نوبخت مطرح کرد

۱۴۳۱ پروژه نیمه تمام عمرانی به مردم واگذار شد | ضرورت افزایش سرعت واگذاری

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تأکید کرد: ۱۴۳۱ پروژه نیمه تمام عمرانی به مردم واگذار شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی پیش از ورود به ارائه گزارش عملکرد واگذاری پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای گفت: ابتدا باید تشکر کنم از عنایت و همراهی مستمر نمایندگان محترم با دولت، سال گذشته در چنین روزی شما نمایندگان اقدام اثربخشی در ارتباط با اصلاح قانون بودجه ۹۵ انجام داده‌اید.

وی ادامه داد: این اقدام باعث شد دولت نسبت به تکمیل طرح‌های عمرانی و پرداخت بدهی‌ها و همچنین تسریع در فعالیت اقتصادی کشور حمایت شود. در سال گذشته بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان از ۵۸ هزار میلیارد تومان طرح‌های تملک سرمایه‌ای پرداخت شده است، این نخستین بار است که ۷۳ درصد از اعتبارات عمرانی پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه گزارش خود گفت: تخصیص اعتبارات عمرانی در حوزه ملی۷۹ درصد، برای عمرانی- استانی ۱۰۴ درصد، متفرقه ۴۷درصد صورت گرفت. همچنین برای برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی شاهد تخصیص ۱۱۴ درصدی بوده‌ایم.

نوبخت با اشاره به برخی پروژه‌های حمل و نقل ریلی بیان داشت: علت اینکه توانستیم ریل‌گذاری راه‌آهن همدان را به اتمام برسانیم تخصیص ۱۹۴ درصدی اعتبار در این رابطه رخ داد، همچنین در ارتباط با کرمانشاه که تست گرم آن انجام شد و ریل‌گذاری آن ظرف روز‌های آینده باید به پایان برسد و افتتاحیه اولی آن را داشته باشیم ۱۴۰ درصد تخصیص اعتبارات با کمک مجلس انجام شد. برای راه آهن قزوین به رشت ۱۳۴ درصد، برای مراغه – ارومیه که ظرف هفته‌ها و ماه‌های آینده انجام می‌شود ۲۱۸ درصد تخصیص اعتبار رخ داد، همچنین راه آهن میانه- تبریز ۱۲۲درصد تخصیص اعتبار داشتیم که این اقدامات نتیجه مساعدت مجلس با دولت بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به ارائه گزارش واگذاری طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای به مردم ورود کرد و گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ۲ طرح برای سازمان برنامه و بودجه تعریف شده و مجلس هم تکلیفی به سازمان در خصوص واگذاری طرح‌های عمرانی داشت، سازمان در یک اقدام با بررسی متوجه شد که ۶ هزار و ۴۹ پروژه ناتمام و ۶۵ هزار و ۴۷۸ پروژه استانی نیمه تمام در دست داریم و از مجوزی که مجلس داد استفاده کردیم و برای اتمام این پروژه‌ها اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه طبق روال گذشته اتمام این پروژه‌ها ۱۲ سال زمان و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داشتیم، ادامه داد: برای شناسایی وضع ۶۵ هزار طرح یا پروژه استانی و ۶ هزار پروژه ملی اقداماتی انجام دادیم؛ بر اساس ابلاغیه مجلس باید نسبت به واگذاری این پروژه‌ها اقدام می کردیم اما همه این طرح‌ها از توجیه اقتصادی از منظر خصوصی و پیمانکاری برخوردار نبودند به این نحو که پیمانکاری حاضر به خرید پروژه راه روستایی که قرار بود در اختیار مردم عام قرار گیرد، نمی‌شد.

نوبخت با بیان اینکه ساز و کار نوین در جهان برای انجام پروژه‌ها به سبک عمومی- خصوصی وجود دارد، عنوان کرد: تصمیم گرفتیم از این روش نوین استفاده کنیم و آموزش‌های لازم را ارائه کردیم، همچنین سایتی طراحی کردیم تا بر اساس آن وضعیت ۶۵ هزار پروژه استانی و ۶ هزار پروژه ملی را بررسی کنیم تا پروژه‌هایی که قابلیت واگذاری و مشارکت به بخش خصوصی را دارد، احصاء و در سایت طراحی شده ارائه کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به این منظور آیین‌نامه هایی تدوین شد، ادامه داد: اما دستگاه‌های خصوصی به دلیل ریسک‌های زیادی که در واگذاری یا فروش پروژه‌ها وجود داشت راغب به خرید پروژه‌ها نبودند اما در نهایت در سامانه چنین فضایی ایجاد شد و پروژه‌ها را به ۳ گروه نیمه تمام استانی، تمام ملی و پروژه‌های نیمه تمام استانی در بخش دولتی تقسیم کردیم و پروژه‌ها را یا به بخش غیردولتی واگذار کردیم یا قرارداد مشارکتی عمومی خصوصی منعقد کردیم.

وی ادامه داد: همچنین۱۷۹ پروژه جدید ملی و ۷۵ پروژه جدید استانی را که دولت در آن هنوز هزینه نکرده بود را به بخش‌های خصوصی واگذار کردیم. همچنین برآورد شد بعد از آن که پروژه‌ها به اتمام برسد نگهداری آنها هزینه سالانه می‌طلبد بنابراین دو هزار و ۷۸۱پروژه تکمیل شده را نیز به بخش خصوصی واگذار کردیم.

نوبخت با اشاره به کل واگذاری‌ها از نیمه سال ۹۵ تا خرداد ۹۸ تأکید کرد: بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۳۱ پروژه را واگذار کردیم که سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در این باره صورت گرفت و در واقع دولت سالانه ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده است و این کل صرفه‌جویی در دوران بهره‌برداری ۶۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود بنابراین توانستیم ۶ درصد از طرح‌های جدید، ۲۷ درصد از طرح‌های نیمه تمام و ۶۷ درصد از پروژه‌هایی که سابقه دریافت اعتبار از بودجه عمومی را داشتند واگذار کنیم.

وی تأکید  کرد: واگذاری  ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه در چنین شرایطی با این فضای کسب و کار از نظر ما گام اول و درستی بود، لازم بود اما کافی نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه گزارش مکتوبی از نحوه واگذاری پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای به مردم به نمایندگان مجلس ارائه می‌شود، گفت: این حق نمایندگان است بدانند چه مقدار پول وارد خزانه شده است و این پول چه میزان از منابع نفتی و غیرنفتی بوده است.  سازمان برای تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ اقداماتی را در دست دارد که قبل از ۱۵ آذر لایحه بودجه سال۹۷ روی میز نمایندگان خواهد بود.

نوبخت با بیان اینکه بودجه سال ۹۷ به شکل متفاوتی تدوین می‌شود، عنوان کرد: نمایندگان انتظار دارند که بودجه سال آینده مطابق برنامه ششم توسعه ارائه شود به همین جهت یکشنبه دو هفته آینده گزارش مشروحی از نحوه بودجه‌ریزی برای بودجه سال ۹۷ ارائه خواهیم کرد.

واگذاری ۱۴۱۸ پروژه نیمه تمام در سال جاری

نوبخت با اشاره به اینکه برای واگذاری پروژه ها از ظرفیت قانونی که مجلس شورای اسلامی در اختیار دولت قرار داده استفاده شده است، گفت: برای برگزاری برخی دیگر از پروژه ها نیاز به کسب مجوز از سوی نمایندگان است که امیدواریم این مهم به صورت قوانین مستقل یا در بودجه ۹۷ تصویب شود.

وی با بیان اینکه برای واگذاری ۱۷۵ پروژه از ماده الحاق ۲ قانون استفاده شده است، تصریح کرد: در  این بین ۷۷۹ پروژه ملی و استانی نیز از سایر ظرفیت های قانونی برای واگذاری آن ها استفاده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه تاکنون ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه نیمه تمام عمرانی به مردم واگذار شده است، گفت: برای اتمام طرح های عمرانی دو راه وجود دارد یا باید به سمت برون سپاری حرکت کرد که واگذاری بیش از ۴ هزار پروژه نمادی از این راه تلقی می شود یا اینکه مبلغ محدود بودجه های عمرانی را به طرح های نیمه تمام اختصاص دهیم که آن هم کافی نیست.

نوبخت تصریح کرد: هزینه های جاری در بودجه کشور افزایش یافته و این مهم سبب می شود اعتبار لازم برای طرح های عمرانی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه ها به فروش رسیده و مبلغ آن مستقیما به خزانه واریز شده است، گفت: در این بین بخشی دیگر از پروژه های ناتمام نیز با مشارکت بخش خصوصی به اتمام رسیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح های عمرانی تخصیص یافته است، افزود: در این میان ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه باید از اعتبارات دولتی به صورت اهرم برای اتمام پروژه های نیمه تمام استفاده شود، اظهار کرد: براین اساس ۲۵ درصد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه ها از سوی دولت پرداخت شده، ۲۰ درصد از سوی پیمانکار و ۵۵ درصد مابقی طبق قانون از طریق سرمایه گذاری یا ارائه تسهیلات بانک ها تامین می شود.

وی با اشاره به بند الف تبصره ۱۹ گفت: براساس قانون مذکور دولت باید در خصوص ۵۵ درصد اعتبار موردنیاز ضمانت ارائه کند که پیش نویس آئین نامه مربوط به این مهم نیز توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و در اختیار مجلس شورای اسلامی نیز قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه ۶۵ هزار پروژه نیمه تمام استانی و ۶ هزار پروژه نیمه تمام ملی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: براین اساس ۱۴۱۸ پروژه نیمه تمام به منظور واگذاری در سال جاری تعیین شده است.

اطلاعات سایت سازمان برنامه برای واگذاری طرح های عمرانی کامل است

دکتر علی لاریجانی پس از ارائه گزارش از سوی رؤسای کمیسیون های اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مطالبی عنوان شد و انتظار می رود که توضیح روشنی نسبت به نحوه واگذاری ها ارائه شود چرا که این نگرانی وجود دارد که اکثر واگذاری ها به تعاونی دستگاه ها و صندوق ها صورت گرفته که سابقه خوبی ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین باید شیوه واگذاری ها را تندتر کرد چرا که اگر با همین روند واگذاری ها صورت بگیرد ۱۵ سال دیگر زمان لازم داریم تا تمام پروژه ها به بخش خصوصی داده شود.

وی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش ها نسبت به اطلاعات ناکافی در سایت مذکور برای واگذاری ها گفت: براساس این گزارش سایت سازمان برنامه جهت جذب بخش خصوصی اطلاعات کافی ارائه نداده است.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: مقاومت دستگاه ها برای واگذاری پروژه ها زیاد است باید برای حل این موضوع نیز اقداماتی صورت بگیرد.

محمدباقر نوبخت با تاکید بر اینکه مشخص است که مجلس و دولت برای واگذاری طرح های عمرانی اراده جدی دارند، گفت: این واگذاری ها در یک بخش به فروش می رسد در بخش دیگر طرح ها به صورت  مشارکت عمومی و خصوصی دنبال می شود.

وی ادامه داد: قانون ظرفیت های متعددی برای واگذاری طرح ها ارائه کرده است که یکی از آن ها در بند الف تبصره ۱۹ است که می گوید باید به صورت اهرمی یعنی ۲۰ درصد سهم دولت،  ۲۰ درصد سهم پیمانکار و ۵۵ درصد بانک ها در زمینه واگذاری ها تسهیلات ارائه دهند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تسهیلات صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی اختصاص می یابد، توضیح داد: در بودجه سال ۱۳۹۷، ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع نفت که در اختیار دولت قرار می گرفت با افزایش ۲۰ درصد به ۳۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز شد تا به صورت تسهیلات در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، ما آن زمان از مجلس خواستیم تا این بودجه از طریق بخش خصوصی به سمت طرح های عمرانی کشیده شود اما مجلس با آن موافقت نکرد.

نوبخت با اشاره به صحبت های انتقادی کارشناس مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرد: نکاتی از سوی کارشناس مطرح شد که قابل قبول نیست اگر نمایندگان چنین مطالبی عنوان می کردند براساس اصل ۸۴ قابل قبول بود اما نمی توان از یک کارشناس چنین صحبت هایی را پذیرفت.

وی توضیح داد: سازمان برنامه و بودجه دو سایت برای واگذاری طرح های عمرانی طراحی کرده است که سایت اصلی به PPP معروف است، همین الان یکی از نمایندگان سایت را رصد کند متوجه خواهید شد که تمام اطلاعات به صورت کامل برای واگذاری در سایت مذکور وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه سایت دیگر براساس قانون بودجه ۹۶ ایجاد می شود، گفت: سایت دیگر براساس دستور قانون بودجه امسال در حال ایجاد است بنابراین لازم می دانم تاکید کنم برای بررسی باید به سایت اصلی رجوع کنیم سایتی که برای ایجاد آن مراحل متعددی طی شده است.

نوبخت در توضیح ایجاد سایت گفت: این سایت با حضور ستاد فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی، بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، دانشگاهیان و دستگاه های اجرایی طراحی شده است که ۲۲ هزار نفر ساعت برای آن وقت گذاشته ایم.

وی با بیان اینکه نمایندگان تاکید دارند واگذاری ۴۱۳۱ پروژه ناکافی است، بیان داشت: ما می خواهیم همه ۶۵ هزار پروژه و حتی ۶۵ هزار پروژه جدید نیز واگذار شود اما موضوع این است که باید به چه کسی واگذار کنیم با این حساب باید بخش خصوصی خواهان خرید باشد و نباید شکی بر تلاش دولت در جهت واگذاری ها داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان می گویند مسئولان دستگاه ها در زمینه واگذاری وا داده اند، اظهار داشت: مسئولان نگران هستند که بعد از واگذاری و اتمام دوره مسئولیت دستگاه های نظارتی آن ها را نسبت به نحوه واگذاری بازخواست کنند بنابراین باید به آن  ها جرات دهیم اما منظورمان این نیست که چتر نظارتی را کاهش دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: باید امتیازاتی برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی در نظر گرفته شود به عنوان مثال مقرر شد ۵۵ درصد اعتبارات از سوی بانک‌ها تأمین و ما به التفاوت آن از سوی دولت پرداخت شود.

وی تصریح کرد: مجلس همواره کمک حال دولت بوده و موانع را از پیش روی دولت برداشته است.

نوبخت با اشاره به گلایه یکی از نمایندگان در خصوص واگذاری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به مجموعه‌های وابسته به دولت افزود: نمایندگان عزیز می‌توانند پروژه‌ها را بررسی کنند و اگر پروژه‌ای به مجموعه وابسته به دولت واگذار شده بود حاضر به بازپس‌گیری آن هستیم؛ باید اذعان کرد پروژه‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطر نشان کرد: هر گونه اقدامی که سبب تسهیل امور در حوزه واگذاری پروژه‌های نیمه تمام شود احصاء شده و در شورای اقتصاد مطرح خواهد شد.

۳۹ هزار میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران بخش خصوصی پرداخت شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به اینکه از بخشی از منابع برای پرداخت بدهی خود به پیمانکاران استفاده کردیم، گفت: شما نمایندگان به ما اجازه دادید و ما نیز تلاش کردیم تعبیه بدهی پیمانکاران را انجام دهیم و بیش از ۳۹ هزار میلیارد تومان از مبالغی که مجلس در اختیار ما قرار داد برای بدهی پیمانکاران استفاده کردیم.

وی در توضیح دلیل پرداخت این بدهی گفت: طرح هایی که توسط این پیمانکاران اجرایی شده بود متعلق به طرح های اقتصاد مقاومتی بود و مقام معظم رهبری در جلسه مشترک کارگزاران نظام اعلام فرمودند حال که منابع محدود است باید اولویت بندی کنیم و ما نیز به دلیل اینکه مجلس توسعه حمل و نقل ریلی را در برنامه ششم جزو کارهای اولویت دار اعلام کرده بود ۵ خط ریلی را در دستورکار قرار دادیم که ریل گذاری یکی از آن ها افتتاح شد و یکی دیگر نیز ظرف امروز و فردا انجام می شود و مابقی آن نیز تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

نوبخت همچنین در خصوص استجازه از مقام معظم رهبری نیز خاطرنشان کرد: ما این اقدام را انجام می دهیم و شما نیز در مجلس می توانید در این باره جلسه ای داشته باشید اما از این تریبون اعلام می کنم که ما نمی خواهیم از این پول غیر بخش خصوصی استفاده کند چرا که بخش خصوصی برای توسعه کشور تلاش می کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصریح کرد: در شرایطی که درآمدهای نفتی به دلیل کاهش قیمت نفت از ۱۰۴ دلار در سال ۹۲ به ۴۷ دلار در سال ۹۶ به پایین ترین حد خود طی ۴ سال گذشته رسیده است اما مجلس دولت را مکلف کرد که میزان واریزی به خزانه را اجرا کند در حالیکه همه کشورهای نفت خیز از ذخایر ارزی خود استفاده کردند اما به ما گفته شد نه تنها از ذخایر ارزی استفاده نکنید بلکه همه مبلغ را به صندوق توسعه ملی واریز کنید که ما نیز این کار را انجام دادیم.

Share