شهردار رشت در دیدار با استاندار گیلان

می‌توانیم راه ده ساله را در ۱.۵ طی کنیم | اگر راه میانبری نباشد به اهدافمان دست پیدا نمی‌کنیم

عصر یکشنبه دیدار مسعود نصرتی شهردار رشت ، سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت، با دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان و حجت شعبانپور معاون عمرانی استانداری با حضور برخی از مدیران شهرداری رشت و استانداری گیلان برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مسعود نصرتی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار، گفت: این اولین دیدار بین مدیران شهری رشت و استاندار گیلان است و گاهی نیاز است مسائلی به طور مستقیم به استاندار گیلان مطرح شود.

شهردار رشت در تشریح وضعیت امروز شهرداری، ضمن اعلام امیدواری نسبت به حمایت استاندار گیلان از برنامه های مدیریت شهری رشت افزود: وقتی وارد شهر رشت می شویم در قدم اول متوجه می شویم که در پرداخت هزینه های جاری مشکلاتی وجود دارد. بین یک ماه و نیم تا سه ماه و نیم در مواردی حقوق و مزایا پرداخت نشده است.

وی در ادامه به ۹ ماه بیمه معوقه پرسنل، بدهی شهرداری به ادارات، مسدودی حساب و بدهی به پیمانکاران اشاره کرد و اظهارداشت: امروز نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی مستقیم و ۳۰۰ میلیارد تومان تعهد در شهرداری رشت وجود دارد.

مسعود نصرتی این مسائل را قسمت های نگران کننده امروز رشت دانست و ادامه داد: در کنار این مسائل، ظرفیت های فراوانی در رشت و گیلان وجود دارد که نهایتا به این نتیجه رسیدیم که این مشکلات، مشکلاتی نیست که باقی بماند.

شهردار رشت با اعلام اینکه شهری با حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت نباید بودجه محقق شده ۳۹۲ میلیارد تومانی در بخش نقدی و غیر نقدی داشته باشد تصریح کرد: چنین شهری باید حداقل هزار میلیارد تومان بودجه محقق شدن داشته باشد که راهکارهایی در این راستا وجود دارد.

جذابیت سرمایه گذاری به معنای واقعی در گیلان وجود دارد اما نیاز به میثاق مدیران در حمایت از سرمایه گذاران داریم

وی با اشاره به برنامه شکوفایی شهر رشت عنوان کرد: در قدم اول این شهر باید به مقصد گردشگری تبدیل شود تا اشتغال زایی، تولید ثروت و اطمینان را به دنبال داشته باشد. برای مقصد بودن به زیرساخت و برای ایجاد زیرساخت به منابعی احتیاج داریم. اما مسائلی مثل عدم ثبات و بی اعتمادی به وجود آمده است که استانداری می تواند در این خصوص به کمک شهرداری بیاید. هر سرمایه گذاری قصد ورود به رشت را داشته باشد با تحقیقات اولیه متوجه تغییر پیاپی شهرداران و مدیران مرتبط می شود و در چنین شرایطی سرمایه گذار به رشت ورود نمی کند. این موضوع نیاز به میثاق جمعی دارد تا نشان دهیم آن شرایط مرتفع شده است و مدیران شهری، استاندار، دادستان، نمایندگان مجلس و همه افراد مربوطه که در مواردی باید به حمایت از سرمایه گذار بپردازند به خوبی کنار هم قرار گرفته اند و اطلاع رسانی مناسب هم در این خصوص صورت بگیرد. جذابیت سرمایه گذاری به معنای واقعی در گیلان وجود دارد اما باید به چنین مسائلی برای جذب سرمایه گذار توجه شود.

دکتر نصرتی با بیان اینکه در چهل روز گذشته اقدام به شناسایی نقاط مختلفی کرده است اظهار داشت: پلاک های مناسبی در مرکز شهر برای سرمایه گذاری وجود دارد و حوزه سرمایه گذاری را تا اندازه ای تقویت کرده ایم. در خصوص بازنگری و قابلیت هایی که باید از طرح تفصیلی و ماده ۵ گرفته شود با مهندس شعبانپور معاون عمرانی استانداری گیلان و مهندس خاوری مدیرکل راه و شهرسازی گیلان صحبت کرده ایم.

فرم های ثبت تالاب عینک در کنوانسیون رامسر ارسال شد

شهردار رشت با اشاره به برنامه های اقتصادی شهرداری رشت بیان کرد: در خصوص ثبت تالاب عینک درکنوانسیون رامسر به همراه مهندس علوی رئیس شورا اسلامی شهر، جلسه ای را در سازمان محیط زیست در تهران داشتیم و موافقت های اولیه گرفته شد و در ضرب الاجل فرم ها تا دهم مهر ماه تکمیل و ارسال شد.

توافقات اولیه در خصوص زباله سوز صورت گرفته است

وی افزود: برای زباله سوز هم جلسه ای در وزارت کشور داشتیم و به توافقات اولیه رسیدیم. واقعا ده روز گذشته کامل وقت گذاشتیم تا این امر تحقق پیدا نماید. تمام ۶ هکتار زمین طراحی شده برای تصفیه خانه زیر زباله رفت

دکتر نصرتی با اشاره به مشکل به وجود آمده در سراوان توضیح داد: حدود ۷۰ تا ۸۰ متر زباله در سراوان دپو شده است و دوروز قبل این زباله رانش پیدا کرد و تمام ۶ هکتار زمین طراحی شده برای تصفیه خانه زیر زباله رفت و زباله ها تا مرز درختان موجود رانش پیدا کرد. این تهدید به وجود آمده به نوعی فرصت هم هست چرا که باعث شد همگی با جدیت بیشتر به دنبال امتیاز زباله سوز باشیم.

وی در ادامه گفت: شهرهای شمالی از سال ۹۲ به طور همزمان کار زباله سوز را آغاز کردند اما در استان همجوار ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه زباله سوز تمام و کمال تخصیص پیدا کرده است اما در رشت ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان وصول کردیم. اتفاقی که برای زمین طراحی شده تصفیه خانه رخ داد باعث شد زباله سوز در اولویت قرار بگیرد و بخواهیم که مشمول ۲۵ درصد مناقصات نشویم.

نباید ۵۰۰ تن زباله مازاد از شهرهای همجوار در مرکز استان تخلیه شود

شهردار رشت با اعلام اینکه روزانه ۱۱۰۰ تن زباله وارد سراوان می شود که حدود ۶۰۰ تن متعلق به شهر رشت است خواستار پیچیدن نسخه ای برای این موضوع شد و خاطر نشان کرد: اگر قرار است هزینه شود و در ورودی شهر رشت زباله سوز ۶۰۰ تنی احداث شود تا مشکلات محیط زیستی سراوان رفع شود نباید ۵۰۰ تن زباله مازاد از شهرهای همجوار در مرکز استان تخلیه شود. مردم در آینده عملکرد ما را قضاوت خواهند کرد. نمی شود ۶۰۰ تن زباله را بسوزانیم و تقریبا به همان اندازه از اطراف رشت در این نقطه تخلیه شود. این موضوع به اعتقاد من نیاز به بازنگری دارد.

مسعود نصرتی ادامه داد: نباید بعد از احداث زباله سوز باز هم تابستان ها در هنگام ورود به رشت بوی زباله استشمام شود.

وی افزود: نمی شود ادعا کنیم شهر گردشگری هستیم و رودخانه ها و تالاب عینک را ساماندهی می کنیم و قرار است سرمایه گذاران ویژه ای به شهر ورود کنند و مشکل زباله همچنان وجود داشته باشد. کار ساده ای نیست و در شهرهای شمالی دفن زباله پیچیدگی بیشتری دارد اما به هر حال باید بازنگری در محل های دیگر صورت بگیرد.

در سال ۱۳۵۵ رشت در بین ۵ شهر صاحب زیرساخت و توسعه یافته بود

نصرتی تصریح کرد: وقتی در سال ۱۳۵۵ پنج شهر صاحب زیرساخت و توسعه یافته از طرف سازمان برنامه معرفی می شود و رشت هم یکی از این ۵ شهر است امروز نمی توانیم بگوییم با فاصله حدود ۴۰ ساله این اوضاع و احوال شهر بافرهنگ و ویژه رشت است. در این زمینه ها در این مدت کوتاه وقت گذاشته ایم و پیگیری کرده ایم و اهداف و چشم انداز و برنامه ها با توجه به همین شرایط دیده شده است.

منطقه آزاد می تواند ویژگی متمایز رشت در شهرهای جاده ابریشم باشد

شهردار رشت با تاکید بر استفاده از ظرفیت هایی مثل جاده ابریشم اذعان داشت: جاده ابریشم مورد وثوق دولت است و ریاست مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم هم با بنده است. وجود منطقه آزاد در کنار رشت به عنوان یکی از ۷ شهری که در بین ۳۹ شهر این مسیر از ظرفیت منطقه آزاد برخوردارند می تواند در حوزه اقتصاد، فرهنگ و گردشگری یک ویژگی ممتاز شناخته شود.

اگر راه میانبری نباشد به اهدافمان دست پیدا نمی کنیم

دکتر نصرتی تصریح کرد: اگر برنامه ای دو یا سه ساله ارائه دهیم که هدف آن پرداخت بدهی ها و رفع مشکلات روزمره در کنار دستیابی به چنین اهدافی باشد اما راه های میانبری مثل نگاه ملی و حمایت های دکتر نوبخت و همراهی نمایندگان دیده نشود قطعا به اهدافمان دست پیدا نمی کنیم.

وی در پایان با اشاره به برنامه ارائه شده خواستار در نظر گرفتن وقتی از سوی استاندار گیلان به منظور تشریح کامل برنامه و برنامه ریزی های لازم به منظور پیش بردن بهتر امور شد.

وقتی برای گذشته نداریم و باید به آینده فکر کنیم

شهردار رشت با اشاره به اینکه در جلسه با معاونان و مدیران چند مرتبه به گذشته پرداخته شد گفت: من با این سیاست ورود کرده ام که به گذشته کار نداریم و با آینده کار می کنیم. ما وقتی برای گذشته نداریم و باید به آینده فکر کنیم.

تمام ۴۶ روز گذشته را برای رشت وقت گذاشته ام تا شناخت کافی پیدا شود

وی با بیان اینکه از روز اول شهریور از قزوین مرخصی گرفته ام افزود: تمام ۴۶ روز را وقت گذاشته ام تا شناخت کافی پیدا شود و ارتباطات برقرار شود. سعی می کنیم در دو یا سه هفته مباحث جمع بندی شود.

می توانیم دبیرخانه گزارش جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۸ را در رشت داشته باشیم

دکتر نصرتی همچنین با اشاره به موضوع میزبانی دبیرخانه گزارش جهانی محیط زیست شهری تصریح کرد: دو ماه پیش در جلسه وزرای محیط زیست کشورهای مختلف در اجلاس سران، از طرف مجمع جهانی شهرداری اسلامی موافقت دبیرخانه را گرفتیم. ۲۰۱۶ این دبیرخانه در نیویورک بوده و ۲۰۱۸ به ایران سپرده شده است. مهرماه باید دبیرخانه راه اندازی شود و ما هنوز شهر را اعلام نکرده ایم و می توانیم این دبیرخانه را در رشت داشته باشیم.

با میزبانی دبیرخانه محیط زیست همه کشور برای رفع مشکل دو رودخانه و تالاب رشت بسیج می شود

شهردار رشت افزود: از رشت صحبت می کنیم شهری که مشکلات محیط زیستی عدیده ای از جمله در رودخانه ها و تالاب عینک دارد و آن زمان همه کشور باید بسیج شود تا مشکلات دو رودخانه و تالاب را حل و فصل کنیم.

می توانیم راه ده ساله را در یک سال و نیم طی کنیم

وی در ادامه گفت: سال ۲۰۱۸ تبریز مقصد گردشگری شهرهای جهان اسلام خواهد بود. مصوبه ای در دولت گرفتند و امروز همه کمک می کنند که به اهداف تعریف شده دست پیدا کنند. این اتفاق در رشت هم می تواند کمک کند راه ده ساله را در یک سال یا یک سال و نیم طی کنیم و از حمایت های ملی برخوردار شویم که این امر نیازمند حمایت استاندار گیلان خواهد بود.

از ظرفیت برند شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو به خوبی بهره ببریم

مسعود نصرتی در پایان تصریح کرد: فراموش نکنیم که رشت تنها شهرخلاق خوراک شناسی کشور در یونسکو است و اگر می خواهیم مقصد گردشگری باشیم باید در بحث خوراک هم از این برند به خوبی استفاده کنیم و از این ظرفیت ها در کنار هم به خوبی بهره ببریم

Share