مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبرداد

تعیین‌ تکلیف طرح جدید اقتصادی سرمایه‌گذاری «مارینا» در هفته آینده

چراغی با بیان اینکه روند تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی کاهشی بوده است تصریح کرد: شرایط تجارت در نوار شمالی در سال‌های گذشته رو به کاهش بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: برای حل مسئله بنادر شمالی باید سراغ کالاهای جدید و ترانزیت خارجی برویم.

حسین چراغی  با اعلام این‌که طرح جدید اقتصادی سرمایه‌گذاری «مارینا» در هفته آینده تعیین‌تکلیف می‌شود تاکیدکرد: سرمایه‌گذار قبلی از پروژه کنار رفت و دلیل آن هم تفاوت عوارض در بندر انزلی و منطقه آزاد بود.

او افزود: در حالی که در منطقه انزلی این عوارض ۸ درصد است در منطقه آزاد باید ۳ درصد عوارض پرداخت کنند که تفاوت چشمگیری است.

مدیرکل اداره بنادرو دریانوردی استان گیلان درباره تاثیر «مارینا» بر اشتغال منطقه نیز توضیح داد:  «مارینا» در بندر انزلی هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: در حال حاضر سالانه ۱۰ میلیون گردشگر وارد گیلان می‌شود که درصد ناچیزی از آن‌ها وارد بخش دریایی می‌شوند و این پروژه می‌تواند حجم گردشگران دریایی را افزایش دهد و در نتیجه مشاغل غیرمستقیم در زمینه گردشگری دریایی را فعال کند.

چراغی با بیان اینکه روند تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی کاهشی بوده است تصریح کرد: شرایط تجارت در نوار شمالی در سال‌های گذشته رو به کاهش بوده است. متاسفانه این روند کاهشی همچنان ادامه داد و ریشه آن هم به اتفاقاتی برمی‌گردد که در سطح بین‌المللی در خزر رخ می‌دهد.

او درباره دلایل این امر نیز توضیح داد: تغییر الگوهای تجاری کشورهای خزر، ایجاد و ظهور مسیرهای جدید حمل‌ونقل، کریدورهای جدید حمل‌ونقل در کشورهای حاشیه خزر و این‌که به‌طور کلی برخی از کشورهای حاشیه خزر در زمینه برخی کالاها تولیدکننده شده‌اند موجب شده صادرات از ایران به این کشورها دستخوش تغییرات منفی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به توقف واردات آهن‌آلات و فلزات از بنادر شمالی تاکید کرد: برای مثال در کشور خودمان در زمینه آهن‌آلات و فلزات افزایش چشمگیری در تولید داشته‌ایم. در شش ماهه نخست سال ۹۶ حدود ۵ میلیون تن فلزات صادر کرده‌ایم و به‌عبارت دیگر از واردکننده تبدیل به صادرکننده شده‌ایم.

او افزود: این امر تاثیر خود را روی واردات آهن‌آلات به‌ویژه در بندر انزلی گذاشته و باعث شده حجم تخلیه و بارگیری کاهش داشته باشد.

چراغی گفت: برای حل این موضوع و فعال کردن ظرفیت‌های داخلی که در بنادر وجود دارد باید به سراغ کالاهای جدید و روش‌های حمل‌ونقل دریایی جدید مثل صادرات و ترانزیت خارجی رفت که حتما باید زیرساخت‌هایش تامین شود

Share