در همایش روز روستا و عشایر شهرستان تالش مطرح شد

مهدوی: خوش نشینی آفت روستاهاست | محرمی: به روستازاده بودن افتخار می‌کنم

فرماندار تالش خوش نشینی را آفت روستاها و ییلاقات اعلام کرد که جز اشغال سطح زمین چیز دیگری به همراه ندارد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همایش روز روستا و عشایر در شهرستان تالش صبح امروز چهارشنبه در سالن معراج اداره ارشاد تالش برگزار شد.

فرماندار تالش در این همایش با تقبیح سیاستهای حکومت پهلوی گفت: زمانی تلقین میشد که روستا جای مطلوبی برای زندگی نیست و اجرای اصلاحات ارضی به جای استحکام مالکیت مردم به زمین، منجر به مهاجرت و حاشیه نشینی در اطراف شهرها شد.

سید عیسی مهدوی سپس به تشریح سیاستهای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: امام خمینی (ره) با تاسیس جهاد سازندگی و بنیاد مسکن در فکر احیای روستا و عشایر بود و خطر سر ریز شدن جمعیت به شهرها و از میان رفتن تولید را حس میکرد.

وی از ناکامی برای جلوگیری از مهاجرت جمعیت روستاها به سوی شهرها سخن گفت و تصریح کرد: طی سالهای گذشته تلاشهایی برای برنامه ریزی در سطح روستاها شده است. همچنین اشتغال کلان محور به دلیل وابستگی سرمایه، ماشین آلات و مواد اولیه با کارشکنی استکبار با اختلال مواجه شده و عدم پایداری اشتغال را به وجود آورده است.

فرماندار تالش تغییر رویکرد دولت در برنامه ششم توسعه و توجه به فعالیتهای خرد اقتصادی را متذکر شد و در این مورد تصریح کرد:کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی، گردشگری طبیعی با تاکید بر اکوتوریسم و توریسم روستایی محورهای این فعالیتها است.

مهدوی تاکیدهای مقام معظم رهبری را مبنی بر نامگذاری سالها با جهت گیری اقتصادی، فعالیتهای خودکفا، درون زا و دانش بنیان را یادآور شد و گفت: اقتصاد و بازار شهری پاسخگویی چندانی ندارد و عملا به روستاها وابسته است.

وی از شهرداران خواست تا جایگاه هایی برای ارایه محصولات روستاییان ایجاد کنند و از پیوست عمران روستایی سند بودجه، تعریف خوشه اقتصادی و همچنین واگذاری اراضی شیب دار به عنوان راهکارهای توسعه در این بخش نام برد.

مهدوی با بیان شرح وظایف دهیاران برای مکانیزم فروش تولیدات روستاییان نیز گفت: دهیاران مدیر بخش مهمی از یک بخش حیاتی در اقتصاد کشور هستند.

وی ماندگاری جمعیت در روستا، حفظ ترکیب و مهاجرت معکوس از شهر به روستا را از اهداف سند توسعه روستایی ذکر کرد و خوش نشینی را آفت روستاها و ییلاقات اعلام کرد که جز اشغال سطح زمین چیز دیگری به همراه ندارد.

فرماندار تالش روستا، ییلاق و اشتغال را متعلق به ساکنان آن بیان کرد و افزود: تصور بدون روستا و عشایر نگران کننده است.

مهدوی توسعه فعالیت گردشگری را سبب ایجاد خدمات و رفاه برای روستاییان دانست و در پایان از افزایش سهم اعتبارات عمران روستایی تا سقف ۳۰ درصد و گاز رسانی به ۳۵ روستا خبر داد.

به روستازاده بودن افتخار میکنم

همچنین در این مراسم انام الله محرمی دهیار نمونه تالش طی سخنانی در این همایش از لزوم توجه به روستاها سخن گفت.

دهیار روستای زربیل بخش مرکزی، ویژگیهای زندگی در محیط روستا و عشایر را از جمله توانمندیهای فرهنگی و اقتصادی برای توسعه بیان کرد.

محرمی در ادامه گفت: در سالهای گذشته دامدار بودن با توجه به شرایط دشوار زندگی مایه خجالت بود، اما اکنون سرم را بالا میگیرم به روستازاده بودن و زندگی مبتنی بر دامداری خانواده ام افتخار میکنم.

Share