درنشست علنی امروز صورت گرفت

روایت جمالی از کارخانجات تعطیل شده رودبار | نامه به رئیس جمهور برای تبدیل لوشان به بخش

نماینده مردم رودبار در مجلس با بیان اینکه مشکل عمده کشور ما اقتصاد، اشتغال و تولید است، تصریح کرد: فساد اداری و اقتصادی این مشکل را بیشتر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، منوچهر جمالی درنشست علنی امروز ( سه شنبه ۱۱ مهر) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور،گفت: یاد و خاطره شهدا و امام شهدا را گرامی میداریم وخدمت مقام معظم رهبری عرض سلام و درود دارم وهمچنین به همه دولتمردان و زحمتکشان نظام جمهوری اسلامی ایران خدا قوت عرض می‌کنم و از همین رو به مناسبت ایام محرم و شهادت امام حسین (ع) و یاران عزیز ایشان عرض تسلیت دارم و همچنین عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد در ایام محرم دارم.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همان طور که مستحضر هستید مشکل عمده کشور ما اقتصاد، اشتغال و تولید است و فساد اداری و اقتصادی این مشکل را بیشتر کرده است و تحمل آن را برای مردم سخت کرده است و برای عبور از این شرایط لازم است؛ مردم و همه قوا و مسئولین با اتحاد، انسجام و همدلی معنی‌دار کمک کنند و  اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را جدی بگیرند و نقشه دشمنان را نقش بر آب کنند تا شرایط زندگی را در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای مردم مطابق شأن آنها تعریف کنند.

وی ادامه داد: شهرستان رودبار در جنوب استان گیلان با ۲۰ درصد خاک این استان وسیع‌ترین شهرستان گیلان است و تنوع اقوام، اقلیم،آب و هوا و کوهستانی بودن و پراکنده بودن روستاها و زمستان سخت از مشخصات این شهرستان است.

جمالی افزود: شهرستان رودبار در دوران دفاع مقدس شهدای والامقامی را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است و با مردمانی متدین و ولایتمدار همواره همراه دیگر عزیزان در اقصی نقاط کشور جهت اعتلای ایران اسلامی تلاش نمودند و اما بعد از زلزله ۳۰ خرداد ۶۹ دیگر به وضعیت قبلی خود بازنگشت و این شهرستان با بحران بیکاری روبرو است و ما برای اشتغال شرمنده این عزیزان و خانواده‌هایشان شده‌ایم.

نماینده مردم رودبار تصریح کرد: دومین شهر صنعتی در استان بعد از شهرستان رشت متعلق به رودبار است و زغال سنگ البرز غربی و معدن سنگ رود بار  با حدود ۲۵۰۰کارگر تعطیل و منحل شد و مدت‌هاست برای واگذاری به بخش خصوصی در تلاش هستیم، علیرغم آمادگی بخش خصوصی این کار هنوز به پایان نرسیده است و چرم رودبار و کفش گنجه با حدود هزار نفر کارگر تعطیل شده است.

وی ادامه داد: اخیراً قولی را از وزیر محترم کار، تعاون و رفاه اجتماعی گرفته‌ایم که کفش و چرم گنجه را فعال کنند و بنده تأکید می‌کنم که ان شاء الله ایشان به قولشان وفا کنند.

جمالی افزود: واحدهای امیرمنصور آریا با بیش از هزار نفر کارگر تعطیل شده است و یا با حداقل توان کار می‌کنند و کارخانه‌های آب معدنی داماش ، ام دی اف ، آهن و فولاد و دیگر کارخانه‌ها در این حوزه انتخابیه تعطیل شده‌اند و این در حالی است که کارخانه سیمان لوشان، تعاونی آینده سازان و بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در این حوزه انتخابیه تعطیل شده‌اند و شغل جدید نیز به درستی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: پتروشیمی که مصوب ۳ سفر دو رئیس جمهور بوده است اما علیرغم آمادگی بخش خصوصی، اقدام جدی برای آن صورت نگرفته است و بخش خصوصی در رابطه با نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی آمادگی کامل  برای  احداث نیروگاه داردو  ۶ سال است، تلاش می‌کند و این زمین را که قرار است به نیروگاه سیکل ترکیبی واگذار کند، یک بار به یک شرکت شن و ماسه واگذار کردند و هم اکنون قرار است همان را به این نیروگاه واگذار کنند و ۶ سال است به طول انجامیده و متأسفانه این کار هنوز  انجام نشده و در این خصوص مشکل داریم.

نماینده مردم رودبار افزود: در زمینه آب شرب شهری و روستایی در شرایط بسیار سختی به سر می‌بریم و ضریب برخورداری آب آشامیدنی روستایی  واقعی زیر ۵۰ درصد است و شبکه‌های آبرسانی مربوط به سال ۶۹ و ۷۰ است بدین معنا که در زمان پس وقوع زلزله  رودبار ایجاد شده است و در نتیجه شبکه ها فرسوده است.

وی ادامه داد: سد آیت الله بهجت آب شرب استان گیلان را تأمین می‌کند و بدون آن که یک روستاها حتی آب شرب خود را از آن تأمین کند و سد دیبرج که می‌تواند بخشی از مشکل آب شرب شهرستان را برطرف کند، بسیار دیر شروع شده و بسیار کند پیشرفت می‌کند و تقاضا داریم در این خصوص اقدامات عاجلی تدارک دیده شود.

 جمالی افزود: در خصوص آب کشاورزی، سد سپیدرود می‌تواند آب کشاورزی استان را تأمین کند اما خودمان در شهرستان مشکل آب کشاورزی داریم و برداشت آب از مخزن سد سپیدرود و رودخانه شاهرود برای ما ممنوع و محدود شده است ،علیرغم آن که شاهد بارندگی ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ میلیمتری در استان گیلان در صورتی که افزایش سطح زیر کشت زیتون می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را برطرف کند.

وی ادامه داد: تقاضا می‌کنم در خصوص تبدیل لوشان به بخش که نامه‌ای را به ریاست جمهوری نوشته‌ام و امیدواریم با دستور ویژه این موضوع را به نتیجه برسانیم و برای ایستگاه راه آهن منجیل -رودبار و آب آشامیدنی این حوزه انتخابیه اقدامات عاجل انجام شود و تشکر می کنم از اینکه بازار زیتون رودبار در رابطه با عبور آزادراه از مسیر رشت به قزوین و حفظ بازار انجام قرار  است، انجام  شود.

 جمالی تصریح کرد: تشکر می‌کنم از وزیر محترم راه و دکتر نوبخت و درباره عوارضی نیز وزیر راه و شهرسازی و مهندس امینی معاون ایشان قول داده‌اند که با نصب دوربین‌هایی در تمام ورودی و خروجی آزادراه‌ها هر وسیله نقلیه که به هر اندازه از آزادراه استفاده می‌کند، پرداخت عوارضی داشته باشد.

 وی در پایان یادآورشد: در رابطه با منابع طبیعی و طرح هادی بیش از ۸۰ درصد روستاها مشکل دارند و در رابطه با  اعتبارات شهرستان‌ها که بر اساس محرومیت و جمعیت در نظر گرفته شده، پراکندگی و صعب‌العبور بودن و کوهستانی بودن نادیده گرفته شده و انجام پروژه‌های عمرانی را در شرایط کوهستانی در این حوزه انتخابیه بسیار سخت است.

Share