آیا بهتر نیست استعفا دهید

یادداشتی پیرامون آبروی رفته رشت و ماجرای آن دو نامه

چند روزی است که شهر رشت به مدد ابتکار و خلاقیت منحصر به فرد یکی- دو نفر از مدیران شهرداری رشت، سوژه بسیاری از مطبوعات، رسانه های مجازی و برنامه­ های مختلف رسانه­‌ی ملی شده­ است.

چند روزی است که شهر رشت به مدد ابتکار و خلاقیت منحصر به فرد یکی- دو نفر از مدیران شهرداری رشت، سوژه بسیاری از مطبوعات، رسانه های مجازی و برنامه­ های مختلف رسانه­‌ی ملی شده­ است.

فارغ از این که هر چه فرهیختگان، هنرمندان، ورزشکاران، پژوهشگران و نخبگان رشت بر اعتبار آن افزوده­اند و نیز هر چه در طول این سال­ها شهردار سابق و برخی از پرسنل و مدیران زحمتکش مجموعه شهرداری تلاش کردند تا بر اعتلای نام رشت به عنوان شهر خلاق بیفزایند، متاسفانه با یک تصمیم نابخردانه و قبیح بر این اعتبار خدشه وارد شد.

نکته عجیب آن که در فرهنگ لغت بسیاری از مدیران این استان و البته شهر رشت واژه­ی استعفا و عذرخواهی هیچ جایگاهی ندارد. بنابراین می­توان مشاهده کرد، مدیر خاطی با استناد به قانون برای خود حقی را متصور می­شود و در عین این که بسیاری رفتار او را قبیح، غیر عرفی و خارج از دیسیپلین اداری می­دانند اما او نمی‌­پذیرد تا عذرخواهی کند یا استعفا دهد. فکر کنید این اتفاق در ژاپن رخ می­داد، به نظرتان چه اتفاقی می­افتاد. آیا آن مدیر به خاطر اشتباهی که کرده بود اگر نگوییم خودکشی می­کرد، به واسطه­‌ی وجود فرهنگ عذرخواهی در آن جامعه، از آحاد جامعه پوزش نمی ­طلبید؟

در اینجا اما به واسطه­‌ی آن که فرهنگ مطالبه­‌گری به خاطر برخوردهای مصلحتی صدمه­‌ی فراوان دیده است، بنابراین می­توان تصور کرد، برخی از مدیرانی که به واسطه­‌ی تخلفات و جرایم در زندان به سر می­برند، مدتی پس از آزادی به جای عذرخواهی سعی می­کنند تا با توسل به مظلوم ­نمایی هزاران عذر بدتر از گناه بیاورند و اشتباهات را گردن دیگران بیندازند اما از یک عذرخواهی پرهیز کنند، نکته آن که برخی از همان افراد مجددا به خود اجازه می دهند تا به واسطه­‌ی شوق خدمتی که دارند در انتخابات شورای شهر یا مجلس ثبت نام کنند.

ظاهرا در مجموعه‎­ی شهرداری رشت دریافت امتیازات برای خود یا به نفع خود، امری عادی است چرا که درست پس از افشای نامه­‌ی معروف به خود توسط آن مدیر، نامه­‌ی دیگری که منتسب به یکی از مدیران مناطق مهم شهرداری رشت است، منتشر شده است که البته با جوابیه ایشان و عذرخواهی همراه شده است اما پرسش اصلی این است که به لحاظ اداری، مدیر منطقه می­تواند اجازه و اختیار دادن دستور، ذیل نامه ‌های اداری را به مدیر دفتر خود دهد؟ آیا این توجیه موجه است و نباید آن را عذر بدتر از گناه دانست. البته با توجه به این که فرهنگ عذرخواهی در جامعه بسیار کم اهمیت شده است به نظر باید پوزش مدیر منطقه یک شهرداری رشت برای پذیرش اشتباه­اش را پذیرفت.

این روزها همکاران رسانه‌­ای پیرامون مشکلات شهرداری رشت به لحاظ عدم فرهنگ مسئولیت ­پذیری و انجام کار مفید با شهردار رشت سخن‌­ها گفتند. متاسفانه در شهرداری رشت فرهنگ لابی­گری به شدت نفوذ کرده است، و بسیاری از پرسنل شهرداری یا به اجبار گوش ه­ای بیکار نشسته ­اند و یا در پستی گمارده شده­ اند که هیچ تخصصی در آن ندارند و این البته حیف و میل بیت­‌المال تلقی نمی­شود. برخی از پرسنل شهرداری نیز که به نظر مشکل مجموعه شهرداری بیشتر به این دسته از افراد بر می­گردد در ساعات اداری یا مشغول تناول صبحانه هستند و یا در هر اتاق می­توانید اجتماع چند نفره آن­ها را ببینید که سرهایشان داخل یک گوشی است و لابد به تماشای فیلم یا کلیپ آن مدیر خاطی نشسته­ اند. یکی دیگر از مشکلات شهرداری رشت پرسنلی است که در ابتدا به عنوان نیروی خدماتی وارد شهرداری شده­ اند و بعد به مدد ارتباطات خود پله­ های ترقی را پیموده و حالا بر مناصب مهم و اجرایی تکیه زده­‌اند که البته لابد این را نیز باید از توسعه­‌ی فرهنگ شایسته سالاری در شهرداری دانست.

اخیرا نیز دیده شده برخی از اعضا سابق، مدیران و پرسنل شهرداری، اقوام و خویشان خود را به عنوان کارآموز و مشاور و … وارد شهرداری کرده ­اند، نامه ­ای یا ابلاغیه­ای برای ایشان صادر شده و بعد که آن نیرو از کار بی­کار شده به مدد قانون کار با تهیه استشهادیه و البته آن ابلاغیه، «بازگشت به کار» می­گیرند و بدون هیچ گونه آزمون و سنجشِ صلاحیت علمی و … وارد مجموعه شهرداری می­شوند.  البته باید گفت منتقدان این وقایع، نوک پیکان را به سمت مدیران بازرسی و حراست شهرداری رشت می­گیرند و حجم تخلفات متعدد در این مجموعه را نتیجه‌­ی غفلت، اهمال و بی­توجهی آن­ها می­دانند. چرا که اگر نظارت­ها به درستی انجام گیرد قطعا شاهد کاسته شدن این گونه موارد خواهیم بود.

هم چنین باید از  برخی اعضای شورای اسلامی شهر رشت که تاکنون درباره نامه­‌ی آن مدیر شهرداری به خود برای دریافت مسکن و یا تشویق به عنوان کارمند نمونه توسط یکی از مدیران مناطق اظهارنظری نکرده‌­اند؛ پرسید، آیا سکوت شما علامت رضاست! اگر که نه، پس چرا متذکر نمی­‌شوید!

مزدک پنجه ای

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share