در صورت تصویب شورا

پارک ماشین در خیابانهای رشت پولی می‌شود | بررسی راه اندازی پارکومتر الکترونیک

در هفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت که تالار شورای این شهر برگزار شد، راه اندازی پارکومتر الکترونیک برای خیابانها بررسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا، در تالار شورا برگزار شد.

رییس کمیسیون ترافیک شورا، ضمن تبریک روز جهانی عصای سفید به روشندلان گفت: وظیفه ما به عنوان سیاست گذاران حوزه ترافیک این است که باید زمینه بهتر عبور و مرور روشندلان را فراهم نماییم.

حاجی پور با اشاره به امکانات روز دنیا برای معلولین تصریح کرد: استفاده از چراغ های راهنمایی گویا برای معلولین نابینایی تنها یکی از این امکانات است که باید شرایطی فراهم نموده و در رشت اجرایی نماییم.

وی همچنین راه اندازی مرکز کنترل ترافیک رشت را ضروری خواند و تاکید کرد: برای تامین اعتبار از فرمانداری نیز خانم ابروفراخ از این مرکز بازدید نموده و امیدواریم با تامین اعتبار از فرمانداری، هر چه زودتر این مرکز راه اندازی گردد.

حاجی پور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر چند تمایلی به اعمال قوانین جریمه برای شهروندان نداریم، ولی برای رعایت بیشتر قوانین راه اندازی این مرکز ضروری است و در این زمینه با اداره پست نیز برای ارسال برگه های ثبت تخلفات مذاکراتی شده است.

رییس کمیسیون ترافیک تاکید کرد: با تعامل خوب شهردار محترم، مسعود نصرتی نیز از این مرکز بازدید نموده و موانع اجرایی مرکز کنترل ترافیک رفع می گردد.

مشاور کمیسیون ترافیک، گزارشی از روند اجرای مرکز کنترل ترافیک ارایه داد و گفت: امکان ثبت تخلف خودروهای فرسوده و موتور سیکلت نیز در این سیستم پیش بینی شده است.

حاجی پور، در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت استفاده عادلانه از پارک حاشیه ای خیابان برای همگان گفت: طبق قانون سواره روها و پیاده روها نظارت ان با شهرداری است و متاسفانه برخی شهروندان حقوق عمومی را رعایت نکرده و سد معبر می کنند.

وی گفت: به منظور نظم بخشی به این مکان های عمومی، کمیسیون ترافیک برنامه دارد تا از این پس ملک عمومی توسط برخی مغازه دارها و دستفروشها و… تصاحب نشود.

بدین منظور شرکتی اعلام امادگی کرده تا پارکومتر الکترونیک در حاشیه خیابان راه اندازی نماید.

رییس کمیسیون ترافیک تاکید کرد: باید پارکومتر الکترونیک برای حاشیه خیابانها اجرا شود تا از این پس خیابانها ضمن نظم بخشی، به عدالت در اختیار پارک خودرو همه شهروندان قرار گیرد.

حاجی پور افزود: درآمد حاصل از اجرای پارکومتر الکترونیکی نیز برای نیازمندی های ترافیکی این شهر هزینه می شود.

به همین منظور شرکتی برای راه اندازی پارکومتر الکترونیک اعلام امادگی کرده است و بدین منظور کمیسیون از مجری دعوت کرده تا شرایط اجرا را برای اعضای کمیسیون توضیح دهد.

مشاور اجرای طرح پارکومتر الکترونیک، ضرورت کنترل و مکانیزه نمودن پارک حاشیه ای را در تالار شورا توضیح داد.

روستانژاد با اشاره به آیین نامه اجرایی اجرای پارکومتر از سوی وزارت کشور تصریح کرد: اجرای دریافت الکترونیکی وجه برای پارک حاشیه خیابان ها، نارضایتی شهروندان را از دریافت وجه دستی کاهش می دهد.

وی افزود: شهرهای سمنان، گلستان و مشهد اجرا شده و با نظارت نیروی انتظامی بوده است.

روستانژاد بر فرهنگ سازی پیش از نصب دستگاه های الکترونیکی تاکید کرد و یاداور شد: برای کاهش اسیب به پارکبان و پارکومتر، ناچاریم از نیروی انسانی هم استفاده کنیم. ضمن اینکه نیم ساعت پارک رایگان است و باقی با ثبت الکترونیک، توسط خود شهروندان کارت کشیده و محاسبه می شود.

وی تصریح کرد: دو روش کیف پول برای پارکومتر و ارسال پیامک و همچنین پرداخت بوسیله کارت های عضو شبکه شتاب، وجه پارکومتر قابل پرداخت است.

روستانژاد تاکید کرد: در هر دو روش، پارکبان اجازه دریافت وجه نقدی را به هیچ عنوان ندارد و پارکبان به ازای هزینه پارکها توسط شرکت مجری، درصد دریافت می کند.

وی افزود: درصد و سهم شهرداری نیز در این سیستم، به صورت خودکار از هر پارک به حساب شهرداری واریز می شود.

روستانژاد همچنین گفت: مجری قانون پلیس راهور است و برای موفقیت در طرح پارکومتر الکترونیک نیز باید پلیس راهور همکاری نماید.

امکان دسترسی نماینده شهرداری به کلیه تراکنش ها، گزارش گیری از سامانه، واریز وجه به حساب دولت و بازگشت با کسر ۱۰درصد به حساب شهرداری ، شرایط جریمه به متخلف، و … مواردی بود که روستانژاد توضیح داد.

وی تاکید کرد: طبق دستور العمل وزارت کشور، وجوه دریافت شده از پارکومتر تنها باید برای احداث پارکینگ عمومی هزینه گردد.

روستانژاد خاطر نشان کرد: نرخ پارکومتر برای هر ساعت می باید با مصوبه شورای شهر رشت باشد.

 قیمت پارک خیابان در هر خیابان باید متفاوت باشد

سرهنگ محمدی نیز در مورد سو استفاده های احتمالی افراد ناشناس به عنوان پارکبان نیز هشدار داد و گفت: پارکبانها و لباس فرم این افراد باید با نظارت پلیس باشد.

سرهنگ حسینی نیز گفت: تمامی امکان سو استفاده های احتمالی استفاده از نیروی انسانی باید جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: قیمت پارک خیابان در هر خیابان باید متفاوت باشد و پارکبان ها نیز توسط پلیس اموزش داده شود ولی هنوز مشخص نیست نحوه نظارت بر این پارکبان با کدام نهاد است.

دکتر برگ گل نیز گفت: نیاز به امار پارک و نیازمندی های پارک خیابان برای تحلیل های ترافیکی نیاز است و مشاور اجرا تلاش نماید سیستم را به گونه ای اجرا نماید تا داده های تعداد پارک در هر خیابان را جمع اوری نماید.

روستانژاد گفت: بازرس های فیزیکی با دستگاه پیشرفته که قبلا در سیستم نیروی انتظامی شاغل بوده اند، احتمال تخلف به حداقل می رسد.

وی افزود: نتایج بازرسی را می توان در اختیار پلیس راهور و شهرداری قرار داد.

حاجی پور درباره این طرح گفت: کلیات اجرای این طرح بسیار خوب است، ولی نیازمند رفع برخی نواقص می باشد. بدین منظور می باید کارگروهی متشکل از پلیس راهور و معاونت ترافیک جزییات طرح را بررسی نمایند.

Share