عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

گفتمان حقوق حیوانان گاهی قوی تر از گفتمان حمایت از کودکان است

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه آحاد جامعه باید یاد بگیرند که حریم دیگران را نگه دارند، گفت: گاهی آموزش تجاوز نکردن مهمتر از آموزش خودمراقبتی به کودکان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر فردین علیخواه، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه گیلان در نشست تخصصی «آسیب شناسی کودک آزاری در ایران» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، کودکی را یک پدیده مدرن دانست و اظهار کرد: اساسا در دوره پیشامدرن پدیده کودکی مطرح نبوده است.

وی با بیان اینکه در تاریخ مقوله سن هیچ اهمیتی نداشته است، افزود: نظام اجتماعی مردسالار گذشته دارای ویژگی های خاص خودش بوده است، اما امروز همه اقشار به دنبال دیدن شدن هستند. در نظام های اجتماعی مردسالار مرز کودکی و بزرگسالی مشخص نیست و کودکان کودکی نمی کنند.

علیخواه کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و کهنسالی را یک تقسیم بندی امیدوارکننده دانست و تصریح کرد: کم کم از قرن ۱۸ کودکان در ادبیات دیده شدند و کودکی متولد شد. در واقع با پیشرفت روزافزون علم، سن نیز تقسیم تر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به شکل گیری گفتمان زنان در ایران، عنوان کرد: این گفتمان نسبت به حضور زنان در همه عرصه های اجتماعی حساس است و تحولات را رصد می کند، اما هنوز برای کودکان گفتمان سازی نشده است و تا کودک آزاری صورت نگیرد با هیچ واکنشی مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه در جامعه ما پدیده آنومی وجود دارد، متذکر شد: در جامعه ارزش ها در هم آمیخته است و بسیاری از مردم خوب و بد را نمی دانند. در واقع خرده فرهنگ ها ارزش های متناقض ایجاد کرده و لذا کودکان از کودکی به بزرگسالی پرتاب می شوند.

مدرس دانشگاه خواستار شکل گیری گفتمان کودک در ایران شد و گفت: متاسفانه گفتمان حقوق حیوانان گاهی قوی تر از گفتمان حمایت از کودکان است.

وی تاکید کرد: شبکه های اجتماعی موجب ایجاد واکنش های احساسی و تند می شوند و در نهایت تصمیم گیری سریع صورت می گیرد که به نفع حل آن جرم نیست.

علیخواه با بیان اینکه پدیده کودک آزاری در حاشیه نشین ها بیشتر است، ادامه داد: این آسیب در مناطقی که به لحاظ اجتماعی و اقتصادی ضعیف تر است، ظهور و بروز بیشتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه اگر همکاری بین بخشی در جامعه رخ ندهد حل بسیاری از مسائل اجتماعی دشوار می شود، خاطرنشان کرد: آحاد جامعه باید یاد بگیرند که حریم دیگران را در همه عرصه های اجتماعی نگه دارند لذا گاهی آموزش تجاوز نکردن مهمتر از آموزش خودمراقبتی به کودکان است.

Share