با هزینه ای ۱۰ میلیارد تومانی

ضرورت بازنگری در پروژه ای شکست خورده | اتوبوس تندروی رشت به مقصد نرسید

خطوط ویژه اتوبوسرانی رشت که با هزینه ای ۱۰ میلیارد تومانی در این شهر احداث شده، نه تنها نتوانسته به ابتدایی ترین اهداف خود دست یابد که نیازمند بازنگری جدی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، خطوط ویژه اتوبوسرانی(بی.آر.تی) که از سال ۹۴ در رشت احداث آن آغاز و در تیرماه سال ۹۵ به بهره برداری رسید، همواره از پرچالش ترین موضوعات شهری در رشت طی دو سال اخیر بوده است و این بار با تشکیل کمیسیون های تخصصی دوره پنجم شورای شهر رشت، کمیسیون ترافیک این شورا در اولین اقدام خود، بازنگری و اصلاح خطوط ویژه اتوبوسرانی این شهر را در اولویت کاری قرار داده است.

فاز نخست این خطوط که مسیری دو کیلومتری را در مرکزی ترین نقطه شهر رشت شامل می شود، در زمان احداث با مخالفت هایی از سوی سازمان های مردم نهاد روبرو شد که دلیل اصلی این مخالفت ها، قطع درختان چندین ساله مسیر فوق بود که در نهایت با اعتراض شهروندان، شهرداری در اقدامی با تغییر اندک در پروژه، از تعداد درختانی که باید قطع می شد، کم کرد.

اما این تنهاترین چالشی نبود که طی اجرای این پروژه دامان مدیریت شهری رشت را گرفت. عرض کم خیابان های محل اجرا که از میدان دکتر حشمت تا میدان مصلی رشت را در برمی گیرد نیز از دیگر مسائلی بود که سبب بروز ترافیک بیشتر، نارضایتی شهروندان و کسبه در مسیر می شد.

همچنین کاهش درآمد و معیشت چند هزار تاکسیران مسیر فوق نیز از جمله دیگر چالش های اجرای این پروژه بود که خود را پس از اجرا به خوبی نشان داد. علاوه بر این ها، نبود اتوبوس به تعداد کافی نیز چالش دیگری بود که شهرداری رشت طی سه سال گذشته به شدت با آن مواجه بوده است.

در نهایت با قرارداد خرید اتوبوس که آن نیز اما و اگرهای خود را داشت، فعالیت ۱۵دستگاه اتوبوس جدید در این مسیر دو کیلومتری برای شهروندان در نظر گرفته شد. قرار بر این بود که خط ویژه فوق، محل تردد پرسرعت اتوبوس ها برای شهروندان باشد به طوری که شهروندان بتوانند مسیر دوکیلومتری ذکر شده را حتی تا میدان گیل(نخستین میدان ورودی شهر رشت از جاده تهران) در مدت هفت دقیقه طی کنند. با اینهمه اگرچه اهدافی همچون توسعه ناوگان اتوبوسرانی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و مدیریت ترافیک خیابان های باریک و قدیمی رشت از جمله اهداف اجرای این پروژه ۱۰ میلیارد تومانی بود اما در نهایت این پروژه نتوانست اهداف فوق را به طور کامل محقق کند.

بازنگری در پروژه خطوط ویژه اتوبوس در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک

هرچند اجرای فاز دوم این پروژه نیز در مسیر خیابان آیت الله طالقانی و فاز سوم آن در خیابان دکتر شریعتی نیز از سوی شهردار وقت رشت بارها بیان شد، اما با گذشت تقریبا یک سال و نیم از فعالیت خط ویژه فوق که نه تنها نتوانسته سرعت جابجایی مورد هدف در تردد اتوبوس ها را محقق کند بلکه محل تردد تاکسی ها نیز شده است، رئیس کمیسیون ترافیک شورای رشت از بازنگری این پروژه در این کمیسیون خبر می دهد.
اسماعیل حاجی پور در این باره توضیح می دهد: هرچند اجرای پروژه خط اتوبوس های تندرو اهداف قابل توجهی را دنبال می کرد اما در نهایت در اجرا نتوانست رضایت پیش بینی شده را جلب کند.
وی می افزاید: پروژه مانند برخی دیگر از پروژه های شهرداری رشت در اجرا به درستی انجام نشد و حال نیازمند این است که بازنگری قابل توجهی در آن صورت گیرد.
این عضو شورا درباره توسعه و اجرای فازهای دیگر خط ویژه اتوبوس رشت می گوید: علاوه بر اینکه مسیر اجرا شده را در کمیسیون ترافیک مورد بررسی قرار می دهیم بلکه توسعه و اجرای فاز بعدی آن را نیز مجددا بازنگری خواهیم کرد.
حاجی پور بر این عقیده است که مشاوران کمیسیون ترافیک می توانند با رصد پروژه اجرا شده نسبت به اصلاح و ارتقای کیفیت خدمات رسانی خطوط ویژه اتوبوسرانی رشت راهکارهای قابل توجهی ارائه دهند.
با وجود اینکه اجرای فاز نخست خط ویژه اتوبوس های تندرو جزئی از طرح گسترده مدیریت ترافیک رشت بود اما به نظر می رسد با گذشت نزدیک به یک سال و نیم از آغاز بهره برداری از آن نتوانسته عملکرد مثبتی از مدیریت شهری رشت را در این حوزه نشان دهد. حال باید منتظر ماند تا کمیسیون ترافیک شورای رشت نسبت به وضعیت موجود چاره اندیشی کند.

Share