مصاحبه کامل محمدجواد ظریف با فرید زکریا:

توافق هسته‌ای را هیچ‌کسی دوست ندارد | تائید برجام توسط ترامپ بخشی از برجام نیست

شب گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشومان در شبکه خبری سی آن آن آمریکا و در برنامه فرید زکریا دست به مصاحبه‌ای زد که طی آن مسائلی در خصوص توافق هسته‌ای، سخنرانی ترامپ در سازمان ملل و همچنین تحولات اخیر منطقه‌ای را مورد ارزیابی و بحث قرارداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، شب گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشومان در شبکه خبری سی آن آن آمریکا و در برنامه فرید زکریا دست به مصاحبه‌ای زد که طی آن مسائلی در خصوص توافق هسته‌ای، سخنرانی ترامپ در سازمان ملل و همچنین تحولات اخیر منطقه‌ای را مورد ارزیابی و بحث قرارداد.

ظریف طی این مصاحبه با فرید زکریا بیان کرد که در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، مقامات ایرانی چه اقداماتی را در دستور کار قرار خواهند داد. وی با اشاره به تلاش‌هایی برای متهم کردن ایران به دست‌یابی به سلاح اتمی در خفا، این مسائل را هراس پراکنی عمومی خطاب کرد و تأکید کرد که ایران هم در قالب NPT و هم در قالب توافق هسته‌ای و برجام خود را متعهد می‌داند که از تلاش برای رسیدن به سلاح اتمی خودداری کند.

متن مصاحبه ظریف و زکریا را در زیر می‌خوانید:

فرید زکریا: دانلد ترامپ معتقد است که توافق هسته‌ای با ایران یک‌طرفه‌ترین قراردادی است که تاکنون ایالات‌متحده وارد آن شده است. شما این توافق را به مذاکره گذاشتید. آیا این سخنان ترامپ را به‌عنوان یک تعارف در نظر می‌گیرید؟

ظریف: در حقیقت نه، چون من هیچ‌وقت اعتقادی به بازی با حاصل جمع صفر نداشته‌ام. به نظر من وقتی‌که همه ما اهداف خود را در جهتی قابل‌دستیابی و حصول تعریف کردیم، موفق به رسیدن به توافق شدیم. به‌جای تعریف اهداف متناقض و متقابل باهم ما تصمیم گرفتیم که یک هدف داشته باشیم، و آن این بود که ایران باید یک برنامه هسته‌ای داشته باشد که هیچ‌گاه هدف از آن رسیدن به سلاح هسته‌ای نباشد. این هدفی بود که ما تصمیم به رسیدن به آن گرفتیم. هر دو طرف یعنی ایران و ۵ + ۱ تصمیم به رسیدن به این هدف گرفتیم و به توافقی رسیدیم که هیچ‌کس آن را دوست نداشت. و این موضوعی بسیار خوبی است زیرا یک توافق نه‌چندان خوب یک توافق کامل و عالی است. زیرا امکان ندارد که شما بتوانید به یک توافق عالی و کامل برای هر دو طرف برسید. شما باید به یک توافقی برسید که کمی پایین‌تر از یک توافق عالی باشد تا هر دو طرف بتوانند به یک تفاهم و درکی از آن برسند و بر سر آن چانه‌زنی کنند. به همین خاطر من فکر می‌کنم که آن بیانیه حاوی اطلاعاتی مخدوش بوده است زیرا بازتاب‌دهنده کامل واقعیت نیست. این توافقی است که بر سر آن چانه‌زنی و مذاکره شده است و درنتیجه شامل همه آنچه ما می‌خواستیم در دل خود نیست. قطعاً شامل همه آنچه ایالات‌متحده می‌خواسته نیز نیست.

زکریا: رئیس‌جمهور ترامپ بیان کرده است که یا از این توافق عدول می‌کند یا عدم پایبندی ایران را به آن اعلام می‌کند. واکنش ایران در برابر این اقدام چه خواهد بود.

ظریف: تایید برجام بخشی از توافقنامه نیست بلکه رویه ای است که در داخل آمریکا وجود دارد و این مسئله موجب رفع مسئولیت تعهد پذیری از ترامپ و دولت آمریکا در قبال برجام نمی شود چراکه تنها مرجع صاحب اختیار برای راستی آزمایی توافق هسته ای، آژانس بین المللی انرژی اتمی است.ایران قطعاً به خروجی این روند در آمریکا نگاه کرده و گزینه‌های خود را در نظر می‌آورد. ایران چند گزینه در دست دارد که یکی از آن‌ها خروج از توافق هسته‌ای و با سرعت بازگشت به برنامه هسته‌ای قبلی خود است که البته قطعاً صلح‌آمیز خواهد بود اما دیگر محدودیت‌هایی که ما داوطلبانه در توافق هسته‌ای پذیرفته‌ایم را هرگز نخواهد پذیرفت. بگذارید بر روی یک موضوع تأکید کنم که مدت‌ها اینجا در ایالات‌متحده یک افسانه بوده است و ما باید این افسانه را باطل کنیم. آن‌ها میگویند که یک‌بند قانونی برای پایان محدودیت‌های ایران [برای ساخت سلاح اتمی] در توافق هسته‌ای وجود دارد. هیچ بندی مبنی بر این وجود ندارد و ایران خود را متعهد می‌داند که هیچ‌گاه سلاح اتمی تولید نکند هم به‌عنوان عضوی از NPT و هم در قالب توافق هسته‌ای.

زکریا: اما بازرسی‌های تأسیسات اتمی ایران یک نقطه پایان و توقف دارد.

ظریف: نه، نه، هرگز. بازرسی‌ها هم این بند را ندارد زیرا ایران تن به شدیدترین و دقیق‌ترین بازرسی‌هایی داده است که از طریق پروتکل الحاقی قابل‌اعمال بوده. و اگر آمریکا طی هشت سال بعد از توافق هسته‌ای – یعنی شش سال آینده از اکنون – به تعهدات خود عمل کند، ایران می‌تواند پروتکل الحاقی را مجدداً تصویب کند که به معنی آن است که آژانس انرژی اتمی قادر به نظارت مستمر و دائمی بر تأسیسات هسته‌ای ایران خواهد بود. حال مدت‌زمان محدودیت‌های اعمالی بر ایران چقدر است؟ چون ایران تحت تحریم‌های شورای امنیت بوده است یک دوره زمانی در نظر گرفته‌شده – و اکنون درباره این دوره زمانی هراس افکنی عمومی زیادی اینجا در آمریکا وجود دارد – در طی این دوره زمانی ایران برخی محدودیت‌ها را پذیرفته است. بعدازآن ایران می‌تواند همانند سایر کشورهای با برنامه هسته‌ای غیرنظامی و عضو NPT رفتار کند. کشورهای زیادی با این نوع از برنامه غنی‌سازی وجود دارند و ایران هم یک برنامه غنی‌سازی خواهد داشت، به برنامه غنی‌سازی خود ادامه خواهد داد و این برنامه غنی‌سازی از نزدیک تحت نظر و نظارت آژانس انرژی اتمی خواهد بود.

زکریا: به شکل دائمی و همیشگی؟

ظریف: بله به شکل دائمی و همیشگی. درنتیجه هراس افکنی بی‌موردی در جریان است. محدودیت زمانی در توافق هسته‌ای درواقع موضوع زمان بری در مذاکرات بوده است چون ما معتقد بودیم که هیچ محدودیت بر روی حقوق مسلم ایران نباید گذاشته شود. چون اگر ما همه قوانین و شرایط و مکانیسم‌های مالی را قبول می‌کردیم که کرده‌ایم، ایران باید مانند سایر کشورهای دیگر عضو NPT رفتار می‌کرد، اما سایر طرف‌ها معتقد بودند که مدت‌زمان طولانی‌تری باید در نظر گرفته شود و ما حد وسطی را موردتوافق قراردادیم، و این همان ۱۰ سالی است که از آن صحبت می‌شود.

Share