مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف خبرداد

ذخیره سازی ۹۸ هزار نمونه سلول‌های بنیادی خون بندناف در بانک عمومی و خصوصی

ضرابی با بیان اینکه ۳هزار و ۵۰۰ پیوند از طریق مغز و استخوان در کشور طی ده سال گذشته صورت گرفته است، گفت: طی ده سال گذشته ۱۰۰ پیوند از طریق سلول‌های بنیادی خون بند ناف در کشور انجام شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف رویان عصر امروز در جمع خبرنگاران گیلان گفت: این اولین نشست در مورد بانک خون بند ناف است که با اصحاب رسانه داریم و امیدوارم رسانه‌ها در مورد فرهنگ ذخیره‌سازی بند ناف و آشنایی بیشتر خانواده از بانک خون بند ناف به ما کمک کنند.

ضرابی در مورد سلول بنیادی بند ناف گفت: از ۱۹۹۵ اولین پیوند خون بند ناف انجام شد و انقلابی در خدمات پزشکی صورت گرفت تا عاملی در ارتقای سطح سلامت جامعه باشد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره دکتر کاظمی آشتیانی رئیس سابق پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در اوایل دهه ۸۰ بحث استفاده از سلول بنیادی در دنیا مطرح شد و دکتر کاظمی آشتیانی افرادی را برای تحقیق و آموزش به کشورهای دیگر فرستادند.

مدیرعامل بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف رویان افزود: بحث اخلاق پزشکی از مباحث مهم در مورد سلولهای بنیادی بود و نگران بودند که دستکاری‌های ژنیتیکی به واسطه سلول بنیادی انجام گیرد و همین امر در خیلی از کشورهای اروپایی باعث شد که اجازه کار بر روی سلول های بنیادی داده نشود.

وی ادامه داد: در دی ماه سال ۸۱ نامه ای توسط دکتر آشتیانی به مقام معظم رهبری در همین مورد نوشته شد که پس از دو هفته پاسخ بسیار دقیق و حمایتی مقام معظم رهبری با این متن که «به این دوستان بگویید با همت و پشتکار هدفهای این تحقیقات را دنبال کنند و این ثروث هنگفت انسانی را برای مردم و کشورشان تولید نمایند. باید مراقب باشتد ساختن قطعات یدکی انسان به ساختن انسان منتهی نشود» که همین سبب شد در کشور کار سلولهای بنیادی با قوت انجام شود.

ضرابی اظهار کرد: سلولی که هم خود نوزایی داشته باشد و هم قدرت تمایز یا تخصصی داشته باشد سلول بنیادی گفته میشود و امروزه در همه سلول ها این سلول بنیادی وجود دارد.

وی به انواع مختلف سلول بنیادی اشاره کرد و افزود: سلول بنیادی جنینی، سلول های بنیادی خون بند ناف، سلول بنیادی خون مغز استخوان و خون محیطی از آن جمله است. سلول بنیادی خون بند ناف بسیار راحت قابل دسترس است و حجم خون در بند ناف و جفت ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر است که برای نمونه گیری ۵ الی ۱۰ دقیقه زمان داریم.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان یادآور شد: بانکهای خون بند ناف عمومی و خصوصی و خانوادگی هستند. در کل دنیا در بانک‌های عمومی ۷۵۰ هزار نمونه و در بانک های خصوصی ۳ میلیون نمونه ذخیره سازی شده است و همچنین ۳۵ هزار پیوند از طریق بند ناف انجام گرفت.

ذخیره سازی ۹۸ هزار نمونه سلول‌های بنیادی خون بندناف در بانک عمومی و خصوصی

ضرابی در مورد ویژگی استفاده از خون بند ناف نیز اظهار کرد: استفاده از بند خون ناف سبب کاهش میزان بروز بیماری پیوند علیه میزبان، امکان انجام پیوندها با تشابه کمتر، استفاده از بند خون ناف بدون درد و…است.

وی با اشاره به بانک خون بند ناف خصوصی و عمومی در کشور اظهار کرد: بانک خون بند ناف عمومی در حال حاضر در سه مرکز رویان، بیمارستان شریعتی و مرکز انتقال خون است که مجموع نمونه های ذخیره سازی در این سه مرکز ۱۵ هزار نمونه است.

مدیرعامل بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف رویان در ادامه گفت: ۸۳ هزار نمونه از سراسر کشور در بانک خصوصی ذخیره کردیم و ایران بالاترین ظرفیت سلولی نسبت به کشورهای منطقه را دارد و در تمام استانهای کشور دفاتر نمایندگی داریم که نمونه ها تحویل و جهت ذخیره سازی به تهران ارسال می‌کنند.

ضرابی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در گیلان اظهار کرد: گیلان اولین بانک خون بند ناف را بعد از تهران راه اندازی کرد و در این امر پیشگام بود و تا کنون ۲ هزار نمونه به تهران ارسال شده است.

وی در ادامه خطاب به شهروندان گفت: ذخیره سلول بند ناف را به همه خانواده ها توصیه می‌کنم خصوصا به خانواده هایی که بیماری‌هایی خونی در اعضای خانوده شایع است.

ضرابی با بیان اینکه سلول بند ناف در یک نوبت استفاده میشود گفت: زمان نگهداری آن تا ۲۵ سال است و برای هرکسی که تطابق ژنتیکی داشته باشد قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت در ایجاد مراکز پیوند برنامه های بسیار خوبی صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر به مراکز پیوند بیشتری در کشور نیازمند هستیم.

مدیرعامل بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف رویان با بیان اینکه در ایران در۱۰ سال گذشته ۱۰۰پیوند توسط بانک خون بند ناف انجام شده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۵ درصد از نمونه‌های بانک خصوصی رضایت نامه اهدایی دارند.

ضرابی همچنین با بیان اینکه خیرین می‌توانند در ایجاد بانک های عمومی کمک کنند، گفت: بانکهایی عمومی در هر استان اگر بیشتر شود سبب خواهد شد که در ذخیره سازی حرکت خوبی انجام شود.

وی در پایان گفت: مشاوره ها در مورد بانک خون بند ناف در جهاد دانشگاهی انجام میشود و نیز برای آشنایی بیشتر علاقمندان می‌توانند به سایت Www.rsct.irمراجعه کنند.

Share