مجموعه اداری شورا را از تقسیم خبرنگاران خودی و غیر خودی بر حذر می‌دانم. تاکید می‌کنم احترام افراد حفظ شود و حق نداریم از زبان افراد مطلبی را یادداشت کنیم و همه ما تابع نظم فراگیر هستیم و فضای شورا با شهرداری رشت متفاوت است.

وی افزود: ما گاها در داخل شورا با همکارانمان در حال صحبت هستیم و بعد متوجه صدور شب نامه‌ها می‌شویم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه فضای حاکم بر شورا دوستانه است گفت: تذکری که عضو شورا در خصوص رسانه ها گفتند تمایل دارم جامع تر و کامل تر بابت آن به بنده توضیح دهند و اگر مساله‌ای باشد حتما پیگیری خواهم کرد.

مصوبات شورا

در این جلسه لایحه دو فوریت تسریع فرآیند اجرای پروژه های سرمایه گذاری و برگزاری فراخوان های مربوطه به منظور جذب سرمایه گذاران در صحن شورا مطرح شد که به علت عدم موافقت اعضای شورا بصورت یک فوریت به تصویب رسید.

 بررسی طرح الزام آور تهیه برنامه راهبردی موضوع دیگری بود که در جلسه امشب شورا مورد بررسی قرار گرفت. عضو شورای اسلامی شهر رشت در خصوص این طرح اظهار کرد: با توجه به اینکه شورای پنجم رشت با سال ۱۴۰۰ و پایان دهه ۹۰ هجری شمسی مصادف است لذا به منظور منطقی ساختن مسیر توسعه با استفاده از امکانات و منابع موجود در شهرداری ضرورت دارد برنامه مناسبی که مسیر توسعه شهر رشت را تا پایان سال۱۴۰۰ مشخص نماید تهیه گردد.

محمد حسن عاقل منش افزود: طرح الزام آور تهیه برنامه های راهبردی و عملیاتی شهر و شهرداری رشت باید با گرفتن مشاور مجرب به سرانجام برسد و حتی المقدور از مشاور بومی استفاده کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه باید با یک چشم انداز مناسب حرکت کرد گفت: در این طرح باید مشاور ذیصلاح مشخص شود و برای افق ۱۴۰۰ باید برنامه ریزیها انجام شود.

سید امیر حسین علوی افزود: هر راهبردی که تدوین می شود باید بدانیم که خروجی چهار ساله شورا چه چیزی می تواند باشد. حامد عبداللهی یکی از اعضای شورای رشت نیز در خصوص طرح الزام آور تهیه برنامه های راهبردی و عملیاتی شهر گفت: کمیته ای که در این راستا تشکیل می شود با ریاست رئیس شورا هدایت شود.

احمد رمضانپور عضو دیگر شورای رشت نیز درخصوص کمیته ای با عنوان کمیته عالی رشت گفت: شورا جایگاه نظارتی دارد و در کمیته ای که پیشنهاد تشکیل آن داده شده است ریاست آن را به شهردار سپرده اند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این خصوص اظهار کرد: شورا جایگاه نظارتی دارد و اگر در این خصوص ورود کند و جایگاه ریاست کمیته عالی را بر عهده بگیرد ممکن است مباحثی بهمراه داشته باشد.

رسولی یکی دیگر از اعضای شورا در خصوص تشکیل کمیته عالی رشت به ریاست شهردار اظهار کرد: بنده معتقدم اعضای شورا در این کمیته با لحاظ جایگاه نظارتی حق رای داشته باشند.

اعضای شورای رشت با کلیات طرح الزام آور تهیه برنامه های راهبردی و عملیاتی شهر موافقت کردند. در این جلسه لایحه پرداخت کمک هزینه سفر به داور بین المللی انجمن ملی موی تای به مبلغ دو میلیون تومان جهت حضور در مسابقات جهانی مورد بررسی قرار گرفت.

فرهام زاهد عضو شورای اسلامی شهر رشت اظهار کرد: باید برای اینگونه پرداختها یک شیوه نامه منظور شود. وی افزود: بنده تقاضا دارم مستندات مربوط در این خصوص ارائه شود و سپس تصمیم گیری گردد. این لایحه جهت بررسی مجدد و تکمیل مستندات مورد نیاز مجددا به کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت ارسال شد.

 استعفای حجت جذب از عضویت در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت مبحث دیگری بود که در جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شورا با آن موافقت کردند و با پیشنهاد رئیس کمیسیون بهداشت اسماعیل حاجی پور به عنوان جایگزین حجت جذب انتخاب شد.

Share