با مصوبه شورای عالی ترافیک

احداث انبوه‌بر ریلی در رشت به ۱۰ سال دیگر موکول شد!

نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت در این جلسه گفت: در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک رشت راه اندازی دو خط انبوه بر مطرح شده بود اما با اتفاقات افتاده تا ده سال آینده شهر رشت از داشتن خطوط انبوه بر محروم شده است و این اتفاق خوبی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در هشتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت حذف احداث انبوه بر ریلی از طرح جامع حمل و نقل و ترافیک رشت مورد اعتراض قرار گرفت.
نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت در ابتدای جلسه اظهار کرد: شهروندان رشت سالها منتظر تصویب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک بودند و حال با تصویب این طرح، راه اندازی انبوه بر به ده سال آینده موکول شده است.

رضا رسولی افزود: این موضوع باید مجددا بازنگری و اصلاح شود.

معاون عمرانی شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: از سال ۸۶ کشمکش ها در خصوص طرح جامع آغاز شد و بعد از سالها بالاخره به تصویب رسیده است.

فرامرز جمشیدپور افزود: متاسفانه در مصوبه شورای عالی ترافیک خواسته های ترافیکی رشت محقق نشد و تنها به یکسری مباحث در خصوص پل همسطح، پل عابر پیاده، بازگشایی خیابانها و… اشاره شده است.

وی بیان کرد: طرح جامع حمل و نقل و ترافیک رشت نیازمند بازنگری است و ما خواستار اجرای انبوه بر برای رشت هستیم.

جمشید پور با بیان اینکه در حال حاضر حدود سی دستگاه اتوبوس در رشت مشغول فعالیت هستند تصریح کرد: بحث هوشمند سازی، قطار شهری و کاهش تاکسی های رشت از جمله مباحثی است که در رشت با آن مواجه هستیم.

معاون عمرانی شهرداری رشت بیان کرد: احداث پل های عابر پیاده رشت و پارکینگ از جمله مواردی است که در دست بررسی قرار دارد.

مدیر ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به اینکه تمامی شهرهای کشور به دنبال جذب اعتبار در اجرای طرح جامع خود هستند ما نیز باید در این زمینه بیشتر مانور بدهیم.

مهدی جهانگیر افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک شهرهایی که دارای جمعیت کمتر از یک میلیون نفر هستند اجازه راه اندازی حمل و نقل ریلی ندارند.

وی با بیان اینکه مباحث حمل و نقل بر اساس مطالعات سفر راه اندازی می شوند گفت: طی دو مرحله به وزارت کشور رفتیم و مجددا به ما اجازه داده اند تا مدل های سفر خود را بازنگری کنیم.

جهانگیر با اشاره به تفکیک مطالعات جامع حمل و نقل شهرداری رشت بیان کرد: در افق کوتاه مدت ۱۴۰۰ راه اندازی ۱۳ خط اتوبوس، شش خط مینی بوس و ۳ خط ویژه در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفته شده است.

مدیر ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری رشت تصریح کرد: همچنین در قسمت بازگشایی معابر رشت هم سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت عنوان شده و طی آن مسیرهایی که مشکل بیشتری دارند زودتر بازگشایی خواهند شد.

وی بازگشایی معابر را تیغ دو لبه دانست و گفت: این نگرش در وزارت کشور مطرح است و معتقدند بازگشایی ها نیازمند هزینه های فراوان تملک است. افق میان مدت از سال ۱۴۰۵ آغاز می شود و در این دوره قرار بود ۱۰ خط اتوبوس و پنج خط مینی بوس به شهر اضافه می شود.

جهانگیر گفت: همچنین در این مدت راه اندازی خط انبوه بر و اتوبوس تندرو نیز مد نظر بود که در مصوبه ارسالی شورای عالی راه اندازی انبوه بر حذف شده است.

نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت در این جلسه گفت: در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک رشت راه اندازی دو خط انبوه بر مطرح شده بود اما با اتفاقات افتاده تا ده سال آینده شهر رشت از داشتن خطوط انبوه بر محروم شده است و این اتفاق خوبی نیست.

مشاور کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت گفت: شورای چهارم به ویژه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک برای تصویب طرح جامع بسیار تلاش کردند و قبل از این طرح هیچ نقشه راهی در این خصوص وجود نداشت.

یدالله حسینی افزود: متاسفانه راه اندازی خطوط انبوه برای رشت در شورای عالی ترافیک نادیده گرفته شده و امیدوارم با ارتباطات خوبی که شهردار رشت دارد و با توجه به انگیزه هایی که در شورای پنجم است بتوانیم از طریق وزارت کشور این مبحث را مجددا بازنگری کنیم.

وی ایجاد پارکینگ در رشت به ویژه در مرکز شهر را بسیار اساسی دانست و گفت: باید این اقدامات با سرعت بیشتری اجرایی شود.

حسینی با بیان اینکه تاکسی در رشت بطور مناسب توزیع نشده است افزود: اگر لازم است باید تاکسی ها را در حومه های شهر توزیع کنیم.

رسولی نائب رئیس کمیسیون ترافیک شورای رشت با اشاره به اینکه نحوه تردد تاکسی ها باید تغییر کند گفت: در افق ۱۴۰۵ چیزی را از دست دادیم که به لحاظ حمل و نقلی، زیست محیطی و پدافند غیر عامل بسیار حائز اهمیت بود.

جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین با احداث مسیر ویژه دوچرخه سواری

محمد رضا محمدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد: ایجاد مسیر ویژه دوچرخه سواری در رشت اقدامی بسیار مناسب است و اگر مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در رشت گسترش یابد از تردد خودروهای تک سرنشین جلوگیری خواهد شد.

یکی از مشاورین کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا نیز گفت: باید برای هر بخش مطالعات انجام دهیم و بعد روی اقدامات اجرایی آغاز شود.

رضا نادم افزود: در شهرداری رشت در حوزه ترافیک فقر نیروی انسانی داریم و باید مطالعات با شرح خدمات انجام شود.

یکی دیگر از مشاوران کمیسیون ترافیک شورا اظهار کرد: شهر رشت بر اساس تقسیمات ترافیکی بزرگ شهر محسوب می شود و شهرهای کمتر از پانصد هزار نفر تقاضای تراموا می دهند.

ایرج برگ گل افزود: رشت به تراموا نیاز ندارد و باید ال آر تی در رشت داشته باشیم.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت نیز در این جلسه گفت: اگر بتوانیم از پشتوانه حمایتی مجمع نمایندگان گیلان استفاده کنیم می توانیم اصلاحات مورد نیاز در خصوص طرح جامع را انجام دهیم.

محمد حسن عاقل منش افزود: نکاتی که در طرح جامع مغفول واقع شده است را باید مطالبه کنیم و روی عنوان و سرفصلی که می تواند مشکل شهر را برطرف کند تاکید کنیم.

یکی دیگر از اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت نیز گفت: از دوره سوم شورا هزینه های زیادی در خصوص مطالعات و…حمل و نقل ریلی انجام شد و حال موکول شدن این مبحث به ده سال دیگر موکول تعجب برانگیز است.

حجت جذب افزود: در طرح جامع مسیرهایی مشخص شده که برخی از آنها به شهرداری رشت منتهی می شود و با توجه به این شرایط باید مباحث را بیشتر بررسی کنیم و برخی از مسیرها هم نیازمند بازسازی هستند.

وی با اشاره به اینکه پروژه ها بعد از اجرای رها سازی نشوند گفت: در مرکز رشت که پیاده راه ایجاد شده است ماشین آن تردد می کند و اگر قرار بر این بود باید جوانب کار از قبل بررسی می شد.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت در خاتمه بیان کرد: در ساخت و ساز پل های عابر پیاده دقت بیشتری صورت بگیرد و به گونه ای اقدام نشود که تمام شهر پر از آهن شود.
انتهای پیام

Share