شیرزاد خبرداد: محل احداث تصفیه‌خانه تخریب شد

فاجعه محیط زیستی در سراوان | بارش باران و رانش زباله به طول پانصد متر

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر رشت گفت: بارندگی‌های اخیر موجب رانش زباله‌های سراوان به طول پانصد متر شده است و این‌یک فاجعه زیست‌محیطی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فاطمه شیرزاد در گفت‌وگو با فارس با ابراز نگرانی از وضعیت ایجادشده در سراوان اظهار کرد: بارها در کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای چهارم و پنجم رشت در این خصوص اخطار دادیم اما متأسفانه مسئولین در این مورد سهل‌انگاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رانش زباله در سراوان موجب تخریب محل احداث تصفیه‌خانه شده است تصریح کرد: متأسفانه به علت نداشتن دستگاه کمپکتور زباله‌ها به‌خوبی در سراوان کوبیده نشده بود و این موضوع موجب جمع شدن آب باران در پشت زباله‌ها و رانش آن شد.

شیرزاد با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت مردم سراوان و نفوذ شیرابه‌های به منابع آبی گیلان گفت: بارها در کمیسیون مربوطه در این خصوص هشدارهای لازم داده شد اما جای تعجب دارد که اخیراً معاون عمرانی استانداری بعد از مدت‌ها سکوت در جلسه معارفه شهردار رشت به وضعیت نابسامان رودخانه‌ها و سراوان اشاره‌کرده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای رشت با اشاره به تخریب محل احداث تصفیه‌خانه سراوان بیان کرد: متأسفانه شهر رشت به محل دفنگاه زباله دیگر شهرها تبدیل‌شده است اما در خصوص پرداخت حق شارژ به کارخانه کود آلی همکاری لازم را ندارند.

شیرزاد افزود: شهرداری‌های فومن، انزلی، سنگر ماه‌ها است که شارژ ماهیانه خود را در خصوص استفاده از خدمات کارخانه کود آلی پرداخت نمی‌کنند و این در حالی است که این شهرداری‌ها در کارخانه سهام‌دار هستند.

وی در خصوص اختصاص اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی به شهرداری رشت جهت خرید زباله‌سوز بیان کرد: در جلسه‌ای که بعد از مراسم معارفه شهردار رشت با علی‌اکبر حاجی محمدی مشاور عالی سازمان برنامه‌وبودجه کشور برگزار شد موضوع اختصاص چهل میلیارد تومان بابت خرید دستگاه زباله‌سوز مطرح و مورد موافقت قرار گرفت و تا تحقق اعتبار کلی هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای رشت با اذعان به اینکه ساری و نوشهر اعتبار کامل خرید زباله‌سوز را دریافت کرده‌اند گفت: با توجه به مشکل ایجادشده در سراوان که می‌تواند به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شود تقاضا دارم هر چه سریع‌تر نسبت به اختصاص مبالغ تکمیلی و موردنیاز خرید دستگاه زباله‌سوز از منابع دولتی اقدام شود.

فاطمه شیرزاد در خاتمه با ابراز نگرانی از وضعیت رانش زباله در سراوان خاطرنشان کرد: ما نمایندگان مردم رشت هستیم و در روز معارفه پیمان بستیم که امنیت و سلامت و منافع شهروندان برایمان در اولویت باشد و در شرایط فعلی برای چندمین بار زنگ خطر فاجعه زیست‌محیطی به‌طور یکنواخت در رشت و گیلان به صدا درآمدهاست.

 

Share