رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا خبر داد:

معرفی آستارا به عنوان شهر تالابی به سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا گفت: آستارا با دارا بودن تالاب استیل، به عنوان شهر تالابی برای ثبت در کنوانسیون بین المللی رامسر، به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، محمدرضا روشنی گفت: تالاب استیل، به عنوان منطقه شکار ممنوع مطرح است و ثبت آن در فهرست کنوانسیون جهانی رامسر (میثاق بین المللی حفاظت از تالاب ها) می تواند در معرفی و حفاظت آن موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه با همکاری شهرداری آستارا مستندات لازم در مورد تالاب استیل جمع آوری و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد، اضافه کرد: این سازمان به عنوان مرجع ملی کنوانسیون رامسر، ثبت شهر تالابی را پیگیری می کند.

وی اظهار کرد: ثبت شهرهای تالابی در فهرست کنوانسیون جهانی رامسر، مسئولان و مدیران شهری را متعهد می کند تا علاوه بر تعامل با زیست بوم های تالابی، طرح های گردشگری را با رویکرد زیست محیطی و علمی اجرا کنند.

کنوانسیون بین المللی رامسر، قدیمی ترین معاهده زیست محیطی دنیا برای حفاظت از تالاب ها در سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر به تصویب رسید؛ ابتدا نمایندگان ۱۸ کشور آن را امضا کرده بودند اما اکنون ۱۶۰ کشور جهان عضو آن هستند.

تالاب استیل آستارا با ۱۳۸ هکتار وسعت در هفت کیلومتری شهر آستارا، مأمن جوجه آوری بیش از چهار هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده باکلان کوچک و اگرت و جزو مناطق گردشگرپذیر است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.

Share