رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان

خطوط ترانزیت ریلی به کمک توسعه تجارت می آید | فرش ایرانی، برای کشور یک هویت ملی است

دلق پوش گفت: تولید ابریشم و توسعه صنایع پایین دستی آن یکی از اولویت ها برای ایجاد اشتغال در استان می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فرهاد دلق پوش؛ در دیدار با رئیس مرکز ملی فرش ایران، که در حاشیه همایش ملی ابریشم کشور در رشت انجام شد، اظهار داشت: فرش ایرانی به عنوان یک هویت ملی است و با توجه به ظرفیت های ذاتی و تاریخی استان در تهیه مواد اولیه و بافت فرش ابریشم و صنایع مرتبط استان گیلان به عنوان پایلوت می تواند مطرح گردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به تاکید متوالی نماینده ولی فقیه در استان بر حمایت و توسعه محصولات چای، برنج و ابریشم عنوان کرد: پیشینه تاریخی استان گیلان به خوبی نشان می دهد که بسیاری از شهرستان های استان در تولید پیله ابریشم و نوغانداری نسبت به سایر استان های کشور پیشتاز بوده اند بر همین اساس نیز مرکز تحقیقات ابریشم کشور و مرکز توسعه نوغانداری کشور در شهرستان رشت بنا شده است.

وی بر استفاده بیشتر از این ظرفیت ها برای تولید و توسعه ابریشم کشور تاکید کرد و گفت: پرورش کرم ابریشم و نخ ابریشمی و تولید انواع فرش ابریشمی می تواند زنجیره ارزش این صنعت بومی استان را کامل به سمت ارز آوری و صادرات سوق دهد.

دلق پوش با اعلام اینکه تا دو ماه آینده خطوط ترانزیت ریلی نیز به توسعه تجارت و صادرات استان در کنار سایر زیرساختهای موجود کمک خواهد کرد، گفت: جهت تولید و توسعه ابریشم استان نیاز به تعریف استراتژی دقیق و کار آمد داریم و تولید ابریشم و توسعه صنایع پایین دستی آن یکی از اولویت ها برای ایجاد اشتغال در استان می باشد.

آماده شدن سند راهبردی جامع در بحث فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران در این دیدار از حسن نظر و حمایت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در جهت اعتلای تولید ابریشم تشکر و قدردانی کرد و گفت: توسعه ابریشم یک صنعت چند وجهی است و بعد کشاورزی و هم صنعتی و البته بحث تجاری بر آن حاکم است.
حمید کارگر تولید فرش ابریشم را به لحاظ حجم اندک سرمایه گذاری و نوع تکنولوژی قابل تامل دانست و گفت: این صنعت با صنایع دیگر که بسیار هزینه بر و دارای پیچیدگی خاصی هستند، اصلا قابل مقایسه نیست و به راحتی می تواند با فرهنگ سازی و هدایت سرمایه های مردمی، جایگاه مناسبی را کسب نماید.
وی از فرش ایرانی به عنوان سفیر فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: در همه استان ها کم و بیش درگیر تولید ابریشم و فرش دستبافت هستند ولی تولید فرش در استان گیلان در قیاس با شهر های پر آوازه فرش دستباف کشور، غیر منتظره و بدون عیوب معمول در حال بافت و تولید است.

کارگر با اشاره به آماده شدن سند راهبردی جامع در بحث فرش عنوان کرد: نقش استان گیلان در تدوین سند راهبردی که بعنوان یک سند بالادستی می باشد، مشخص است و جایگاه استان گیلان در تامین و تولید مواد اولیه نسبت به سایر استان ها قابل اتکا است و برای تقویت این صنعت همت و همراهی مسئولین استان گیلان مورد تاکید است.
همایش ملی ابریشم ایران امروز در تالار حکمت دانشگاه گیلان با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از کارشناسان و دست اندرکاران صنعت نوغانداری استان های خراسان، یزد، تهران، اصفهان و گیلان با مشارکت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و سایر نهادهای مرتبط ملی و استانی برگزار شد.

Share